Achterdemper RD07 te demonteren?

18 mei 2015 21:02 #1 door gapps
Achterdemper RD07 te demonteren? werd gestart door gapps
Dag allen,

Omdat mijn AT RD07 zo haar best doet, ga ik ze verwennen met een upgrade met progressieve veren (vork en mono-shock) van Hyperpro. Hoewel het volgens Haynes niet kan (en ik er ook niet zo op het oog uit kom), weet ik wel dat het mogelijk moet zijn om de achterveer/demper te demonteren, zie http://www.sounddragon.nl/africa-twin/ . PS<< TA clublid zo te lezen?

Weet iemand van jullie hoe de monoshock veer-demper van een RD07 te demonteren is? Ziet er uit als in de bijlage.

Twee vragen:
1. die onderste moer lijkt vast te lopen aan het einde van de schroefdraad; het materiaal wordt daar dikker. Moet de veer er langs de bovenkant uit?
2. al zou die moer er wel afgedraaid kunnen worden, dan moet ook de hydraulische leiding er af om de moer en de veer er langs te laten. Dan vraag ik mij af hoe de hydrauliek weer op druk gebracht kan worden?

Iemand enig idee of (nog beter) al eens gedaan?

Dank alvast!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2015 22:19 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Achterdemper RD07 te demonteren?
Laat die slang voor de demping alsjeblieft zitten  :)

De veer kun je via de andere kant van de schokbreker lossen.
- De wartels goed losdraaien zodat er ruimte komt.
- Het beugeltje aan de onderkant van de schokbreker zet je in de bankschroef.
- Schuif de hele boel omhoog.
- De rubber eindstopdemper word dan zichtbaar, die wip je omhoog met een schroevendraaier.
- dan zie je een zeskant zitten, ik meen maatje 22.
- steeksleutel er op en je draait 'm zo los van het u-beugeltje. (Zou kunnen dat er loctite aan zit, dus effe warm stoken)

Boel weer monteren in omgekeerde volgorde.

Succes met de klus  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

20 mei 2015 17:35 #3 door gapps
Beantwoord door gapps in topic Achterdemper RD07 te demonteren?
Dag Headless,

Klinkt alsof ik uitgebreid het verkeerde end van de demper heb bestudeerd  :o , tnx!

Komend weekend weer tijd om te klussen, dus dan eens lekker aan de slag met jouw instructies. Benieuwd wat het met het rijgedrag zal doen!

Ben aan het overwegen gelijk de swingarm en reactie arm lagers te vervangen,  maar voor zover ik kan beoordelen zit er geen speling in nog. Bijvetten zou dan kunnen voldoen denk ik. Is dat normaal bij ~50k wegkilometers, of zitten ze er toch al aan te komen? Of is dat te lastig in te schatten?

23 mei 2015 11:55 #4 door gapps
Zo dat was binnen vijf minuten geklust, met terug inbouwen was het binnen een kwartiertje klaar! Bedankt voor de hulp!

23 mei 2015 13:41 #5 door The Headless Horseman
Fijn dat het gelukt is  8)

En....? Hoe bevallen die Hyperdepiep's?

29 mei 2015 22:23 - 29 mei 2015 22:28 #6 door gapps
Eerlijk? Wel, zit nu inmiddels onderin frankrijk, onderweg naar de pyreneeën. Afgelopen twee dagen ruim 1200km via schwarzwald afgelegd met de hyperpro's. Na 1 dag wilde ik alles terug bouwen, niet echt onder de indruk. Zeker niet het idee dat de motor nu echt beter rijdt. Nu na de tweede dag zal het misschien ook wat met gewenning gemaakt hebben; dde motor is ontzettend stabiel in alle posities en ondergronden die ik gehad heb tot nu toe. Kan me van de originele vering herinneren dat het weleens wilde hobbelen in haarspeldbochten met grover wegdek.

Net klein stukje off-road gedaan maar dat was te kort om er iets van te vinden (zijn ze ook niet voor aangeschaft of voor bedoeld :)).

Ofwel.. Met gepaste voorzichtigheid toch wel blij als een clown ermee!

30 mei 2015 14:38 #7 door The Headless Horseman

de motor is ontzettend stabiel in alle posities en ondergronden die ik gehad heb tot nu toe. Kan me van de originele vering herinneren dat het weleens wilde hobbelen in haarspeldbochten met grover wegdek.

Mooi  :)

Dat is ook zo'n beetje mijn ervaring. Ik heb 2j terug ofzo eindelijk eens de originele achterschokbreker van de Alp ge-upgrade met een Hyperpro veer.
Wat mij met name opviel is dat de Hyperpro veer veel soepeler is aan het begin van de veerweg, waardoor de achterkant veel zachter aanvoelt. Geen harde 'klappen' meer bij uitveren, zónder deinerig te worden.

Ben er ook blij mee  8) De voorvork wil ik ook nog eens aan laten pakken door hen, maar eerst effe sparen  ;D

Fijne vakantie verder!

Grtz,
René

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden