Geen pit meer...

02 juni 2015 21:36 #1 door Gustlock
Geen pit meer... werd gestart door Gustlock
Mijn RD04 liep te rijk. Met groot onderhoud heb ik de carbs losgehaald en omdat ik ze toch los had en we op het werk een ultrasoon bakkie hebben de carbs uit elkaar gehaald en in het ultrasoonbakkie gemikt.
Toen weer alles terug gemonteerd met andere hoofdsproeiers. Daar liep hij niet lekker op. Weer een andere maat sproeiers erin; nog steeds niet het gewenste resultaat.
Uiteindelijk na een aantal sproeier setjes geprobeerd te hebben maar eens de oorspronkelijke (Dynojet) sproeiers terug gezet.
Ook daarmee loopt hij niet lekker. Bij alle sproeiers blijft het hoofdprobleem: geen pit. Iets wat hij eerst wel had.

Tot 3500 toeren gaat het wel, daarna wordt het al minder en vanaf 4500-5000 toeren zit er geen pit meer in. Ik kan de 110 halen maar dan loopt de teller maar tergend langzaam op. Inhalen is een kriem. Op het zand kon ik voorheen moeiteloos spinnen met het achterwiel door even aan de gashendel te hangen, krijg het nu bijna niet meer voor elkaar.

Het vermoeden is dat er iets niet lekker zit in de carbs. De membramen zagen er allebei netjes uit toen ik het geheel terug monteerde, misschien zitten die niet lekker?
Het zou natuurlijk ook kunnen dat er iets kapot is gegaan aan de bobines net tijdens het onderhoud? Al is de kans kleiner (maar niet onmogelijk).

Voordat ik van alles weer ga loshalen en dingen ga proberen wilde ik hier het probleem voorleggen. Misschien komt het iemand bekend voor of kan iemand tips geven zodat ik gerichter kan gaan zoeken?
Alle hulp is welkom!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2015 22:25 #2 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Geen pit meer...
Ik zou idd de membranen verdenken of de vacuumleidingen. Wanneer hij stottert kan het ook de brandstofpomp zijn die het niet bij kan benen.


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2015 23:21 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Geen pit meer...
Vertel es wat meer,

- was het probleem ook al zo erg vóór je ging ultrasonen?

- carbs gesplitst geweest? (synchroonprobleem)
- geen standaard hoofdsproeiers meer? (want Dyno's altijd rijker)
- opbrengst brandstofpomp voldoende? (L/minuut)
- vlotternaald(en) gangbaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2015 07:04 #4 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Geen pit meer...
wat Brom zegt, als zou ik sowieo even synchroon controleren/stellen (ook als ze niet gesplitst geweest zijn !)

En heb je de luchtmengselschroeven correct ingesteld ? (2,5 slagen)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2015 10:09 #5 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Geen pit meer...
luchtmengsel schroeven hebben weinig invloed op het midden en hogere toeren gebied, daar gaat het om de juiste sproeiers en gasnaalden, ik lees niet of je ook een dynojet gasnaald hebt. maar ik zou eens beginnen met alles origineel te maken, dus de sproeiers en de naalden. Ik weet niet of je ook een RD07A modificatie hebt, dus de slangetjes met de T stukjes, die er voor zorgen dat je vlotterbakjes niet te snel leeg verdampen, Als dat erop zit moet je eens even checken of je die slangetjes door kan blazen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2015 18:54 #6 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Geen pit meer...

Vertel es wat meer,

- was het probleem ook al zo erg vóór je ging ultrasonen?

- carbs gesplitst geweest? (synchroonprobleem)
- geen standaard hoofdsproeiers meer? (want Dyno's altijd rijker)
- opbrengst brandstofpomp voldoende? (L/minuut)
- vlotternaald(en) gangbaar?


Nee voor ik ging ultrasonen liep hij lekker, alleen te rijk bovenin wat resulteerde in giga brandstofverbruiken op de snelweg en veel roet.

Carbs zijn gesplitst geweest maar ik heb ze naderhand gesynchroniseerd.

Ik heb de motor gekocht met deze set-up. Ik heb geen originele sproeiers/gasnaalden meer. Er zitten nu (en ook bij aanschaf) Dynojet maat 130 sproeiers in. Daar liep hij vooraf wel pittig op.

Brandstofpomp zou ik eens kunnen controleren, ik zal hem vanavond uitbouwen en meenemen naar het werk om hem daar te testen.

De vlotternaalden zou ik na kunnen kijken maar aangezien ik alles schoon terug gemonteerd heb lijkt me dat deze gewoon gangbaar zijn.

De modificatie van de slangetjes heb ik er nog niet op zitten, slangen heb ik al liggen ik verwacht deze week de T-stukjes nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2015 19:12 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Geen pit meer...

Brandstofpomp zou ik eens kunnen controleren, ik zal hem vanavond uitbouwen en meenemen naar het werk om hem daar te testen.


Je kunt simpel de uitgaande slang van de pomp afkoppelen en een stukje losse slang op die tuit duwen. Dat losse eindje in een afhaal-chinees bakje o.i.d. hangen en starten maar. Opbrengst hoort rond een liter p/minuut. Maar dat hoef jij er niet uit te pompen natuurlijk, als het er maar flink uit komt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2015 19:41 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Geen pit meer...
Mijn rd04 liep met dynojet kit ook niet goed, de dynobank wees ook uit dat hij daar te rijk mee stond, kleinere dynojetsproeiers erin gehad maar uiteindelijk weer terug naar origineel. Werkt gewoon niet en je zult ook moeten accepteren dat een rd04 nooit zuinig wordt. Mijn varadero is zuiniger. Ik kan eens kijken of ik nog ergens van dat sproeiers spul heb liggen voor je. Kan niks beloven.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2015 20:15 #9 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Geen pit meer...
De pomp lijkt naar behoren te werken binnen, had in korte tijd de bodem van mijn bakje (2DL) vol...

Ik heb je een PB gestuurd xrvtuur ;) Superzuinig zal hij nooit worden maar 1:9 bij 110 km/u is me toch iets te...

Ik denk dat het beste nu is de carbs er weer onderuit halen en nog eens open maken en nakijken of alles wel goed zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2015 20:23 - 03 juni 2015 20:26 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Geen pit meer...
Eens met wat hierboven allemaal geopperd word, maar een kleine toevoeging  ;D

De RD04 lijkt nog wel wat op de Transalp toch? Daarbij komt het regelmatig voor dat de choke een beetje vastkoekt en dan gaan ze meer verbruiken omdat hij eigenlijk continue te rijk loopt. Je kunt er dan nog bestwel prima mee rijden maar je merkt het bij de pomp.

Ik zou dat sowieso nog even nalopen (kan dus ook in de kabels zitten of die splitter!).

Overigens, als de motor struktureel te arm liep zou hij moeten klappen uit de uitlaat toch?
Ik zit eigenlijk een beetje aan te rijk te denken nu vandaar de choke (en dat was in eerste instantie al je probleem, ik zoek dicht bij de boom  ;D ).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2015 22:30 #11 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Geen pit meer...
Hij loopt weer als een raket!
WEER alles losgehaald en alles nagekeken. Begonnen met het luchtfilter, dat zat goed, luchtfilterhuis ook prima, inlaatrubbers prima, choke plunjers, prima (maar nogmaals schoongemaakt, carbs eraf, vlotterhoogte prima, ontluchting prima, membramen nagekeken... uuuuh. Eéntje leek scheef te zitten toen ik de deksel los haalde maar het zou ook kunnen dat ik die zelf met loshalen scheef had geduwd. Maar weer alles in elkaar gezet en terug gemonteerd. Testritje gemaakt en meteen resultaat! Als ik nu 80 rij in de 5 en ik trek aan het gas gaat hij daadwerkelijk harder rijden 8)
Met terug in elkaar zetten van de carbs is dus één van membramen scheef komen te zitten. Leermomentje maar nu erg blij dat het weer allemaal werkt. Zeker omdat ik over 2 weken naar Noorwegen ga :-X

Bedankt allen voor de snelle respons en het meedenken! :))

Ik vervolg het verhaal van te rijk lopen in dit topic: www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=11881.0

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2015 22:38 #12 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Geen pit meer...

Zeker omdat ik over 2 weken naar Noorwegen ga :-X


Sommige mensen zijn toch maar gelukkig, ik wil dat al heel lang, maar het zit er voor mij, door prive omstandigheden, helaas niet in.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2015 11:05 #13 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Geen pit meer...

Sommige mensen zijn toch maar gelukkig, ik wil dat al heel lang, maar het zit er voor mij, door prive omstandigheden, helaas niet in.


Ik sluit me hierbij aan. Ik mag over 2 weken naar Zweden zonder Transalp, maar gewoon om te werken ;-)

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2015 21:47 #14 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Geen pit meer...
mooi dat hij weer goed loopt, ben wel benieuwd of je verbruik nu ook verbeterd is. En in Noorwegen hoef je niet harder dan 80, vorig jaar reed ik er 100 op een 80 weg en dat kost 425 euro, video auto, zwarte audi a6. je bent gewaarschuwd. goeie reis.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2015 00:34 #15 door kees
Beantwoord door kees in topic Geen pit meer...
Mijn 19 jaar ouwe AT doet bij gemiddeld gedrag nog altijd 1:16,5 met dyno-kit (22/26 hoofdsproeiers/gaatje in de gasklep).

Meest ooit gereden 1:19 (hele dag 80 in Iran, zonder Dyno), minst ooit gereden 1:12 (dom snelweg gashangen, met Dyno).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2015 12:44 #16 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Geen pit meer...
Ik ga de originele set up terug zetten. Hier heb ik wel de originele spullen voor nodig. Kan iemand mij hier aan helpen? Zie: www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=12664.0
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de PD06 dezelfde naalden gebruijt maar kan het niet meer terug vinden. Iemand hier ervaring mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2015 09:43 - 13 juni 2015 09:46 #17 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Geen pit meer...
Terugbrengen naar origineel gaat hem niet worden... Eén van de gasnaalden is nergens meer te verkrijgen op deze aardbol.
PD06 heeft trouwens niet dezelfde naalden. Dat is een fout op de CMSNL pagina.

Heb er nu sproeiers maat 126 in zitten. Lijkt over het hele bereik een fractie te arm te lopen.
Start ook iets moeizamer (maar niet slecht) wat duidt op een arm mengsel onderin.

Als ik nu op de snelweg rij met 125 (5500 toeren) dan kakt hij na verloop van tijd om de 30-60 seconden voor een fractie van een seconden even in. Lijkt alsof ik het gas snel dichtdraai en weer open (maar dat doe ik niet). Even zo'n hikje. Is dit ook een teken van te arm lopen? Pakt wel meteen op als ik gas geef.

Toen ik een paar kilometer zandpad had gereden (laag in toeren, 2e-3e versnelling) en op de harde het gas weer oppakte kakte hij ook voor 1-2 seconden in.

Verbruik over 62km gemeten (verhard, onverhard, snelweg) was 1:13,2 met sproeiers 126.

Drama :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juni 2015 11:31 #18 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Geen pit meer...
waarom ga je niet langs een tuning specialist
afstellen zonder meten is  haast niet te doen  bijv freriks in goes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juni 2015 12:29 #19 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Geen pit meer...

........Als ik nu op de snelweg rij met 125 (5500 toeren) dan kakt hij na verloop van tijd om de 30-60 seconden voor een fractie van een seconden even in. Lijkt alsof ik het gas snel dichtdraai en weer open (maar dat doe ik niet). Even zo'n hikje. Is dit ook een teken van te arm lopen? Pakt wel meteen op als ik gas geef.
Toen ik een paar kilometer zandpad had gereden (laag in toeren, 2e-3e versnelling) en op de harde het gas weer oppakte kakte hij ook voor 1-2 seconden in.......


Is geen signaal van te arm staan. Bij te arm staan wordt de temperatuur in de verbrandingsruimte te hoog maar dat resulteert niet per definitie in 'hikken'. Ik denk eerder aan een klein vuiltje in één van je carburateurs. Je zou een reinigingsmiddel die je bij de benzine mengt kunnen proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden