beste plaats aansluiting bedrading voltmeter

08 juni 2015 00:15 #1 door Lauda
beste leden

bij aan schaf  van mijn AT zat er al een volt meter op zoon mooi rond klokje  met een wijzer in  de zelfde steil als de tellers.
deze zit  echter aan gesloten op  mijn verlichting  nu heb ik al het lampje van de meter gekoppeld  aan mijn dashboard verlichting.
Zo dat als deze aan gaat de voltmeter verlichting mee aan gaat en andersom nu wil ik  me  volt  meter los koppelen van mijn  verlichting want immers als ik me verlichting uit  doe meet  de volt meter niks en ik me irriteert dat me volt meter gaat pieken als ik me  knipperlicht aan zet. nu vroeg ik mij af wat wijzer is me volt meter na contactslot (direct op de accu  blijft hij constant meten dit hoeft van mij niet) voor de zekeringen of na  het contactslot en na de zekeringen zou dit verschil maken of is er een nog  betere plek om deze op aan te sluiten waar ik me nog niet bewust van ben. 

ben erg benieuwt naar de reacties ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2015 07:48 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic beste plaats aansluiting bedrading voltmeter

direct op de accu  blijft hij constant meten dit hoeft van mij niet)


In dat geval hoeft een voltmeter dus niet.

Waarom zou je meten als je de boel niet constant in de gaten hebt,
De voltmeter geeft aan als en of je spanningsregelaar is overleden en een te hoge spanning gaat afgeven die de rest van je elektronica om zeep helpt.
Een kostbare geschiedenis die je kunt voorkomen door je boordspanning in de gaten te houden.

Direct achter het contactslot is een prima optie.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2015 09:45 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic beste plaats aansluiting bedrading voltmeter
Onzin Oldie.

Bedoeld word aansluiten dmv twee draadjes direct op de accu polen. Dan meet de meter dus ook als je de motor geparkeerd hebt staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2015 11:48 #4 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic beste plaats aansluiting bedrading voltmeter
Jup, ik denk ook dat Lauda op zoek is naar een geschakelde oplossing, in plaats van direct op de accupolen aansluiten.
Overigens is de tip van oldtimer dan nog steeds prima: direct achter het contactslot (=geschakeld!) :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2015 18:27 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic beste plaats aansluiting bedrading voltmeter

Onzin Oldie.


Alleen de eerste regel dan he broeders.

Voor de rest is het een kloppend verhaal.
;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2015 18:43 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic beste plaats aansluiting bedrading voltmeter
Als je na het contact gaat, dan vóór een verbruiker.

Aan het contactslot zitten 3 draden. Een dikke rooie, da's plus-in vanaf de accu. Een rood/zwarte en een blauw/gele zijn de daarna geschakelde plussen die het systeem van prik voorzien. Elke plus gaat eerst naar de zekeringbox, daarna pas door naar verbruikers.

De blauwe is voor de fan (zekering A, 10Ah) Maar als die aanslaat, hekel jij de spanningsval. Zekering B (20 Ah) en zekering C (15 Ah) doen lampen en knipperlichten, vind jij ook niks. Zekering E (10Ah) is een constante plus voor geheugen klokje, die komt direct vanaf de accu.

Ik zou gaan voor zekering D (10 Ah), voor de startknop/brandstofpomp/ontsteking. Dat zijn kleine verbruikertjes die geen spanningsval op zullen leveren. Plusje trekken NA die zekering (metertje meegezekerd), minnetje pakken ergens bij het dashboard. Spanningsval tijdens starten is niet te voorkomen, helaas.


Bromz.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2015 21:19 #7 door Lauda
Beantwoord door Lauda in topic beste plaats aansluiting bedrading voltmeter
okey dus als  ik het  goed begrijpt raden jullie aan om hem na een zekering te doen ???
En dan voornamelijk de 10A. nou heb ik ook laatst van af zekeringkastje voor de zekeringen en na het contactslot een USB socked geplaatst. Daar zat een 10A zekering in het snoer mee geleverd en de min op de accu er bij gedaan zou dit misschien voor mijn wensen de beste optie zijn lekker makkelijk bij  de socked de draden aan passen ???
of zou dit in de toekomst toch weer  spanningsval kunnen geven met  navigatie/mobiele telefoon???

tot zo ver alvast bedankt iedereen  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2015 22:13 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic beste plaats aansluiting bedrading voltmeter
Klopt wat je zegt. Ik gaf alleen aan achter welke zekering de minste (extra) spanningsval zal zitten.

Verder, op het moment dat je de verlichting inschakelt, krijg je een lichte spanningsval over het hele circuit. Dat is normaal. Als je een multimeter op de accupolen zet en licht aanzet, zakt die waarde met ruim een volt. Je dashboardmeter zal dat altijd opmerken. Maar, rijden doe je met licht aan, dus ik zie het probleem niet helemaal. Ik kan me voorstellen dat je het geknipper van je richtingaanwijzers vervelend vind, maar ook dat zul je blijven zien.

Als je tussen contact en zekeringenkast aftapt, moet je een geschikte zekering er tussen plaatsen, omdat het circuit accu>>startrelais >>contact>>zekeringkast met 30 Ah (!) is afgezekerd.

Coms en Nav zijn kleine verbruikers. Die zullen van geen invloed zijn. Sommige apparaten als GPS (tomtom?) vragen een hele lage zekering (2Ah). In dat geval zul je wel een zekering moeten (bij)plaatsen, zelfs al sluit je na de zekeringbox aan.

Er is een rekensommetje: wattage : spanning = ampèrage.

Voorbeeld,

- verbruik 2x 55 W dimlicht is, 110 W : 14,5 V = 7,6 Ah (!)

- verbruik knippers is, 42 W : 14,5 V = 2,9 Ah


Het verbruik van een GPS is, meen ik, iets van 300 mAh (0,003 Ah).




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.066 seconden