Met spoed hulp gevraagd-boordspanning

26 juni 2015 20:13 #1 door Gustlock
Met spoed hulp gevraagd-boordspanning werd gestart door Gustlock
Hallo allen.
Ik zit hier in Noorwegen te genieten van al dat moois alleen is er een probleem opgedoken bij mijn RD04.
gisteren viel me ineens op dat de voltmeter die ik ingebouwd heb net iets meer dan 12V aangaf. Normaal zit deze altijd rond de 13,5V. Toen meteen alle gebruikers uitgeschakeld (handvatverwarming en verlichting). De spanning klom toen weer naar 13,7V.
Toen ik de verlichting weer inschakelde zakte hij eerst even maar klom weer terug naar 13V+ en bleef daar.
Voor de zekerheid maar met verlichting uitgeschakeld gereden. De spanning blijft dan mooi 13,6-13,7V.
Als ik de verlichting bijschakel kakt hij soms wel in en soms niet al heb ik het idee dat het probleem steeds vaker wel voorkomt dan niet (ik laat nu de verlichting uit).

Met inkakken bedoel ik dat het voltage steeds verder blijft zakken (11V al gezien), hij lijkt dan niet meer bij te laden als ik de verlichting ingeschakeld heb.

De spanningsregelaar is een bekend euvel bij deze machines. Maar zover ik begrepen heb moet je spanning juist klimmen bij een defecte spanningsregelaar?

Mijn idee tot nu toe is dat de stekker bij de spanningsregelaar het probleem veroorzaakt. Dit zou ik lokaal kunnen oplossen door de drie draden te laten solderen.
Denk ik dat goed of zit ik helemaal verkeerd?

Wat is wijsheid? Doorrijden zonder verlichting en de spanning in de gaten houden (tot nu toe gedaan en 450km mee gereden) of professioneel hulp zoeken (morgen is het zaterdag, als ik onderdelen nodig heb sta ik hier nog een paar dagen. Mijn boot terug vertrekt volgende week vrijdag... Nog 1500km rijden tot de boot. Zou sonde zijn van mijn vakantie :(

Alle hulp en kennis is dus welkom :)

PS berichten kan ik maar tot morgenvroeg ontvangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2015 21:19 - 26 juni 2015 21:28 #2 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Met spoed hulp gevraagd-boordspanning
wij hebben 2 maal een SR moeten wisselen omdat de spanning ZAKTE! precies zoals jij beschrijft eigenlijk.
Zonder verlichting naar een hotel rijden en SR uitwisselen was onze oplossing want we hadden SR's reserve bij ons.

Check voor de zekerheid connectors ; die 3-polige stekker is een drama-ding en die hebben wij 'on the road' doorgesoldeerd. Wellicht is de connectie daar dermate slecht dat ie daardoor ook inzakt?

Backup-plan: druppelladertje mee en een extra accuutje in je rugtas.  Dan kom je wel bij de boot hoor.
AT rijdt niet zonder (opgeladen)accu met ietsje prik erin.

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2015 22:42 - 26 juni 2015 22:45 #3 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Met spoed hulp gevraagd-boordspanning


Check voor de zekerheid connectors ; die 3-polige stekker is een drama-ding en die hebben wij 'on the road' doorgesoldeerd. Wellicht is de connectie daar dermate slecht dat ie daardoor ook inzakt?


Dat was mijn eerste gedachte, heb de stekker ook bekeken (heb begin dit jaar nog schoongemaakt) en ziet er niet slecht uit, alleen kun je natuurlijk niet alles bekijken.

Backup-plan: druppelladertje mee en een extra accuutje in je rugtas.  Dan kom je wel bij de boot hoor.
AT rijdt niet zonder (opgeladen)accu met ietsje prik erin.


Dat is een mogelijkheid. Alleen moet ik dan wel een accu en een druppellader zien te scoren hier.
Hij lijkt de accu wel gewoon bij te laden als ik de verlichting uit heb staan.
Zonder verlichting kan ik wel rijden (al is het volgens mij wel verplicht hier in Noorwegen), alleen in de tunnels moet ik hem even inschakelen.
Dan rij ik door tot de eerst volgende grote plaats, zoek ik een garage op om de kabels door te solderen en misschien even direct aan de accu te meten.

Hoe lang kun je doorrijden met zo'n haperende SR?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2015 23:34 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Met spoed hulp gevraagd-boordspanning

Hoe lang kun je doorrijden met zo'n haperende SR?


Tot die je accu kapot maakt of erger, de cdi. Je staat gewoon keihard stil.

Dat je je rit mogelijk aan moet passen hoort erbij. Probeer niet je op je voorgenomen doel blind te staren terwijl je duidelijke aanwijzingen hebt dat er mogelijk iets niet in orde is.

Zelfgeplaatste voltmeters geven een ruwe indicatie en vaak door hun plaatsing geven ze een onjuist beeld van de werkelijke situatie.

Zoek hulp. Elke motor- of autogarage, alsmede ieder installatiebedrijf heeft er een. In ieder huizenblok van 10 heeft iemand er wel één. Meet met een multimeter zowel in DCV (gelijkspanning) en ACV (wisselspanning)-modus de laadspanning op de accupolen, met dimlicht aan. Die moet toch wel richting 14V DC gaan.

Doorrijden met de waarden die jij aangeeft, als die ookover de accupolen te meten is, is roulette. Simple as that!


Succes!



(stilstaan is óók avontuur  :) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2015 08:20 #5 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Met spoed hulp gevraagd-boordspanning
Duidelijk verhaal, bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2015 11:15 #6 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Met spoed hulp gevraagd-boordspanning
Om alles een beetje een ander perspectief te geven.. Ik ben wales doorkruist met brakke laderij van een Yammi FJ600. Accu omgeruild met een maat wanneer die leeg was, aanduwen, oranje hesje aan en lampies uit.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2015 12:47 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Met spoed hulp gevraagd-boordspanning
Alles kan.

Maar een defect geraakte accu, SR en CDI is een schadepost van 1000+ eurootjes.

Ik zou wat zuiniger zijn op mijn centjes  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2015 22:01 #8 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Met spoed hulp gevraagd-boordspanning
Sr is al stuk en voor een alp is accu en cdi's 300 ongeveer. Ik betwijfel of je cdi stukgaat van te lage spanning te hoog ja, maar te laag??!...

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2015 21:52 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Met spoed hulp gevraagd-boordspanning
Gustlock rijdt RD04 AT he..

Mja je hebt gelijk, maar je weet aan de andere kant weer niet wat die spanning doet als de boel echt kapot gaat.

Vraag maar aan Rob, OER 2009.Daar ging 43V door mijn systeem en werkelijk al-les kapot!


Ik vind het enig juiste advies, zoals ik eerder opperde, zoek hulp en meet het na. Als je het kunt voorkomen (hij heeft mogelijke aanwijzing terwijl de boel nog niet kapot is), dan heeft dat de voorkeur. Een nieuwe SR kan met spoed binnen 2 dagen daar zijn, toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2015 22:50 #10 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Met spoed hulp gevraagd-boordspanning
op zich ben ik het wel met bovenstaand verhaal eens .... maar..... bij het wegvallen van laadspanning zou ik veel minder bang zijn voor schade aan CDI's enzo dan bij hogere spanning als 18Volt en hoger.

Maar inderdaad, meten is weten. En alleen meten op de polen van de accu. Ik had m'n voltmetertje op wat bekabeling gezet die ook de koelfan voedde - dat gaf een flinke afwqijking als de fan aansloeg! ;-)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2015 15:11 #11 door Swijgerde
Beantwoord door Swijgerde in topic Met spoed hulp gevraagd-boordspanning
uhm in de SR zit ook een gelijkrichter! Mocht deze defect raken maakt de spanning niet eens zoveel uit de wisselstroom die dan doorlekt sloopt je CDI's gewoon en mogelijk meer. Het is normaal dat de spanning iets dipt als men een gebruiker aanzet (afhankelijk van de hoeveelheid stroom die vereist is)!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2015 15:36 #12 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Met spoed hulp gevraagd-boordspanning
Inmiddels ben ik thuis gekomen met motor :D
Die zaterdag gezocht naar een garage in het dorp daar maar alles was gesloten ivm de vakantie. Had ook geen succes met het vinden van een handige Harrie die thuis wel iets had liggen. Uiteindelijk bij een caravan boer een multimeter kunnen lenen. Alleen was deze defect en kon alleen maar spanning meten, geen weerstand (om de SR na te meten).

Hieruit kon ik wel afleiden dat de spanning die de ingebouwde voltmeter aardig klopte met de spanning die over de accu stond. Ook kon ik geen wisselspanning waarnemen.

Ik heb toen besloten om door te rijden (was zaterdag) en maandag een motorzaak op te zoeken die mij verder kon helpen. Met één oog op de voltmeter richting het zuiden.

Zondag laat kwam ik toevallig een sleepdienst tegen die bij zijn garage een auto aan het afladen was. Bij zijn garage nogmaals met een werkende spanningsmeter alles gecontroleerd en tot de conclusie gekomen dat inderdaad de SR het begeven had. Stekker was goed, werd ook niet warm.

Hij kon me vertellen waar de dichtstbijzijnde motorzaken waren en de Honda dealer lag 200+km in de verkeerde richting... Dichts bij zijnde was een Moto Guzzi zaak op 135km.

Uiteindelijk maar besloten om door te rijden zoals ik al 1,5 dag gedaan had. Zonder verlichting. In de tunnels zette ik deze dan wel aan maar dan trok hij de accu leeg. Toen kwam het heldere idee om één koplamp los te trekken, scheelt toch weer een pak.
Genoeg zelfs zodat hij met 1 lamp nog net wel deed bijladen als ik maar voldoende toeren had. Als de toeren zakte of ik zette de richting aanwijzer aan kakte hij weer in.

Omdat zonder verlichting tot nu toe goed gewerkt had dat plan maar vastgehouden. Verlichting alleen ingeschakeld bij tunnels of mist. Het weer was gelukkig gunstig.

Deze manier heeft het uiteindelijk nog 2500km volgehouden. Dit weekend maar eens even induiken naar vervangers voor de SR, een Pool had het over Vitec maar daar zal vast wel al van alles over op dit forum te vinden zijn 8)

Bedankt voor de snelle hulp!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.096 seconden