Lager toerental en olielampje flikkert

27 juni 2015 10:44 - 28 juni 2015 01:16 #1 door Mr Blue
Lager toerental en olielampje flikkert werd gestart door Mr Blue
Een maand of wat geleden de beide luchtmengschroeven  ;) van de carburateur een kwartslag dichtgedraaid omdat het toerental te hoog was. Is een tijdje goed gegaan maar nu lijkt het toerental weer te dalen als de motor in zijn vrij staat. Ik vraag me af waar dat aan ligt? Waar hij eerder rond de 1200 toeren liep duikt hij nu weer onder de 1000 en dan gaat mijn olielampje ook licht flikkeren. Vooral dat olielampje baart me zorgen want met de stationairschroef of het weer iets open zetten van de luchtmengschroef krijg ik het toerental wel weer omhoog. Vermoed ik.

Heb 2.6 liter olie erin maar vanwege het olielampje gister maar 200 ml erbij gemikt. Toch begon gister na een stukkie tuffen het lampje weer te flikkeren?? Wat kan er mis zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2015 11:02 #2 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Lager toerental en olielampje flikkert
Versleten oliepomp of de sensor is niet fris meer. De pomp draait mee met de krukas (via een ketting) dus hoger toerental is meer druk.

Meer olie dan nodig is niet goed voor een blok dus peilen, vullen wanneer nodig tot max en niet verder.

De sensor zit tussen de waterpomp en het oliefilter en kun je er eens uithalen en kijken of alles schoon en gangbaar is. Blijkt dat allemaal ok. zal het blok helemaal open moeten om de pomp te checken.

De vraag is hoelang zitten filter en olie al in het blok? Misschien helpt een olie/filter wissel.

Succes

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2015 11:33 #3 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Lager toerental en olielampje flikkert


De vraag is hoelang zitten filter en olie al in het blok?


Niet langer dan twee maanden  :-\
Ik ga maar eens op zoek naar waar de sensor precies zit..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2015 12:12 #4 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Lager toerental en olielampje flikkert
Oh ja hij hoort 1200 rpm te draaien stationair dus....

Je kan de druk ook meten op de plek van de sensor met een speciaal metertje. Ik lees dat oorzaken van te lage druk een blokkade van het filter, een klepje wat niet goed werkt of slijtage. Haynes raadt aan eerst het filter te checken.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2015 12:44 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Lager toerental en olielampje flikkert

Een maand of wat geleden de mengschroef van de carburateur een kwartslag dichtgedraaid


Hoi Blue,


Ik ben even confuus door je post.

Op de carburateurs zelf zit elk een luchtmengsel schroef om het stationair mengsel af te regelen. Daarnaast zit er de stationair schroef, waarmee je het stationair toerental afregelt via de gaskleppen.

Aan welke van de 2 heb je gezeten..?


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2015 16:13 #6 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Lager toerental en olielampje flikkert

Een maand of wat geleden de mengschroef van de carburateur een kwartslag dichtgedraaid omdat het toerental te hoog was.

Dit was toen ik de 2e hands carb van Desert Motors kocht. Luchtmengschroef (op carb dus) stond hierna op twee en een kwart slag open zoals mijn originele carb ook was ingesteld. Dat ging dus een tijd goed totdat het stationair ttal deze week weer onder de 1000rpm zakte (waarbij dus ook het lampje begon te flikkeren) Nu dus de plastic stelschroef gebruikt om die 1000rpm naar 1250 op te krikken.
Geen flikkerend olielampje gezien sindsdien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2015 17:27 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Lager toerental en olielampje flikkert
Niks gek hoor als het olielampje wat oplicht of flikkert bij een (te) laag stationair toerental. Maar hij moet wel uit gaan natuurlijk als het toerental wat omhoog is  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2015 01:13 #8 door Mr Blue
Beantwoord door Mr Blue in topic Lager toerental en olielampje flikkert
Mja ik hoopte al dat het zoiets 'simpels' zou zijn. Maar blijkbaar had ie nog wat olie nodig want peilstok werd maar een kwart van het meetgedeelte nat. Op de bok peilen leverde zelfs een droge peilstok op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2015 01:36 - 28 juni 2015 01:40 #9 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Lager toerental en olielampje flikkert
En dat is na de 200 ml die je er bijgegooid hebt? In dat geval vaker peilen. Dat doe je niet op de bok maar met de motor rechtop en het stokkie niet vastgedraaid. Warm of koud maakt verschil en de purist laat de motor een paar minuten lopen, dan ff paar minuten wachten en dan peilen. Ik doe het koud om te checken voor ik wegrij en onderweg na een paar minuten wachten afkoelperiode. Ik gooi hem nooit tot de streep vol zodat ik door de koud warm verschillen niet teveel er in gooi maar wel voldoende olie heb. Snap je het nog? 
Let bij het peilen op de ondergrond liefst waterpas, vaak loopt de boel lichtelijk af naast de pomp maar daar is het meestal redelijk vlak en dus de beste plek om te peilen na een tankbeurt.

Mijn Alp draait rustig 900 toeren zonder knipperend lampie. Het verbruik loopt vaak op op de snelweg dan weet je dat.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden