Schakelaar sidestand.

01 juli 2015 12:40 #1 door M.
Schakelaar sidestand. werd gestart door M.
Als je de zijstandaard uit hebt staan, gaat er een geel lampje branden. Als je vervolgens probeert weg te rijden, dan zal de motor afslaan.
Zo hoort het tenminste.
Nu brandt het lampje bij mijn RD07A wel, alleen slaat de motor niet af als ik weg wil rijden.
Ja, ik weet het, ik moet gewoon opletten. Maar ja, wet van Murphy, die ene keer dat ik eens niet oplet, kom ik er achter dat de schakelaar niet werkt.
Waar moet ik eens gaan zoeken? Welke schakelaar zal ik eens nader moete bekijken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2015 12:54 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Schakelaar sidestand.
Meestal zit deze schakelaar achter het bevestigingspunt van de Jiffy.
Zeg maar bij het scharnierpunt.
Trouwens vreemd dat de motor wel loopt. Zou niet moeten kunnen.

Is dit plotseling opgetreden of al langer zo ??

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2015 13:17 #3 door M.
Beantwoord door M. in topic Schakelaar sidestand.
Precies, dat bedoel ik. Ik weet die schakelaar wel te zitten, maar als het lampje blijft branden, dan zoek ik het daar niet. ik heb nog niet gekeken of er een pootje aan zit dat iets aanstuurt richting ontsteking.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2015 14:19 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Schakelaar sidestand.
Het enige wat ik me dan kan voorstellen is dat er ergens een steker niet helemaal tof is.
Heb je al in het schema WPH gekeken ???

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2015 17:59 - 01 juli 2015 18:07 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Schakelaar sidestand.
Uhmm..

Het lijkt erop dat er een massa teveel meedoet dan?

De verschillende veiligheids startonderbrekingen (in tegenstelling tot alle andere schakelaars, want die schakelen de plus) zijn een massa die onderbroken wordt (koppeling, vrijstand, zijstandaard).

Verder een simpel schemaatje, maar een heel verhaal om neer te zetten zodat jij het begrijpt.  Ik beperk me tot die zijstandaard schakelaar.

Dat ding heeft 2 standen. Hij kan de massa maar naar één ding tegelijk verbinden. Uitgeklapt verbind die de aarde door naar je cockpitlampje (brandt). Ingeklapt verbreekt hij die verbinding en schakelt hij de aarde door naar de cdi. En andersom.

De stekker van de zijstandaard schakelaar is 3-polig (massa [groen] / cockpit of cdi). Begin eens met controle van de contacten in de stekker,of die in orde zijn. Controleer dan de schakelaar zelf, met een multimeter, op doorgifte (ingeklapt/uitgeklapt). En dan met name doorgifte naar beide kanten, ongeacht de schakelaarstand. Daarmee bedoel ik, hoe de schakelaar ook staat, meet massa aan de ene pool, EN aan de andere pool. Want, hij mag maar 1 van de andere polen tegelijk doorverbinden.


Op zich wel voorkomend euvel hoor, die zijstandaard schakelaar. Prijzig ding ook wel, voor zo'n prul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2015 18:21 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Schakelaar sidestand.
Toeval of telepathie.
Zal wel door de warmte komen  8)

Net even de schema's bekeken en inderdaad Harm, alle schakelaars moeten in de juiste positie staan naar massa, anders werkt de CDI niet.
1 punt daarvan moet aan massa liggen anders start de boel gewoon niet.
Het feit dat hij wel start en toch het lampje brand, wijst erop dat beide punten aan massa liggen.
Dit kan betekenen dat de schakelaar gewoon rot is of ergens de draad afgeklemd zit.
Gezien de plek waar hij zit heel goed mogelijk.
Ook bloemkool in de verbinding steker is mogelijk.
en als laatste, wanneer de diode is opgeblazen in de lijn naar de signaallamp zelfde effect.



Nog 1 extra opmerking. Wanneer de neutraal schakelaar sluiting maakt zou je hetzelfde effect kunnen krijgen. ( zie diode schema )

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2015 18:57 - 01 juli 2015 19:04 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Schakelaar sidestand.
Hahaha ja.

Sterker nog, als de vrijstand schakelaar (groene lampje) is versleten (dat kan, want is een sleepcontact op een bak-tandwiel) dan doet hij net alsof hij op de zijstandaard staat: zet je hem in versnelling, motor uit  ???

Daarom beperkte ik me even tot alleen die zijstandaard schakelaar. Hij moet ergens beginnen, toch?


:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden