AT start niet meer: benzine? Elektra?

27 aug 2015 09:06 - 27 aug 2015 09:47 #1 door Bram TR
AT start niet meer: benzine? Elektra? werd gestart door Bram TR
Allen!

Graag jullie hulp bij het volgende. Mijn AT startte koud beetje moeizaam, dwz moest seconde of 7 doorstarten voordat er langzaam iets begon te leven; vervolgens liep ie prima. Ik dacht in al mijn onnozelheid (ben best handig maar niet technisch zwaar onderlegd) dat het wellicht met de bekende benzinepomp te maken kon hebben (en die bij mijn motor nog niet vervangen was). Dus revisiesetje gekocht en geplaatst. Gevolg: als vanouds enthousiast loeiende startmotor, maar verder helemaal niets. Benzinetoevoer doorverbonden om een wellicht geheel weigerende pomp te omzeilen: niets. Toen een half-los draadje gevonden en alles weer geprobeerd (met pomp ertussen): na even doorstarten liep hij even, viel uit, liep na starten hoorbaar op 1 poot, viel weer uit - en nu weer niks meer dan een draaiende startmotor.
Mijn idee: benzinepomp heeft hier niets mee te maken, maar ik heb een vonken/elektra-probleem. Misschien omdat ik bij het demonteren van tank, pomp enz. een contactprobleem heb veroorzaakt (= draadje losgetrokken of zo)? Want voorheen liep de motor gewoon zonder problemen!

Ik hoop dat jullie een tip/idee hebben om me verder op weg te helpen ...

(PS: stroom is er blijkbaar af geweest (heb de accu niet losgehad!) want de tripmaster was gereset?!)

Vriendelijk gegroet!
Bram

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2015 19:06 - 27 aug 2015 19:12 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic AT start niet meer: benzine? Elektra?
Dag Bram,

Als continue-plus van de tripmaster tijdens (teveel) starten onder de drempelspanning komt, gaat hij uit. Als de spanning weer terugkomt (je stopt met starten), dan reset hij tijdens de opstart. De accu is dan te ver ontladen. Laadt hem tussentijds steeds voldoende op, want je start de accu in een oogwenk stuk!

Het slecht lopen/niet aanslaan kan een heel scala aan oorzaken hebben. De ervaring leert dat dat teveel info ineens oplevert.

Je hebt nodig: goede accu - brandstoflijn - compressie - ontstekinglijn.

Je accu lijkt in orde. Dan naar de brandstof, in dit geval de toevoer naar de carbs.

1) Draai de brandstofkraan dicht. Trek de ingaande slang op de pomp los en hang in een bakkie. Draai de kraan open. Het is een 10mm slang, dus die opbrengst is zomaar 1 liter p/min. Blijkt dat voldoende,

2) Sluit de pomp normaal aan op spanning en brandstof toevoer. Trek de uitgaande slang naar de carbs van de pomp en vervang voor een teststukje van xxx-lang. Hang het uiteinde van dat testslangetje ook weer in dat bakkie. Laat de startmotor rond gaan, de benzinepomp zou nu moeten gaan pompen. Opbrengst gemiddeld 1 liter (!) per minuut.

Om de accu te sparen, kun je van beide cilinders de zij-bougie er uit draaien. Als je ze dan ook nog met de bougie-kap erop, aan massa legt, kun je gelijk controleren of ze beide vonken.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2015 21:23 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic AT start niet meer: benzine? Elektra?

Als je ze dan ook nog met de bougie-kap erop, aan massa legt, kun je gelijk controleren of ze beide vonken.


Leg de hele zooi naast het bakkie waar je de benzine in hebt laten lopen en je krijgt leuk vuurwerk.

>:D >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2015 21:44 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic AT start niet meer: benzine? Elektra?
Haha ja je weet nooit hoe een balletje rolt  ???

Maar, de tip op zich blijft goed: doe de vonktest vóór de pomp-opbrengst test. Is veiliger zo, spaart de accu. Geeft naast pompfunctie ook gelijk inzicht in de bougie gedragingen.



(die ouwe is nie geke wah)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 aug 2015 23:54 #5 door Bram TR
Beantwoord door Bram TR in topic AT start niet meer: benzine? Elektra?
Mooie tips, dank! Ik ga er morgen mee aan de slag!

Groet,
Bram

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.092 seconden