Batterij loopt af?

25 sept 2015 09:28 #21 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Batterij loopt af?
Mooi stukje voor de TCN Wiki Harm,
Met jouw toestemming uiteraard. ??

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2015 20:52 #22 door kees
Beantwoord door kees in topic Batterij loopt af?

Mooi stukje voor de TCN Wiki Harm,
Met jouw toestemming uiteraard. ??


Oh ja hoor..  :)

Bovenstaande geldt voor een AT, de originele post betrof meetwaarden voor een Varadero en staat hier:

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=12557.msg126210#msg126210


Fijn weekend, Harm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2015 15:32 #23 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Batterij loopt af?
Mocht je er nog behoefte aan hebben: in Budapest zitten vrij veelmotorzaken. Ben zelf bij Shox ( www.shox.hu/ ) geweest en was blij verrast over de voorraad.

Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2015 13:13 #24 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic Batterij loopt af?
Waaw,

Dank je wel voor zoveer nuttige info!!
Ik ga morgen middag de hele lijst afgaan.

Nog een klein vraagje, indien ik nu beide stekkers stroomregelaar loskoppel, mag ik dan rijden?
Ik hoop op die manneer geen piekstromen overal heen te sturen en toch mijn kortere (20km) ritten te kunnen maken en zo te vermijden om met de wagen in de drukte te gaan, ik haat aanschuiven :)

Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2015 21:17 #25 door kees
Beantwoord door kees in topic Batterij loopt af?
Nee, helaas.

Voor zover ik geinformeerd ben, kan de dynamo schade oplopen omdat die zijn opbrengst niet meer kwijt kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2015 22:25 #26 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Batterij loopt af?

omdat die zijn opbrengst niet meer kwijt kan


Of zwaar wordt overbelast Harm
Dit kan als er kortsluiting ontstaat in zowel de SR als de accu, of als de kettingreactie daarvan.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2015 10:59 #27 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic Batterij loopt af?
Oioioi,

Nieuwe regelaar aangekoppeld.
Motor draaiend met lichten na wat tijd om te stabiliseren na start, 14.8V, naar 5000t, 14.3??????

De controle van de gele draden dynamo: 170-180-180 (motor af)
Geen doorgifte geel - kader, massa

Diodes oude regelaar: doorgifte in een richting, niet in andere.

15km gereden, geen geluiden uit batterij, alles loopt ok.

Alles voelt ok, maar een voltage die zakt bij verhoogd toerental?
Batterij in rust 13.4V

Man, man, man, waarom ik?

Iemand nog ideeen? Wat en hoe meten?Of opgeven en naar de hondadealer??

Thanks!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2015 11:01 #28 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic Batterij loopt af?
Oh ja, ik moet nog steeds op zoek nr 2 nieuwe lampjes voor mijn dimlichten, ik test alles met mijn gewone lichten aan, altijd zo gereden, altijd zo gestart...

W

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2015 11:10 #29 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Batterij loopt af?

De controle van de gele draden dynamo: 170-180-180 (motor af)
Geen doorgifte geel - kader, massa


Deze waardes begrijp ik niet ??
Hoe en waarmee heb je deze gemeten ??
Deze zouden tussen de 0,5 en 0,7 Ohm moeten zijn tov elkaar.

Voor de rest.
Hoeveel zakt je voltage bij meer toeren.??
Ik denk niet dat je daar erg veel zorgen over moet hebben.

Want

Wat is nu je echte probleem ??

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2015 11:30 #30 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic Batterij loopt af?
Haha, ja, mijn probleem...
Dat was dat de batterij leegliep bij rijden. Dan gezien dat voltages te laag waren, maar vrij stabiel.
Na blijven meten, plots dan toch belachelijke hoge voltages gemeten en een kokende batterij (gelukkig altijd korte ritjes, om de 5-10km gemeten en gekeken)
Dan dus beslist de regelaar te verwisselen en nu loopt alles goed, vind het enkel beetje bizar dat de voltage bij stationair 14.8 is, bij 5000 14.3.

Aangezien iedereen me aanraadt om verder ook de dynamo te controleren een poging gewaagd ...
Het meten van de dynamo: de stekker met gele draden van de relaar losgekoppeld, motor af: dan met .. ooo... waaschijnlijk aan de verkeerde kant (regelaar gemeten, effe terug nr garage checken :) yep, ongelofelijk, ik heb dus aan de steeker van de regelaar gemeten ipv aan de dynamokant...
Bon,  mijn metertje heeft enkel 2M-200K-20K-2K-200 Ohm en dus op 200gemeten, 0.8 bij alle combinaties...
Is 0.8 miserie?

Sorry, heb absoluut geen verstand van electriciteit, geef mij dan maar mechaniek ... :(

Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2015 14:02 #31 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Batterij loopt af?
0,8 overal lijkt mij prima. Je kan de spanning bij draaien ook meten tussen geel1-geel2 en geel2-geel3 en geel1-geel3.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2015 14:43 #32 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic Batterij loopt af?
Heb ik ook nog gedaan, maar dan fluctueert het enorm , tsn 5 en 20...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2015 15:26 #33 door kees
Beantwoord door kees in topic Batterij loopt af?
Dag Wouter,


Vergeet niet de dynamospanning in ACV stand te meten (wisselspanning).

Dat de laadspanning een paar tiende daalt bij oplopend toerental, is verder geen probleem. De mijne doet dat i.i.g. ook!

Maar, zijn de laadwaarden die je geeft, nu met dimlichten aan, of alleen de stads-/parkeerlichtjes? Want,

Met de dimlichten uit zal de laadspanning tot wel een hele volt ofzo, hoger kunnen zijn (bijv. tot 15,5V). Maar, aangezien motoren met dimlicht aan horen te rijden, zul je zien dat bij het inschakelen ervan, de laadspanning tot een hele volt kan zakken. Vandaar de voorwaarde bij meten laadspanning, 14,5V met dimverlichting aan.

Want, bijv. 2x 55W dimlicht geeft pakweg 8 Ah/u belasting op het laadsysteem. Zowel de dynamo als de regelaar moeten niet alleen de juiste spanning leveren, maar ook voldoende vermogen om alles vlekkeloos te laten draaien. Mocht één van de twee ondermaats presteren, zal dat zich doorgaans vertalen naar òf een laadspanning onder de 14V of boven de 15V als je het systeem belast. Onbelast echter, zou je in zo'n geval wel eens een onterecht 'juiste' waarde kunnen meten!

0,8 Ohm is weerstand op de dynamo-spoelen is goed te noemen. Mocht jouw opgegeven laadspanning met dimlichten aan zijn, dan lijkt mij je electrisch systeem wel OK zo.

Je accu heeft gekookt (door overspanning) en ik zou de laadspanning en vooral ook accuspanning in rust, voorlopig even preventief in de gaten houden omdat deze mogelijk een onstabiele factor kan blijken te zijn.


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2015 15:44 #34 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Batterij loopt af?
Kijk, daar kunnen we wat mee.
0,8 ohm is verder geen probleem. Wat Brombeer uiteraard ook zegt.
Een accu die gekookt heeft gaat bij mij in elk geval de recycling in.
Voor je het weet is deze defect geraakt en heb je straks ook weer een defecte SR.
Wat je in elk geval zou kunnen doen is een voltmeter monteren en inderdaad de boordspanning gewoon in de gaten houden.

Voor de rest,

weekje gewoon gaan rijden.
Suc6





PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2015 15:46 #35 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic Batterij loopt af?
Hallo,

Hmm, nederlands <> belgisch ???
Dimlichten zijn de lichten waar we altijd mee rijden? De kleintjes zijn dan parkeerlichtjes?
In dat geval is de 14.8V met dimlichten :)

De 0.8 Ohm in wisselstroom? Ik kan mijn metertje enkel op Ohm / wisselstroom-gelijkstroom V/ ampere zetten, dus hoe en wat moet ik dan meten met motor draaiend, geen ohm? Ik ken er echt niets van , sorry :(

Het lijkt dus dat mijn waarden nu goed zijn, zal de arme batterij inderdaad goed in het oog houden, was een nieuwe, misschien overleeft hij het gemartel, was maar 2*10min...

Het enige resterende is dus om aan de -juiste- waarden van de dynamo te komen bij draaiende motor. 0.8 was in rust en dus ook ok.

Hooooooo, begin het einde te zien, opluchting alom!!! Nu kan ik verder dromen om een fietsenrek op de twin te zetten, mijn 2 passies gecombineerd. Met motor naar de wedstrijd mtb (met of zonder tentje) hoeraaaa!!

Super bedankt voor al jullie geduld en goede tips!!

Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2015 15:55 #36 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Batterij loopt af?

De 0.8 Ohm in wisselstroom? Ik kan mijn metertje enkel op Ohm / wisselstroom-gelijkstroom V/ ampere zetten, dus hoe en wat moet ik dan meten met motor draaiend, geen ohm? Ik ken er echt niets van , sorry :(


0,8 ohm meet je tussen de gele draden onderling met de meter in de stand OHM en het bereik tot 200 ohm.
Dit heeft verder niets met wisselstroom te maken.
Dus aan de kant van de motor, stekker los en meten op de 3 draden onderling.
tussen draad 1 en 2.
tussen draad 2 en 3
en tussen draad 1 en 3.

Deze waardes moeten liggen tussen 0,5 en vooruit, 0,8
Dit laatste omdat de meeste meters in dat bereik niet nauwkeurig genoeg meer meten.

Wisselstroom meten doe je in de stand wisselstroom in het bereik tot 200 volt AC

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2015 19:37 #37 door kees
Beantwoord door kees in topic Batterij loopt af?
Wouter,


Allereerst compliment voor je onvervaardheid en je behaalde resultaat! Ook je feedback is goed en duidelijk.

Inderdaad. De kleine bolletjes onderin het lamphuis noemen wij in NL 'stadslicht', maar daar mag je al heel lang niet meer mee rijden hier. In Amerika noemen ze het 'Parking Lights'. De verlichting waarmee je (ook met de auto) 's avonds over verlichte wegen rijdt, noemen wij hier 'Dimlicht', omdat het op de lamp zelf is afgeschermd en door de lens enkel de onderste helft op het wegdek schijnt en zo tegenliggers niet verblind. Op onverlichte wegen gebruiken we vervolgens wat wij noemen 'Groot Licht', de felste stand met het meeste zicht, die kan verblinden.

Verder haal je 2 dingen door elkaar, en dat is begrijpelijk. Er zijn zogenaamd 2 manieren om de dynamo te testen, te weten de spanning meten als de motor loopt, of de weerstand meten tussen de gele draden als de motor uit is. Beide manieren geven een resultaat dat uitwijst of de dynamo nog goed is of niet.

Maarrr.. ik heb opzettelijk niet aangehaald dat je de dynamo-spanning op de gele draden kunt meten, omdat het officieel op die wijze niet mag. De motor laten draaien met de stekker naar de spanningsregelaar afgekoppeld, kan de dynamo beschadigen (was ook al een antwoord op een eerdere vraag van je, rijden met de boel afgekoppeld).

De enige veilige manier om de dynamo te testen, is weerstands test. Wat je feitelijk daarmee doet, is de lengte van de draad op de spoeltjes in de dynamo meten. Het is een vaste lengte, met daarmee een vaste weerstand over die lengte. Valt die weerstand buiten de opgegeven waarde (0,1-1,0 Ohm) dan is een spoel beschadigd en zal daarmee ook de dynamo-spanning op die betreffende gele draad niet meer voldoen. Dat is iets dat je gewoon aan moet nemen.

Overigens komt er uit de dynamo wisselspanning (zoals uit een wandcontact in je huis) en dat meet je in de meetstand 'ACV' (Alternating Current Voltage, of wel wisselspanning). De diodes in de spanningsregelaar keren dat om naar DCV (Direct Current Voltage, of wel gelijkspanning) omdat je electrisch circuit op dat laatste type spanning werkt.


Leerzaam spulletje he, boordspanning  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2015 14:40 #38 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic Batterij loopt af?
Yep, dankjewel!
Heb weeral veel bijgeleerd en daar hou ik van!!
Nu nog steeds aan het rondtoeren met de voltmeter in aanslag, maar het ziet ernaar uit dat de batterij het overleefd heeft, oef...

Super bedankt voor alle hulp iedereen!!
Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden