Batterij loopt af?

10 sept 2015 16:31 #1 door woutermtb
Batterij loopt af? werd gestart door woutermtb
Hallo allemaal,

Heeeel lang geleden dat ik hier nog kwam, sorry...
Ja, dat betekent ook dat ik weinig gereden heb, maar daar komt nu dus verandering in!
Ondertussen is mijn dochter oud genoeg om mee te rijden en dat doet ze graag + ik ben verhuisd naar Budapest, mooie uitvalsbasis voor avontuurlijke ritten...
Maar.... toen werkte mijn Africa twin RD07a van 97 met 50.000km niet meer mee :(
4 maand geleden ontdekt dat mijn batterij het begeven had en dus een nieuwe geplaatst om dan weer de motor 2 maand in de garage te zetten tijdens het schoolverlof (reizen, bezoek familie belgie.,...)
Nu wou ik dus gaan rijden en was ik als test een paar zaken in de stad gaan doen, alles perfect. Volgende dag, korte 10km tot eerste stop, alles perfect. Wil starten: batterij plat. In gang gelopen en verder alles ok tot 50km later de motor afsloeg (grote lichten + net knippers opgezet en bam...) Ok, effe omdraaien bergaf, veel ploffen, geen beweging. Effe gewacht en uiteindelijk weer op gang tot thuis. Batterij in de lader tot vol, 13.2v. Starten, 13.2V zonder licht, 12.2 met licht? 4000toeren, ietsie meer, maar dan 13.4 en 12.4... Stekkers stroomregelaar maar eens bestudeerd, alles perfect, geen tekenen van hitte...
Als ik nu overal rondrij zonder grootlichten, dan blijft de batterij ok, meer zelfs, hij staat dan bij terugkeer op 13.5v. Na nachtje, weer gezakt zonder iets aan te raken nr 13.2v. Nu al dagen aan het meten en is steeds rond 13.2?

Dus, spanning is te laag, geen fluctuaties in voltage wanneer hij draait, geen hitteschade spanningsregelaar, dynamo, hmm, hij laadt duidelijk wel bij tijdens rijden, enkel bij grootlicht is het verlies sterker dan de winst en loopt de batterij af tot problematisch niveau.

Tot zover mijn beschrijving ;), iemand een idee om mijn raadsel op te lossen??

Alvast super bedankt!
Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2015 17:30 - 10 sept 2015 17:33 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Batterij loopt af?
je doet je meting aangaande laadspanning uitvoeren met het dim licht aan en ca 5000 rpm

laad spanning  moet dan rond de 13-14 volt zweven  als dat niet zo is kun je de regelaar verdenken maar ik zou eerste de stekkers controleren en de wisselspanning op iedere fase van de dynamo

feit je dat je nu te weinig power krijgt van de dynamo en hij dit tekort uit je accu ontneemt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2015 17:34 #3 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic Batterij loopt af?
Hoi,

Dimlichten alletwee kaduuk....
Stekkers zijn perfect.
Hoe doe je dat, die wisselspanning op de dynamo, waar ergens en hoeveel moet het zijn? (ja chemie gestudeerd en verre van een mechanieker, maar ik leer graag)

Alvast bedankt,
Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2015 00:21 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Batterij loopt af?
dan zou ik eerst beginnen met het steekjes van 2 nieuwe lampjes


daarna de accu geheel op laden en  de laadspanning meten over de plus en min pool van de accu waarbij de meter in gelijkstroom staat
terwijl het dimlicht aanstaat en de motorfiets loopt
breng de rev naar ca 5000 rpm
de wisselspanning meet je tussen de  3 gele draden die  van de dynamo komen en normaal verbonden is met een contra stekker van je rectifier(gelijkrichter/spannings regelaar(dus ook drie metingen)
deze neem je los en start de motorfiets en doe de meting
de meter plaats je  overigens dan in wisselspanning

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2015 13:33 #5 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic Batterij loopt af?
Ok, net terug van wat familie verplichtingen zonder motor...

Dank je wel voor de reakties, zo kan ik wat verder zoeken!
Dus, de stekker aan de spanningsregelaar met 3 gele draden loskoppelen, motor laten draaien en wisselspanning meten per 2? Op hoeveel moet de meter ongeveer staan?
Net een kort ritje van 15km nr school gemaakt en aangezien ik morgen een lange rit wil maken door de bergjes op de grens Hongarije-slovakije toch nog effe zadel ervan om de batterij nog effe te checken (13.4Vmotor af) en daar hoor ik rare geluiden! Sissen, brubbelen??  Is het normaal dat een batterij geluiden maakt?

Het mooie aan mijn verhaal: zonder lichten kan ik eindeloos toeren
Het slechte van het verhaal: hierdoor zoek je te langzaam naar het probleem..

Ok, alvast bedankt voor de hulp!!
Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2015 13:49 #6 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Batterij loopt af?
Als dat sissen en brubbelen uit je accu komt dan is deze om zeep en waarschijnlijk ook je spanningsregelaar. Het kan natuurlijk ook zijn dat er een stekker aan het smelten is, dat kan ook goed sissen weet ik uit ervaring.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2015 14:03 #7 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic Batterij loopt af?
Hmm, spanning is mooi constant, alles is goed, stekkers als nieuw...
Enige is dat als ik rij met grootlichten dat de batterij langsaam afloopt tot uiteindelijk te laag om te starten...

Maar geluiden uit batterijen is niet goed? Beter al een nieuwe gaan halen? Pft, deze is maar 4-5maand...

Zal ook nog de dynamo meten als ik meer uitleg heb over hoe juist...

Merci!!
Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2015 14:10 #8 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Batterij loopt af?
Ik zou voor de zekerheid even wachten op de techneuten hier maar ik denk dat ik er niet ver naast zit.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2015 14:17 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Batterij loopt af?

Maar geluiden uit batterijen is niet goed


ALS DE GELUIDEN ECHT UIT DE BATTERIJ KOMT DAN IS HIJ ZEKER KASSIE 6.

Wat je veel vaker hoort is het lichtjes knetteren van de aansluitingen die geoxideerd zijn.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2015 15:40 #10 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic Batterij loopt af?
Bon, heb zo al eens een hele week gemeten, elke ochtend, middag en avond, na rijden , voor rijden, met motor aan-uit etc etc... En was altijd zelfde, te lage spanning 13.2 bij niet draaien, 13.2 bij draaien zonder licht, 12.2 met licht, toeren nr 4-5000 +0.4v...

Nu vandaag dus sissende batterij (ervoor niet gehoord...) en dan daarnet nog maar eens de meting: 13.2 rust, 13.8 draaien stationair met licht, 14.5-7 op 4-5000t, licht uit en bam naar 17?

Aangezien ik verschoot motor uit, de stekkers ronde en vierkante met gele draden eruit: alles ok.
13.2V en verloop zoals ervoor, maar....
Als de spanningsregelaar aangesloten is (beide stekkers) met grootlicht aan in toeren +17V?

Dan toch de spannings regelaar?

W

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2015 15:41 #11 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic Batterij loopt af?
En indien jullie denken de spanningsregelaar, welke waar bestellen vanuit Hongarije??

Oioioi, t'is mijnen dag weeral niet..

Wouter (en beter maar niet rijden morgen denk ik met die waarden... of ik brand alles kapot?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2015 15:43 #12 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic Batterij loopt af?
Oh, en wanneer ik test zonder SR, lage voltages: batterij geen geluid, na +17V gebrubbel...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2015 15:55 #13 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Batterij loopt af?
spanningsregelaar.... 100%
Durf alleen niet te zeggen waar je zo even in hongarije eentje op de kop kunt tikken.
Er zijn daar wel honda zaken... weet ik uit ervaring.... 
Staan wel wat adresjes (geloof ook uit oostenrijk) hier op het forum. En als die naar NL versturen, waarom niet naar Hongarije.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2015 16:24 #14 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Batterij loopt af?
Het opgegeven Ebay item id is ongeldig, controleer de id nummer.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2015 16:50 #15 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic Batterij loopt af?
Gewoom de originele nemen? Merci voor de link, amai, zoveel!

W

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2015 18:16 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Batterij loopt af?
inderdaad een originele is verschrikkelijk duur en in mijn optiek niet nodig

ik wil je er graag een toesturen
verzendkosten zijn ca 12,- stuur me dan een pm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2015 18:30 #17 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Batterij loopt af?
Misschien heb je hier wat aan, zit in oostenrijk: www.hamart.at
Succes!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2015 08:54 #18 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic Batterij loopt af?
Dank jewel, hamart besteld, snel, prijs ok...
Nu hopen dat alle problemen van de baan zijn..
Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2015 23:05 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic Batterij loopt af?
Dag Wouter,

Er is al veel geschreven over jouw soort probleem. Ik heb maar even uit een van mijn eerdere posts gecopy-paste, want we blijven anders bezig.. Je verhaal is incompleet en zo is enkel vervangen van de regelaar dat ook. Doorloop onderstaande stappen om zeker te zijn dat je electrisch circuit straks weer betrouwbaar functioneert!

In principe moeten verbruikers geen noemenwaardige invloed hebben op het voldoende laden van de accu, mits de 3 componenten in het laadcircuit juist functioneren [dynamo - regelaar - accu]. Your values SUCK  :)

Slechte stekkerverbindingen kunnen door overgangsweerstand spanningsfluctuaties tot gevolg hebben - controleer ze.

- volgeladen, fitte accu: 12,6V (DC) in rust, of zelfs iets meer, gemeten direkt op de accupolen.
- laadspanning lopende motor, met dimlichten aan, tussen 14 en 15V max, gemeten direkt op de accupolen.

Verliesstroom in rust is normaal, echter mag maximaal 0,1 mA/h zijn. De tripmaster heeft een continue plus voor het geheugen. Meten: zet het contact uit. Maakt de min-kabel van de accu los. Zet de multimeter in Ah-stand. Zet de plus van de multimeter op de min-kabel, en de min van de multimeter op de minpool van de accu. Je moet nu de verliesstroom kunnen aflezen. Is het verlies meer dan 0,1 mA/h, koppel de spanningsregelaar af, en meet opnieuw (een defecte diode in de regelaar kan namelijk ook stroomverlies opleveren!)

Dynamo:
Elke gele draad is afkomstig van een aparte spoel en is niet meer dan een rolletje geisoleerd draad. Op zo'n spoel mag de opgerolde draad zelf elkaar onderling nergens raken [als bijv. de isolatie ervan beschadigd is, dit zorgt voor een effectief kortere lengte van de draad]. Dit stel je vast door de weerstand van die spoel te meten [eigenlijk meet je de lengte van die draad op die spoel] (meting 1), maar de spoelen mogen de massa naar het frame ook niet raken! (meting 2).

Meting 1). De weerstand van de spoelen ligt tussen 0,1 en 1,0 Ohm. Testen: contact is uit. Haal de dynamostekker naar de regelaar los. Zet de multimeter op weerstand (Ohm). Begin met veel weerstand, zeg 2000 of zo. Ga dan steeds een stap terug tot je in de reikwijdte komt van wat hij meet. Je meet de gele draden onderling, m.a.w. de plus v/d multimeter aan de ene gele en de min v/d multimeter aan de andere gele. Und so weiter. Alle metingen moeten ongeveer gelijk zijn. Sterk afwijkende meting, spoel stuk >>dynamo stuk.

Meting 2). Zet het contact uit. Zet de multimeter in doorgifte-stand. Je kunt dit controleren door de plus en min v/d multimeter tegen elkaar te houden: de meter geeft een piepsignaal (er is doorgifte!). Je meet elke gele draad afzonderlijk, naar massa. Er mag geen doorgifte zijn, m.a.w. geen van de rolletjes draad in de dynamo, raakt massa in het blok. Wel doorgifte naar massa bij een gele draad >> dynamo stuk.

Regelaar: regelt het afgegeven vermogen en spanning van de dynamo af, afhankelijk van de vraag (verbruik). Verder zorgen diodes in de regelaar voor a). gelijkrichten spanning (AC >> DC) en b). voorkomen verliesstroom via dynamo, in rust. Een diode is een dingetje dat o.a. zorgt dat spanning maar één kant op kan (van dynamo via regelaar naar accu en niet andersom).

Diodes meten: zet contact uit. Trek stekkers regelaar allebei los. Zet multimeter in doorgifte-stand (piepstand). Meet rood/wit naar massa. Mag geen doorgifte (sluiting) zijn. Meet ook rood/wit naar elke geel-in regelaar: zet plus multimeter op geel  / zet min multimeter op rood/wit >> er is doorgifte. Andersom >> mag geen doorgifte zijn! Indien wel doorgifte, diode stuk >> regelaar stuk.

Laadspanning meten: met een multimeter in DCV-stand direkt op de accupolen. Zorg voor een volledig opgeladen, fitte  accu! Zorg dat alle kabels en stekkers verbonden zijn. Start de motor, breng op bedrijfstemperatuur (accu heeft dan startverlies weer bijgeladen). Meet de DC spanning op de polen, met dimlichten aan. Deze moet dan tussen 14 en 15,5V DC max. zijn.


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2015 00:28 - 25 sept 2015 01:31 #20 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Batterij loopt af?

Slechte stekkerverbindingen kunnen door overgangsweerstand spanningsfluctuaties tot gevolg hebben - controleer ze.


Als je dan toch bezig bent volg dan de gouden tip op die ik van Brombeer kreeg. Knip de stekker van de + en - draad eraf en soldeer daar 2 ogen op, een zekering op de + draad en rechtstreeks op de accu aansluiten.
En als je dan toch bezig bent, knip de stekker van de 3 gele draden eraf en ook de stekker die van de dynamo afkomt en soldeer deze aan elkaar. Hoe minder van die kl##te stekkers hoe beter.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.100 seconden