Achterband 130 vs 140

15 sept 2015 21:27 #1 door Gustlock
Achterband 130 vs 140 werd gestart door Gustlock
Op mijn RD04 heb ik nu een setje K60 M+S liggen (140 achter). Bevalt super, op modderige ondergrond, los zand, gras wat minder grip en glijden maar de meeste meters maak ik op het asfalt en zand/gravel en daar bevallen ze uitstekend!

De achterband begint op te raken en ik wil er graag een andere opleggen voor ik een weekje Zwitserland/Italië ga doen in oktober.
Ik wilde in eerste instantie nog een setje TKC80 proberen maar een maat van mij heeft deze er onlangs opgelegd en is er niet enthousiast over: geweldig op het zand/modder e.d., op asfalt ook prima maar slijt erg snel en verliest veel grip in de regen.

Dan toch maar weer een Heidenau erop. Nu ligt er vanuit Honda origineel een 130'er op. Wat raden jullie aan? Wat zijn de verschillen qua rij-eigenschappen/weggedrag en slijtage?
De 130 heeft ook net iets meer 'noppen profiel' dan de 140 die een doorlopend vlak heeft op het rijvlak. De 130 zou dus iets meer grip off-road moeten hebben? en.reifenwerk-heidenau.com/uploads/K60_Scoutbersicht_engl.jpg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2015 21:53 #2 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Achterband 130 vs 140
tja bij mij ligt er een 130 op/onder maar dat is een TA650

wat me vooral kan herinneren is dat iemand ( ik denk ad) ooit schreef dat het bochten gedrag veranderd met de maat van band

en nog een overweging: Heidenau heeft een lijst van tests waarbij ze een band voorschrijven en dat dit door de TUV geaccepteerd zou zijn, mogelijk is dit van belang in het buitenland?
http://en.reifenwerk-heidenau.com/modules/2_fahrzeugsuche.htm?PHPSESSID=6dar5pte1m8ugl2qif09ku5ok4

en dan zie dat voor de RD04 de 140 wordt voorgeschreven naja met de disclaimer text die je op de link leest



Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2015 22:24 #3 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Achterband 130 vs 140
Origineel en qua velgbreedte hoort er een 130 band onder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2015 22:55 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Achterband 130 vs 140
In principe,

Een smallere band in terrein heeft meer druk dus grip dan een bredere (ok, 1cm..)


Die middennaad kan je parten spelen in het terrein.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2015 21:32 #5 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Achterband 130 vs 140
Hoe veranderd het gedrag in de bochten dan? Duidelijk merkbaar of miniem verschil?

Wat zijn trouwens de verschillen tussen een 'gewone' K60 en een M+S (Mud+snow, die heb ik nu).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2015 23:26 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Achterband 130 vs 140
bij een bredere band zul je de motorfiets meer moeten drukken om door de bocht te gaan
en de velg breedte bepaald de ideale band breedte

als extreem overtrokken voorbeeld : je monteert liever  ook geen 185/60-15  op een velg bestemd voor de lelijke eend

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2015 23:31 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Achterband 130 vs 140
Een ronder loopvlak achter volgt makkelijker. Maar, de vorm van dat loopvlak is voor elke band verschillend (vlakker of ronder). In praktijk wen je aan het stuurgedrag zoals het op dat moment is, en dat is dan wat het is. Bij mij dan tenminste.

Een midden naad is meer weg-gericht (meer rechtuit draagvlak >> langere levensduur). Maar, die midden naad op gravel bijvoorbeeld, die rijdt over alle steentjes heen en dat kan een onrustige achterkant geven. Een 130'er die jij noemde heeft dan 2 voordelen: smal dus meer druk dus meer grip en geen midden naad dus vormt zich deels tussen de steentjes.

Maar, het is inderdaad ook deels een theoretisch verhaal  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2015 13:21 #8 door martsky
Beantwoord door martsky in topic Achterband 130 vs 140
Ik heb zelf op mijn twin beide maten gehad, dus de 130 en de 140 variant.
Met de 130 kon ik ook prima meekomen in het zand en redelijk in de modder.
Nu met de 140 heb ik daar meer moeite mee, dit voorjaar in de ardennen wel moeite om in de regen tegen modderpaadjes op te komen.
Die midden streep is dan gewoon niet lekker om mee te rijden.

Op de weg minder trillen met de 140.

En bij de 130 werd de band veel vierkanter toen ie bijna op was. En dat merk je vooral met rotondes, dan moet je hem echt door de bocht drukken, en voel je af en toe een kantelpuntje. Dat is soms wel schrikken, want je denkt dan dat je wegglijdt, maar na het kantelpunt pakt de band dan wel weer op.

Ik wil zelf als volgende weer een 130, en dan op tijd vervangen.

AT 1996 - Niet gepoetst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2015 21:18 #9 door Gustlock
Beantwoord door Gustlock in topic Achterband 130 vs 140
Ok hier kan ik wat mee :) Ik ga er eens een 130er opgooien  :) Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2015 22:46 #10 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Achterband 130 vs 140
De tekst van martsky is een mooie samenvatting. Ik ken  de 140 niet maar dat optijd vervangen van een 130 onderschrijf ik wel. Veel plezierige km ermee!

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2015 18:18 #11 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Achterband 130 vs 140
Edwin:
Een 130 rijdt ook stukken beter over in de lengte richting gevreesde asfaltwegen. Nu zijn dat in NL relatief korte stukjes maar in het buitenland en met name in de Balkan kunnen dat stukken zijn van kilometers lang en dan rijdt zo'n 140 band niet echt tof kan ik je uit eigen ervaring melden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2015 16:25 #12 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Achterband 130 vs 140
Misschien niet helemaal ontopic, maar ik heb héél goede ervaringen met de tkc80 (in 130 en 140 breed).

Hele scandinavië reis ermee gedaan en altijd prima grip, ook op asfalt, ook in de regen.

Slijten, bwa, 10000km op een achterband, is dat hoge slijtage?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2015 21:23 #13 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Achterband 130 vs 140
beste thomas

ik heb ooit een clublid gesproken met heeeeellee goede ervaringen met een 150/70 17 op een originele transalp velg dus 2,5 inch breed
en wie ben ik om dat te betwisten.
ben er van  overtuigd dat er talloze voorbeelden genoemd  kunnen worden
de een vind een 17 tands voortandwiel ook zeer prettig en andere steken hun voorvorkpoten flink door en dat geeft ook een fantastisch gevoel.
weer andere doen hun best om het vermogen van een transalp op te krikken en dat allemaal op een clubmotor
hoe kleurrijk wil je zijn als clubleden


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.074 seconden