Hallo allen,
bedankt voor de reacties!
Inmiddels ben ik bij Ad Mies geweest, er zit een nieuwe ketting en een nieuw voortandwiel op. Knarsen is daarmee verholpen, er zaten twee harde stukken in de ketting.
Meerdere factoren hebben hier natuurlijk aan bij gedragen:
- kleiner voortandwiel (verhouding is inmiddels weer als origineel)
- winter doorrijden
- geen hele goede kwaliteit ketting
Dit zijn natuurlijk zaken waarvan vooraf duidelijk is dat ze een negatieve invloed hebben op de levensduur van de ketting.
Daarnaast is er iets anders dat mee telt, misschien wel voor het grootste deel. Dat is de uitgaande as. Er zit veel teveel speling op het voortandwiel, Ad heeft hem na gekeken, ook met andere, nieuwe tandwielen, zelfde verhaal. Ten opzichte van de as kan het wiel behoorlijk worden gedraaid en bewogen, veel meer dan de normale speling. In de lengterichting van de ketting valt de speling erg mee, hoe dat kan weet ik niet. Dat was dus een slecht nieuws bericht! Flink balen! Wat ik er mee doe weet ik nog niet. Ad had het over eventueel vast lassen van het tandwiel, daar deze nog genoeg tanden heeft om het wiel niet meteen te vernielen. Dit kan dan herhaaldelijk worden gedaan, dus ook weer bij een nieuw tandwiel, zodat ik er toch nog een theoretische 40.000 mee vooruit moet kunnen. Of ik dat doe weet ik nog niet. Ik ben student dus de budget-oplossing zal idd de meest aantrekkelijke zijn.
Zijn er trouwens mensen hier die daar ervaring mee hebben?
Hij rijdt als een tierelier, ik merk tijdens rijden nu ook niets van die speling, maar dit zal z'n effect zeker hebben op ketting/tandwiel. Ik vind het gewoon een geweldige motor, niks teveel niks te weinig, op den duur wil ik hem wel repareren, dus maar wat extra uurtjes werken als dat lukt!
Groeten,
Gijs Klein Haarhuis.