knarsend geluid, ketting lijkt goed.

15 juni 2009 21:20 #1 door Gijs
knarsend geluid, ketting lijkt goed. werd gestart door Gijs
Hallo,

Ik heb op mijn rd07 uit 1993 een voortandwiel laten monteren met 1 tand minder dan origineel, daarbij ook gelijk een andere ketting en achter tandwiel. Dit was op 6-8-2008. Met die set heb ik nu ongeveer 12000 km gereden. Ik meld dit omdat ik het idee heb dat mijn probleem hiermee verband houdt. Op het moment dat ik accelereer in de eerste, tweede of derde versnelling hoor ik een soort knars, alsof telkens 1 schakel van de ketting vast zit. Ik heb het idee dat dit erger wordt. Overigens zal het ook wel gebeuren in andere versnellingen en hoger in de toeren, maar dan hoor ik het niet meer. De ketting is niet versleten (kan niet tussen de tanden van het achtertandwiel door kijken als ik de ketting naar achter trek).
Bij Ad het voortandwiel wel even eraf gehad, toen dus ook de kans gehad deze te bekijken, tanden zijn niet meer heel mooi, beginnen een beetje hakerig te worden. Ook zat er aardig wat roest op het tandwiel, op de borst, maar dat kan vast geen kwaad.
Moet ik nu denken aan het tandwiel of aan de ketting? En 12000 km, das toch niet zo veel?? Ik smeer altijd eerder overvloedig dan te weinig. Alvast bedankt!

Groetjes, Gijs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2009 21:34 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic knarsend geluid, ketting lijkt goed.
Wat is je huidige tandwiel verhouding ?
En hoe ziet je tandwiel geleider op je brug uit ?

voortandwiel vervangen is ook gewoon een optie, maar ik kan zo niet beoordelen hoe slecht hij eraan toe is.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2009 09:02 #3 door Gijs
Beantwoord door Gijs in topic knarsend geluid, ketting lijkt goed.
Verhouding was tot afgelopen weekend 3.00, voor 15, achter 45. Omdat ik weer terug wilde naar originele verhoudingen maar de ketting was ingekort heb ik nu een 41 achter met het zelfde tandwiel voor, een verhouding van 2.73 dus. Ik zal een tandwiel bestellen (waar kan ik dat het beste doen?). Ook ga ik even bekijken in hoeverre de ketting over de brug loopt (dan zou ik het toch niet alleen moeten horen bij 1 schakel).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2009 15:35 #4 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic knarsend geluid, ketting lijkt goed.
Ik kan uit je verhaal niet goed opmaken of je de ketting ook hebt vervangen...

Als je op gebruikte tandwielen een nieuwe ketting legt (of omgekeerd), krijg je inderdaad een naar, knarsend geluid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2009 15:44 #5 door Gijs
Beantwoord door Gijs in topic knarsend geluid, ketting lijkt goed.
"Ik heb op mijn rd07 uit 1993 een voortandwiel laten monteren met 1 tand minder dan origineel, daarbij ook gelijk een andere ketting en achter tandwiel."

Destijds is het hele set dus in een keer vervangen, dat is dus niet de oorzaak. Het euvel deed zich al voor lang voordat ik twee weken geleden een ander achter tandwiel erop heb gekregen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2009 15:56 #6 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic knarsend geluid, ketting lijkt goed.

"Ik heb op mijn rd07 uit 1993 een voortandwiel laten monteren met 1 tand minder dan origineel, daarbij ook gelijk een andere ketting en achter tandwiel."

Destijds is het hele set dus in een keer vervangen, dat is dus niet de oorzaak. Het euvel deed zich al voor lang voordat ik twee weken geleden een ander achter tandwiel erop heb gekregen.


Ow, oké

Ik dacht dat je het pas had vanaf dat nieuwe A-tandwiel, excuses

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2009 09:44 #7 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic knarsend geluid, ketting lijkt goed.
Laat ASAP je wiellagers controleren!

Ik had hetzelfde probleem (Derbi GPR) en heb er dagen mee rondgereden. Toen ik er achter kwam wat het was ben ik stapvoets naar een dealer gereden maar het mocht niet baten:  op de dijk vastgelopen en zilveren kogeltjes overal!

Terwijl ik daar langs de dijk in de weer was met de bacho's van een ander heb ik de knoop doorgehakt om maar een echte motor te nemen die wat minder onderhoud nodig heeft...  alleen met de XLV750R had ik nog verder gegaan  ;D.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2009 11:02 #8 door dream
Beantwoord door dream in topic knarsend geluid, ketting lijkt goed.
hoi,

Misschien een domme vraag, maar weet je zeker dat het van de tandwielen en ketting komt ?
Je kunt je AT op de middenbok zetten (indien aanwezig), anders opbokken, en rustig met de hand het wiel ronddraaien om zo proberen het geluid te localiseren. Denk hierbij inderdaad ook aan de kettinggeleider, individuele schakels etc. Als je het geluid hoort tijdens het ronddraaien met de hand kun je je ketting  merken met een stickertje of zoiets om erachter te komen of het geluid inderdaad steeds op hetzelfde punt hoorbaar is. Is dit niet het geval dan moet je ook denken aan achterwiellager(s) of het lager van de uitgaande as.

succes,

Jensen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2009 11:28 #9 door Gijs
Beantwoord door Gijs in topic knarsend geluid, ketting lijkt goed.
Bedankt voor de reactie, ik heb de ketting inderdaad op die manier nagekeken, alle schakels lijken soepel te lopen. Ik hoor het alleen bij belasting, en heb het idee dat het ergens bij het voor tandwiel weg komt. Ik hoor het beter op het moment dat mijn vriendin achterop zit en een hoop bagage.
Stel het ligt aan de uitgaande as, wat kan daarvan dan de oorzaak zijn? Of is dat gewoon slijtage? En is er een manier om te checken of dat het inderdaad is? En idem voor de achterwiellagers? Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2009 17:31 #10 door arne kuijer
Beantwoord door arne kuijer in topic knarsend geluid, ketting lijkt goed.
Hallo
kettingspanning goed????
bij inveren komt hij flink onderspanning te staan, dan gaat zelfs de nieuwste en beste ketting nog kraken!!!
als mijn XRV(650) op de bok staat , staat de ketting flink slap.
maar als ik hem helemaal inveer dan wordt het al akelig strak en gaat dan idd kraken.
ik zou het maar daarin zoeken.
een te strakke ketting kost je of je ketting of het lager van de uitgaande as.
succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2009 10:48 #11 door jar
Beantwoord door jar in topic knarsend geluid, ketting lijkt goed.
De achterwiellagers kun je checken door het achterwiel heen en weer te wrikken. Als je speling voelt dan is het niet goed, het wiel mag in geen enkele richting speling geven.
Vorig jaar heb ik zoiets meegemaakt met een triumph tiger, toen dachten we eerst dat het de versnellingsbak was...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2009 11:03 #12 door Gijs
Beantwoord door Gijs in topic knarsend geluid, ketting lijkt goed.
Ah, zoiets dacht ik al ja, op die manier heb ik het al grondig na gekeken, volgens mij zijn de achterwiellagers goed, ik denk echt dat het de ketting is. Deze staat trouwens niet te strak, bij het opzetten is daar een schakel tussen weg gehaald, kan best zijn dat dat nu een zwakke plek is, ik hoor namelijk telkens 1 schakel volgens mij. Ik kan er niets aan zien, heb al gekeken hoe hij om het voorste tandwiel draait, geen stijve stukken op de ketting te zien. Ik hou hem goed in de gaten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2009 15:56 #13 door Huib
Beantwoord door Huib in topic knarsend geluid, ketting lijkt goed.
Hoi,

Ik heb denk ik exact hetzelfde, bij optrekken in welke versnelling dan ook komt er een krakend geluid bij het voortandwiel vandaan. Wordt erger als ik mijn vriendin achterop heb of een steile helling oprij. Ik ben van mening dat het alleen aan de ketting en tandwielen ligt ookal zijn ze (optisch) nog niet helemaal op. Ook heb ik iets speling in de uitgaande as en het tandwiel. Maar wordt dus wel tijd voor een nieuwe set. Heeft iemand nog een leuk adresje voor DID of iets dergelijks?? :)

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2009 16:44 #14 door Gijs
Beantwoord door Gijs in topic knarsend geluid, ketting lijkt goed.
Ja, juist, klein beetje speling in de uitgaande as heb ik ook wel, maar dat is nog nieteens een milimeter, en naar alle kanten exact het zelfde. Ik begreep dat dit wel normaal is. Ik denk ook dat ik aan een nieuwe set zit, en heb de zelfde vraag idd. Zou kunnen dat ik Ad een keer bel, meteen een excuus om op de koffie te gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2009 22:48 #15 door Huib
Beantwoord door Huib in topic knarsend geluid, ketting lijkt goed.
Ik doelde op de speling tussen het tandwiel en de uitgaande as. De as is harder dan het tandwiel dus daar slijt het ook. Euh... ik ben nog maar kort lid van dit forum....hoe kom in contact met Ad Mies?

Groet Huib.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2009 23:27 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic knarsend geluid, ketting lijkt goed.

Ik doelde op de speling tussen het tandwiel en de uitgaande as. De as is harder dan het tandwiel dus daar slijt het ook. Euh... ik ben nog maar kort lid van dit forum....hoe kom in contact met Ad Mies?

Groet Huib.


door me te mail te sturen zie hier onder

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2009 20:46 #17 door Huib
Beantwoord door Huib in topic knarsend geluid, ketting lijkt goed.
Helemaal duidelijk! :) Bedankt.

Groet Huib.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2009 16:45 #18 door ht
Beantwoord door ht in topic knarsend geluid, ketting lijkt goed.
Hallo,

Kan iemand mij zeggen waar de uitgaande as zit

gr jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2009 17:45 #19 door Nikotech
Beantwoord door Nikotech in topic knarsend geluid, ketting lijkt goed.

Hallo,

Kan iemand mij zeggen waar de uitgaande as zit

gr jos


Met "de uitgaande as" wordt de as bedoeldt die de aandrijving verzorgt en dan ook uit het blok steekt :).
Dus die as waar je voortandwiel op vast zit.
Dit is een as met een  "splaine" (zeg maar meerdere spiebanen)
Juist hierop kan door bv foutieve montage of kettingspanning ( te hoog) ruimte op komen. Met allerlei nare gevolgen van dien. :(

Succes !

Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

Bijlage:
<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2009 19:55 #20 door moen
Beantwoord door moen in topic knarsend geluid, ketting lijkt goed.
zit het voortandwiel niet verkeerd om ??  mijn dealer had hem ook verkeerd om gemonteerd.... denk dat dat het is, had ook een vervelende tik knarsent geluid erin.

gr ton

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden