Koude start: duurt te lang voordat motor aanslaat

02 nov 2015 12:41 #1 door Bram TR
Allen,

Toen ik mijn AT ('94) net had was een korte druk op de startknop afdoende. Nu moet ik 'm zeker 6 of 7 seconden ingedrukt houden alvorens de motor langzaam - en vervolgens normaal - tot leven komt. Wat kan het zijn? Blijkbaar is de benzinetoevoer na stilstand 'teruggelopen' en niet direct beschikbaar en moet deze eerst 'doorgepompt' worden?

Alvast dank,
Groet, Bram

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2015 13:01 #2 door PimW
Hoi Bram,

ik heb zelf geen AT maar ik weet wel dat de carb ontluchting bij bepaalde types/bouwjaren voor leegdampende vlotterbakken zorgde. Dan moet de brandstofpomp inderdaad eerst een tijdje werken om de bakken weer vol te pompen. Een paar extra/andere slangetjes aanleggen is dan voldoende om van dit probleem af te komen.

Dit komt voor als de motor een tijdje stilgestaan heeft. Is al eea op het forum over geschreven incl de exacte uitleg hoe en wat :)

02 nov 2015 19:36 #3 door Timy
Klinkt inderdaad alsof je een RD07 hebt (dus voor 1996). Reed je voorheen zeer regelmatig en tegenwoordig met langere tussenpozen? Dan zal de carb leegdampen en moet hij dus eerst even vollopen. Bekend verhaal en helemaal niet schokkend. Gewoon op het moment dat je hem pakt even kort starten en dan +/- 30sec-1min wachten. Loopt de carb rustig vol en start ie vlekkeloos erna. Misschien dan eerst nog heel even op één poot start maar dat is snel over.

Wil je het oplossen? Dat kan vrij gemakkelijk. Kijk even op 't forum er is vrij veel over geschreven hoe dit te doen is.

Liberté - Egalité - Fraternité

02 nov 2015 20:42 #4 door Oldtimer

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

02 nov 2015 22:14 - 02 nov 2015 22:19 #5 door kees
Hoi Bram,

Ik heb ook een RD07 (1996) en zoals PimW en Timy beschrijven had ik hier ook last van als de motor langer dan een week had stil gestaan.

Ik heb jaren geleden al de modificatie uitgevoerd, niet zozoals in de link van Oltimer, maar volgens het schema van de carb beluchting van een RD07A (latere types) zoals bijgevoegd. Met je rechter muisknop kun je hem 'opslaan als' en printen.

Het is een beetje gedoe om de juiste onderdeeltjes aftermarket (goeikoop) te scoren (of simpel via de Honda-dealert, carb beluchtingsset voor RD07A), maar sindsdien start hij, ook na 2 maanden, op eerste verzoek!

Een must-do  :)

Brom
Bijlagen:

03 nov 2015 11:18 #6 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Koude start: duurt te lang voordat motor aanslaat
Ik heb een rd07a volgens mij, die net zo beroerd start. Ben er aan gewend en het heeft wel wat, die meewarige blikken van omstanders die gniffelend staan te kijken wanneer ik de wegenwacht nou toch ga bellen. Toch slaat dat kreng altijd weer aan! Zou de mijne juist probleemloos moeten starten of niet? Rot starten is na tijdje stilstaan of na loeiheet wegzetten (zomer, toertocht, na de lunch net voordat ik terugrij naar de camping (voor de mensen die me kennen))

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

08 nov 2015 11:46 #7 door Bram TR
Beantwoord door Bram TR in topic Koude start: duurt te lang voordat motor aanslaat
Top, dank voor alle nuttige berichten! Ik ga er - binnenkort - zeker mee aan de slag!

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.094 seconden