Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Beste,
Ik heb enkel ervaring met tubeless banden op mijn motoren, maar ben serieus aan het overwegen om voor mijn, wat verdere, reizen, een Africa Twin aan te schaffen.
Sowieso wil ik deze aanschaf nog een 10 tot 14 maanden uitstellen omdat het een compleet nieuwe motor voor Honda is, en waarschijnlijk hier en daar wat kleinere kinderziektes de wereld uit geholpen moeten worden.
Maar mijn grootste zorg zijn de banden. Ik heb in het verleden al eens een gaatje moeten dichten langs de kant van de weg, en was daar dan nauwelijks 10 minuten mee bezig… Maar wat als je ergens langs een Noorse snelweg staat met een kapotte binnenband? Het lijkt me echt niet evident om eventjes een band te repareren of om een nieuwe te steken, of ben ik slecht informeert? Iemand hier ervaring mee?
Rij op mijn AT dus met Mousse
Rij op mijn AT dus met Mousse
Bedankt Rob, duidelijk verhaal maar ik mis 2 geluidjes, 2x plop bij overdruk waardoor de buitenband goed op de velg springt, maar dat is bij deze binnenbanden mss niet belangrijk.Whoops.... ff vergeten ... ik heb dus 18" achterwiel in mijn AT zitten.......
Mousse is een soort 'massieve' binnenband. Bestaande uit een schuim achtig rubber substantie waar je dus verder geen lucht kunt bijpompen. (Zijn wel ontwikkelingen die dat misschien mogelijk gaan maken, maar die werken nog niet echt).
Je rijdt dus altijd op een 'zachte band', want de mousse komt over het algemeen met een samenstelling die gelijk staat aan een druk van 0,8 tot 1,2 bar...
(Je kunt dan nog wat spelen met bandenmaat om de druk wat 'hoger' te doen voelen, maar dan wordt monteren een crime....)
Je kunt dus nooit lek rijden, want je hebt geen lucht maar 'schuim'.
Zoals gezegd is het een dure oplossing. Je doet ongeveer 1 mousse op 2 bandenwissels, en ze zijn net zo duur als een buitenband... (you do the math). En dat is als je inderdaad in 2 jaar die 2 setjes op rijdt, want ze worden nog zachter na verloop van tijd.
En als je ze te heet laat worden (lees 130+ gedurende langere tijd over harde ondergrond/asfalt) vulcaniseerd de boel en verpulvert het spul dusdanig dat je niets meer hebt...
Ff video-tje
[youtube]yf22043Dbxk[/youtube]