Tubed banden

07 feb 2016 11:55 #1 door Mig1
Tubed banden werd gestart door Mig1
Beste,
Ik heb enkel ervaring met tubeless banden op mijn motoren, maar ben serieus aan het overwegen om voor mijn, wat verdere, reizen, een Africa Twin aan te schaffen.
Sowieso wil ik deze aanschaf nog een 10 tot 14 maanden uitstellen omdat het een compleet nieuwe motor voor Honda is, en waarschijnlijk hier en daar wat kleinere kinderziektes de wereld uit geholpen moeten worden.
Maar mijn grootste zorg zijn de banden.  Ik heb in het verleden al eens een gaatje moeten dichten langs de kant van de weg, en was daar dan nauwelijks 10 minuten mee bezig… Maar wat als je ergens langs een Noorse snelweg staat met een kapotte binnenband?  Het lijkt me echt niet evident om eventjes een band te repareren of om een nieuwe te steken, of ben ik slecht informeert?  Iemand hier ervaring mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2016 12:45 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Tubed banden
Welkom hier, gelukkig zijn er in Noorwegen nauwelijks snelwegen, dus de kans dat je daar met een lekke band komt is klein. Er zijn spuitbussen om een lekke band vol te spuiten en dan een banden boer zoeken, of je gebruikt die 14 maanden om eens te oefenen met een binnenband wisselen/ plakken onderweg. Staat genoeg info op youtube, en hier zijn ook wel mensen die je dat kunnen leren.

Transalp RD16 2024

07 feb 2016 12:51 - 07 feb 2016 12:53 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Tubed banden
hallo mig,

De keuze of de band tubeless  of tube type is  maakt voor de betrouwbaarheid weinig uit,
voor beiden is demontage  bij lek rijden eigenlijk noodzakelijk want  bij een tubeless betreft de reparatie onderweg  in de meeste gevallen altijd een NOOD herstelling.
Dat gebruikers dit anders willen zien ligt meer aan hun onkunde en ondeskundigheid.
ruim 30 jaar ervaring met het rijden op binnenbanden en slechts 2 x een penetratie mogen hebben
(wel uit de buurt blijven  van acacia bomen)
overigens is een binnen band  goed te herstellen 
PS een spuitbus gaat het niet worden met een binnenband want ieder gaatje hierin is in feite een scheur en scheuren lopen verder

de grootste uitdaging is de buitenband van de velg los nemen maar dat is gewoon vaardigheid en dat kun je leren

komt bij dat  overal vaak wel hulp is te vinden en je het een beetje kunt beschouwen als extra avontuur
(mooie verhalen nadien)

09 feb 2016 02:57 #4 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Tubed banden

Beste,
Ik heb enkel ervaring met tubeless banden op mijn motoren, maar ben serieus aan het overwegen om voor mijn, wat verdere, reizen, een Africa Twin aan te schaffen.
Sowieso wil ik deze aanschaf nog een 10 tot 14 maanden uitstellen omdat het een compleet nieuwe motor voor Honda is, en waarschijnlijk hier en daar wat kleinere kinderziektes de wereld uit geholpen moeten worden.
Maar mijn grootste zorg zijn de banden.  Ik heb in het verleden al eens een gaatje moeten dichten langs de kant van de weg, en was daar dan nauwelijks 10 minuten mee bezig… Maar wat als je ergens langs een Noorse snelweg staat met een kapotte binnenband?  Het lijkt me echt niet evident om eventjes een band te repareren of om een nieuwe te steken, of ben ik slecht informeert?  Iemand hier ervaring mee?

Bandje plakken is goed te doen hoor - met wat oefening. Gewoon een setje banden kopen en een keer op je gemakje zelf monteren - dat is beter oefenen dan op de vluchtstrook.
Het lastigste is inderdaad de band los van de velg drukken - als je met iemand anders bent is het met een zijstandaard goed te doen.

Kijk gewoon even online, genoeg filmpjes te vinden en er zijn vele wegen naar rome.

Ik heb zelf tientallen banden omgelegd, en pakweg 15 keer een motorbinnenbandje geplakt (gisteren nog eentje)
Nog nooit een plakkertje gehad was los is gegaan - het is echt heel betrouwbaar.
1 keer een binnenband weggegooid - omdat er 7 plakkers op zaten na een 'akkefietje met een cactus'......

De binnenband was altijd herbruikbaar - het enige gevaar hier is eigenlijk dat je met een platte band doorrijdt en dan (omdat de band over de velg slipt) je ventiel kapot trekt van de binnenband. Als nood kun je een 19inch binnenband in je bagage gooien, zowel voor als achter bruikbaar.

Het pluggen van een rubeless band doe ik altijd zelf bij de auto, geen ervaring mee voor de motor.
BMW en Touratech hebben kitjes hiervoor met een soort schuimpje en zien dit als een permanente fix.... althans, ze waarschuwen niet dat dit enkel tijdelijk is. Of dat onkunde is van deze bedrijven mogen jullie zelf beoordelen!

... was ooit lid ...

09 feb 2016 15:07 #5 door Mig1
Beantwoord door Mig1 in topic Tubed banden
Dank U voor de reacties!  Misschien is mijn angst voor binnenbanden inderdaad wat ongegrond, en moet ik toch maar eens een testrit met die AT aanvragen!
Groeten!

09 feb 2016 15:43 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Tubed banden
Op reis (en stiekum altijd) rijd ik op dikke motorcross binnenbanden.

Die krijg je maar heel moeilijk lek en ik heb er zelfs eens een spijker uitgetrokken waarna de band zich voldoende dichtte om verder te kunnen rijden :)

Als ik meer offroad wil gaan rijden steek ik bandenklemmen in de velgen. Dan zet je de buitenband vast op de velg waardoor je op lage spanning kunt rijden zonder het ventiel af te scheuren (dat kan ook helpen bij een evt lekke band). Daar moet je de wielen dan wel op balanceren.

Reserve binnenband mee zodat je kunt wisselen ipv plakken als het rotweer is of je er gewoon echt geen zin in hebt. Spuitbus zou ik nooit aan beginnen. Als je namelijk geen fatsoenlijke werkplaats kunt vinden maak je je probleem alleen maar vervelender.

09 feb 2016 17:03 #7 door alain
Beantwoord door alain in topic Tubed banden
Pim,

Wat zijn de nadelen van zo een dikke motorcross-binnenband?

Waarom monteert men die niet bij iedereen?

Alain

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

09 feb 2016 17:57 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Tubed banden
Tja, het is maar wat je nadeel noemt van een dikke binnenband.

Voordeel is dat ze minder snel lek zullen gaan door een 'snake-bite' / doorslaan. De spijker zal ze nog altijd lek prikken, maar zoals Pim al beschrijft kun je dan vaak nog wel een hele poos door rijden (ook afhankelijk van de belasting)
Maar ze zijn zwaarder, en houden warmte vast. Daardoor kunnen ze ook wat meer blijven plakken aan de buitenband, en als je dan een keer lek rijdt, kan het zijn dat je dat minder snel in de gaten hebt en je daardoor met een te zachte band verder rijdt. Daardoor gaat temperatuur nog verder omhoog en plakt alles nog lekkerder aan elkaar totdat je je ventiel af scheurt......
(Is natuurlijk te voorkomen door een bandenklem te monteren)

Als je echt zeker wilt weten dat je niet lek rijdt, moet je mousse nemen, maar dat is een zeer prijzige oplossing omdat een mousse maar beperkt houdbaar is, en als je 130 plus rijdt kan ie dat ook niet hebben.

Er zijn bedrijven die de dikke binnenband standaard monteren, maar ik vindt dat 'overkill'.

Ben je een normale gebruiker (overwegend weg, en af en toe eens een bos- / zandpad) -- normale binnenbanden.
Rij je liever offroad dan road, dan zul je ook nauwelijks snelweg rijden en kun je dikke binnenbanden monteren. Maar dan met name omdat dit voorkomt dat je lekke banden krijgt door een 'snake-byte' / doorslaan van de band op de velg. (Let wel op je ventiel, dus bandenklem aan te raden)
Rij je extreem offroad en/of competitie, ga dan voor mousse. 

Ik ben persoonlijk geen voorstander van de bandenklem omdat het maar geklooi is....... ( alsof mousse omleggen zo makkelijk is  ::) )
Rij op mijn AT dus met Mousse (al dan niet nog over van een vorige rally), maar vermijd over het algemeen ook aan- en af-rij routes door hem in de bus te zetten (luxe).

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

09 feb 2016 18:03 #9 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Tubed banden

Rij op mijn AT dus met Mousse

Wat is dat precies Rob, die Mousse? En hoe werkt dat?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

09 feb 2016 19:33 #10 door Erzberg
Beantwoord door Erzberg in topic Tubed banden

Rij op mijn AT dus met Mousse

Waar vind je dan mousses in 17 " ? Nog nergens tegengekomen, ook niet na lang zoeken.
Ofwel rij je met een 18" achterwiel, en dan ben je één van de weinigen ....

Erzberg  (die op de EXC altijd bibmousse gebruikt...)

09 feb 2016 20:00 - 10 feb 2016 11:00 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Tubed banden
op dit moment heeft ook niemand een 17 inch mouse beschikbaar

maar even voor die gene die niet bekent zijn

een massieve binnenband waarvan de interne weerstand ongeveer gelijk is aan 0.8-0.9 bar

ze zijn beschikbaar in diverse compounds

09 feb 2016 20:15 #12 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Tubed banden
Whoops.... ff vergeten ... ik heb dus 18" achterwiel in mijn AT zitten.......

Mousse is een soort 'massieve' binnenband. Bestaande uit een schuim achtig rubber substantie waar je dus verder geen lucht kunt bijpompen. (Zijn wel ontwikkelingen die dat misschien mogelijk gaan maken, maar die werken nog niet echt).
Je rijdt dus altijd op een 'zachte band', want de mousse komt over het algemeen met een samenstelling die gelijk staat aan een druk van 0,8 tot 1,2 bar...
(Je kunt dan nog wat spelen met bandenmaat om de druk wat 'hoger' te doen voelen, maar dan wordt monteren een crime....)

Je kunt dus nooit lek rijden, want je hebt geen lucht maar 'schuim'.
Zoals gezegd is het een dure oplossing. Je doet ongeveer 1 mousse op 2 bandenwissels, en ze zijn net zo duur als een buitenband... (you do the math).  En dat is als je inderdaad in 2 jaar die 2 setjes op rijdt, want ze worden nog zachter na verloop van tijd.
En als je ze te heet laat worden (lees 130+ gedurende langere tijd over harde ondergrond/asfalt) vulcaniseerd de boel en verpulvert het spul dusdanig dat je niets meer hebt...

Ff video-tje
[youtube]yf22043Dbxk[/youtube]

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

09 feb 2016 20:46 #13 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Tubed banden

Whoops.... ff vergeten ... ik heb dus 18" achterwiel in mijn AT zitten.......

Mousse is een soort 'massieve' binnenband. Bestaande uit een schuim achtig rubber substantie waar je dus verder geen lucht kunt bijpompen. (Zijn wel ontwikkelingen die dat misschien mogelijk gaan maken, maar die werken nog niet echt).
Je rijdt dus altijd op een 'zachte band', want de mousse komt over het algemeen met een samenstelling die gelijk staat aan een druk van 0,8 tot 1,2 bar...
(Je kunt dan nog wat spelen met bandenmaat om de druk wat 'hoger' te doen voelen, maar dan wordt monteren een crime....)

Je kunt dus nooit lek rijden, want je hebt geen lucht maar 'schuim'.
Zoals gezegd is het een dure oplossing. Je doet ongeveer 1 mousse op 2 bandenwissels, en ze zijn net zo duur als een buitenband... (you do the math).  En dat is als je inderdaad in 2 jaar die 2 setjes op rijdt, want ze worden nog zachter na verloop van tijd.
En als je ze te heet laat worden (lees 130+ gedurende langere tijd over harde ondergrond/asfalt) vulcaniseerd de boel en verpulvert het spul dusdanig dat je niets meer hebt...

Ff video-tje
[youtube]yf22043Dbxk[/youtube]

Bedankt Rob, duidelijk verhaal maar ik mis 2 geluidjes, 2x plop bij overdruk waardoor de buitenband goed op de velg springt, maar dat is bij deze binnenbanden mss niet belangrijk.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

09 feb 2016 21:23 - 09 feb 2016 21:27 #14 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Tubed banden
Nog even een paar waarschuwingen voor iedereen die denkt dat mousse de oplossing tegen lekke banden is:

Mousse is niet voor motoren die op de weg worden gebruikt.

Een bandenspanning van ongeveer 0,9 bar is niet voor iedereen overal veilig.

De buitenband loopt met een lage spanning extra warm en slijt harder.

Een mousse heeft een levensduur van ongeveer 6 maanden, en dan ook alleen nog maar wanneer je m regelmatig demonteert opnieuw invet en weer terugzet.

En de prijs ligt ongeveer rond de 120 euro per stuk.

Dit alles maakt de mousse ongeschikt voor de openbare weg maar blijft hij voorbehouden aan de crossbaan of de endurorijder. Voor deze doelgroep is hij ook ontwikkeld.

Onderstaand een text over het gebruik, dit komt van de site van Michelin.

Made from a multi-cellular butyl material, replaces conventional tubes, providing a pressure equivalent of approximately 13 psi (0.9 bar)

Bib mousse may be used only with Michelin off-road tires, including StarCross MS2, StarCross MH2, S12, M12, H12, Enduro Comp III, EnduroStar, Baja and Desert.

Each Bib Mousse includes a tube of Bib Mousse Fitting Gel.

Be sure to follow installation instructions supplied with the product NOTE:
      Specifically designed for off-road competition use for speeds up to 80 mph (130 km/h). Above this speed, heat build-up can lead to rapid
      destruction of the Bib Mousse, resulting in serious injury to the rider.

Under no circumstances should Bib Mousse be fitted to motorcycles for on-road use

Because Bib Mousse is shaped for a perfect fit inside these Michelin tires,use of Bib Mousse with other brands of tires can lead to handling instability and possible destruction of Bib Mousse

Voor de gemiddelde Motorrijder op een motor met binnenbanden geldt monteer de standaard binnenbanden en vervang deze bij elke bandenwissel.
De oude binnenband berg je op de motor op als reserve.
Ofwel jijzelf of iemand uit de groep  ( wanneer je met de TCN rijdt) wisselt de band. Of je kunt met het wiel direct terecht bij elke garage met een bandenwisselapparaat omdat je zelf de binnenband bij je hebt.
Voor je het weet rij je weer rond.

Groet Hans

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.073 seconden