enkel op ralenti draaien...

06 juli 2009 22:36 #21 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic enkel op ralenti draaien...
Erwin,

Heb enkele maanden terug hetzelfde fenomeen gehad.
Motor goed warm (rit van een uurtje), en bij stationair draaien viel ie stil.

Ik heb dit een keer of vijf gehad, en daarna was het gedaan.
Dacht eerst dat het de pomp was, maar dat is blijkbaar of kapot, of werkend.

Ga in augustus een weekje passen in de Alpen, en zit met de vrees dat ik daar hetzelfde voor heb.
En de wet van Murphy zegt dat ie het dan helemaal niet meer zal doen...

Moet de komende weken nog bij Ad één en ander regelen (Ad, ga je nog op verlof, of blijf je werken?), en ben van plan om de mogelijkheden daar af te vinken.

Groeten uit Deinze.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2009 22:58 #22 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic enkel op ralenti draaien...
Slechts 1 cilinder die mee loopt......,

Ik denk toch een ontstekings probleem.
Check (nogmaals ?) of de bougies goed zijn. (alle vier...)
Check of ze allemaal ook vonken.....

Zelf in Marokko mee gemaakt dat de voorste bougie niet lekker mee liep omdat het bougie gat vol water zat.
(Kwamen we na terugkomst eigenlijk pas achter)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2009 17:52 #23 door erwin.dekeyzer
Beantwoord door erwin.dekeyzer in topic enkel op ralenti draaien...
Vandaag: de vier bobijnen losgemaakt en allen gemeten, ook met bougiekap en zonder. Alles volgens boekje. Draden gemeten vanaf de bobijn tot de cdi doos, geen draden kapot.
Eén voor één de bougie aangesloten en op de cilinderkop gezet, starten en ze vonken allemaal.
minuten met choke ingetrokken laten draaien, voorste uitlaat koud, achterste warm...
Heb dan getracht om de carb te verdraaien zodat links rechts zit om te zien of het aan de carb ligt maar lukte niet, zit wat gerief in de weg...(oa metalen buis van koeling).
de carb nog eens volledig gedemonteerd en echt niks abnormaals gezien.
Zal de cilinderkop moeten open doen zeker?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2009 20:29 - 07 juli 2009 20:33 #24 door Erik
Beantwoord door Erik in topic enkel op ralenti draaien...
Benzinetoevoerslang naar de voorste carb al gecontroleerd of deze niet verstopt/geknikt enz. zit?

Het probleem zit duidelijk in de benzinetoevoer naar de voorste carb. Hoever heb je je carburateurs uit elkaar gehaald? Ook de vlotter en vlotternaald van de voorste carb gedemonteerd en de toevoer doorgeblazen?

Cilinderkop openen is onzin in dit geval. Als je zeker weten een (goede) vonk hebt op beide cilinders zit het probleem voor 99% zeker in de brandstoftoevoer naar de desbetreffende (voorste) cilinder. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2009 21:14 #25 door Huib
Beantwoord door Huib in topic enkel op ralenti draaien...
Hoi, dit is misschien vergezocht maar ik zet het toch maar neer.

De bobine's worden gestuurd voor de timing. Voor hoge toeren wordt  ie vervroegd en voor stationair is ie maximaal verlaat. Als hier iets misgaat kan je evengoed wel een mooi vonkje zien maar dat is dan het probleem niet. Het zou dan kunnen verklaren waarom er op het randje van uitvallen knallen en stotteren ontstaat.
Weet niet hoe je dit controleert maar als je de rest hebt gehad  is het misschien een idee om het uit te zoeken.

Succes met je volhardendheid!!! ;)




Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2009 21:23 #26 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic enkel op ralenti draaien...
Kan het eventueel dat je slechte benzine hebt getankt?
Ik lees dat je reeds een andere tank geprobeerd hebt, maar ook met andere benzine?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2009 21:47 #27 door erwin.dekeyzer
Beantwoord door erwin.dekeyzer in topic enkel op ralenti draaien...
Bedankt voor de ideeen !!
@erik:Heb carb al eens volledig open gedaan en sproeiers uitgeblazen (was niks verkeerd aan te zien) Wel niet op vlotternaald gelet maar weet wel dat de vlotterkamer vol stond. Toch maar eens checken.
@huib: op ralenti zouden de beide cilinders dan heet moeten worden of niet? Het zijn wel 4 aparte bobines maar toch gelijk gestuurd vanuit cdi? CDI zou natuurlijk kapot kunnen zijn. Zal toch eens ene van een andere AT moeten insteken.
@cobramarw: verse benzine in, rij al een paar honderd km met die tank. En beide cilinders zouden slecht lopen dan.
Dus plan: voorste carb uiteenhalen en alles eens goed doorblazen, ook leiding er naar toe. En indien dit niks oplevert, een andere CDI doos in steken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2009 22:44 #28 door Huib
Beantwoord door Huib in topic enkel op ralenti draaien...
nog een ideetje....

Check na het uitvallen de bougies van beide cilinders. Zijn de voorste droog dan waarschijnlijk benzinetoevoer gerelateerd probleem, zijn ze nat gaat er iets anders fout. Heb nog wel een pdf voor je over bougies met foto's. De verkleuring van de bougie kan een hoop duidelijk maken.

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2009 00:54 #29 door Erik
Beantwoord door Erik in topic enkel op ralenti draaien...
....op ralenti zouden de beide cilinders dan heet moeten worden of niet?....

Helemaal mee eens. Als je bij een draaiende motor een uitlaatbocht vast kan pakken betekend dit dat de desbetreffende cilinder nul comma nul doet, zelfs geen plofje.
Wanneer er iets met de vervroeging van de ontsteking zou zijn moet er toch wel íets gebeuren in die cilinder, al is het maar een paar flinke ploffen in de uitlaat.

@erwin.dekeyzer: Je zegt dat je de sproeiers enz. hebt doorgeblazen maar het je ook de benzinetoevoer naar de vlotterkamer doorgeblazen? Wel eerst even de vlotter + naald demonteren.

Misschien een gewaagde uitspraak maar uitgaande van het verhaal wat erwin.dekeyzer hier schrijft én ervan uitgaande dat de bougies van de voorste cilinder kurkdroog blijven denk ik dat het probleem in de brandstoftoevoer naar de voorste carburateur zit, dus ergens vanaf het punt waar de brandstofslangen splitsen naar beide carburateurs tot de voeding van de vlotterkamer v/d voorste carb.  :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2009 08:53 #30 door TWIN_HILL
Beantwoord door TWIN_HILL in topic enkel op ralenti draaien...
Nu niet schrikken.... ruik eens aan de olie in je blok. Wanneer deze naar benzine ruikt kan het zijn dat je een gat in je zuiger hebt.

Als jij zegt dat de voorste cylinder niet warm word en dat je zelfs de bocht kunt vasthouden draait hij helemaal niet mee.
Check even de olie op benzinegeur, of probeer de compressie te bepalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2009 17:53 #31 door erwin.dekeyzer
Beantwoord door erwin.dekeyzer in topic enkel op ralenti draaien...
Manmanman, gevloekt... en schamelijk !
Een gast die gewoon is van aan racemoto's te werken komt even kijken en op nog geen 5 minuten heeft hij een diagnose. Ralentisproeiers eens uitblazen zei hij, zitten verstopt. Zomaar zonder de carbs open te doen. En ik had natuurlijk enkel de hoofdsproeiers uitgekuist. Dacht dat die ralentisproeiers niet volledig open waren, enkel die gaatjes aan de zijkant, vandaar dat ik dacht dat deze goed waren. Alles uitgeblazen dus en nu kan ik toch al gas geven zonder dat hij stil valt! Wel nog met heel luide knallen... Heb mij twee nieuwe ralentisproeiers besteld van 40, morgen er om. Alles monteren en dan eens rijden. Hopelijk verwijnen de knallen. Misschien is deze afgesteld bij half dichtgeslibde carbs en moeten deze nu opnieuw afgesteld worden. Hoop van niet want zie dat één van de carbs niet meer te regelen is want de vijs is zijn kruis kwijt (waarschijnlijk zat ie goed vast en is deze afgebroken, niet meer aan te draaien dus...)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2009 20:58 #32 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic enkel op ralenti draaien...
Kan je een foto maken voor en na van die sproeiers?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2009 02:06 #33 door Erik
Beantwoord door Erik in topic enkel op ralenti draaien...
Tja, alle sproeiers doorblazen betekend ook ALLE sproeiers doorblazen  :-\
Ik ging er eigenlijk vanuit dat je het stationair gedeelte ook behandeld had..

Maar goed, fijn dat het nu eindelijk opgelost is, gefeliciteerd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2009 11:35 #34 door erwin.dekeyzer
Beantwoord door erwin.dekeyzer in topic enkel op ralenti draaien...
Eerst de ralenti sproeiers met compressor uitgeblazen, maar toch nog knallen bij het rijden; Nu de twee nieuwe er op, nog nooit zo mooi gedraaid !! Dus toch wel heel gevoelig die ralenti sproeiers ! Moto is gemaakt voor 24€... kindje is content! Joepiiiiiiiiiii... Merci allemaal hé en voorzichtig rijden. Saluut !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden