enkel op ralenti draaien...

27 juni 2009 17:07 #1 door erwin.dekeyzer
enkel op ralenti draaien... werd gestart door erwin.dekeyzer
Hallo iedereen. Nieuw hier na 5 AT's...weet het schande.
Maar er bijna nooit problemen mee gehad vandaar...hmm.
Maar nu een tot nu toe onoplosbaar probleem.
Rij tijdje met een AT uit '93 met 45 l tank, k&n luchtfilter, mag uitlaat. Geen probleem tot wanneer hij enkel goed startte op choke maar als ik aan de gashendel draaide viel hij stil. Raar... Terug starten en de choke volledig in, draait goed - gas geven lukt niet. Op half choke, draait nog net - geen gas geven. Op choke uit valt hij stil (ook warm). Benzinepomp uitgeschakeld door rechtstreeks darmpjes te verbinden met filter, idem. Vanaf men gas wil geven valt hij stil. Bij volledig choke héééél langzaam gas geven lukt het soms om de schuiven in beweging te krijgen maar met veel knallen en stotteren. Carb er af gehaald en gereinigd, niks speciaals aan te zien. Alle vijsjes gerust gelaten want hij liep goed. De chokekabels er af gedraaid, alles normaal, veertjes werken. Kleppen geregeld, enkel voorste cilinder stond op 0.15 ipv 0.20 maar dit mag geen invloed hebben op het gas. Alles terug aangesloten en de benzinepomp getest door de toevoer aan te sluiten en de afvoer van de pomp het darmpje er af te doen en een ander darmpje aan te sluiten dat in een bidon hangt. Motor starten en benzine spuit krachtig ui de pomp, dus veronderstel niet kapot. Alles terug aangesloten en nog steeds hetzelfde verhaal. gas geven lukt niet, valt stil (staat in neutraal). Enige suggesties?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2009 21:11 #2 door gullepumpe
Beantwoord door gullepumpe in topic enkel op ralenti draaien...
start eens met je tankdop open

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2009 21:33 #3 door Huib
Beantwoord door Huib in topic enkel op ralenti draaien...
Het knallen en stotteren is misschien een teken dat het niet aan de toevoer van benzine ligt. Ontsteking iets?? Tis maar een gokje hoor....

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2009 09:36 #4 door mikkola
Beantwoord door mikkola in topic enkel op ralenti draaien...
Is luchtfilter schoon/goed aangesloten ?

Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2009 22:48 #5 door erwin.dekeyzer
Beantwoord door erwin.dekeyzer in topic enkel op ralenti draaien...
Hallo, bedankt voor jullie reakties maar... nog niks geholpen...snik.
Tankdop open moet ik niet meer proberen want heb hem doen draaien met darm aangesloten aan trechter en deze gevuld... Ik heb de 4 bobijnen getest op weerstand (zoals aangegeven in werkplaatshandboek) en die zijn goed. De luchtfilter is een K&N luchtfilter maar heb nog de originele en deze er in gestoken, idem. Dus starten met choke aan zonder gas geven is normaal maar vanaf dat ge aan de hendel draait valt hij stil. Hopelijk niet de cdi want dat kost nog vrij veel geld dacht ik. Misschien eerst eens ene van iemand proberen, vooraleer aankoop. E rijdt hier nog ene rond. Eens vragen. Anders nog ideeën? Dank bij voorbaat, Erwin.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2009 02:50 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic enkel op ralenti draaien...
hallo,
ten eerste

haal je choke kabel is uit de hevel en laat deze eens los erbij hangen
dan

probeer eens..
zou graag willen weten of je gas schuiven ook omhoog kunnen komen maw is er onderdruk aanwezig boven het membraam
als dit niet het geval is  lekken de membramen  en/of sluiten niet goed aan

vernieuwen of herstellen,

verwijder dus de lucht filter kast om dit te zien

controleer de carter ontluchting (drap in de slang met het zwarte dopje)




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2009 09:14 #7 door olaf
Beantwoord door olaf in topic enkel op ralenti draaien...
Die membranen zouden inderdaad het probleem kunnen zijn , laatst was hier op het forum ook iemand die had ze ultrasoon gereinigd de carbs met alles erop en aan .
Daardoor was het membraan niet lek maar niet meer zoals het hoort , had ook problemen zodra het gas open ging .
Groeten Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2009 17:28 #8 door erwin.dekeyzer
Beantwoord door erwin.dekeyzer in topic enkel op ralenti draaien...
Denk het waarschijnlijk gevonden te hebben, en wat denkt u... inderdaad, de benzinepomp.
Aangezien hij op ralentie (stationnair) en op choke goed draait kon het moeilijk de ontsteking zijn. Maar toch alle bougies eens op de cilinderkop gelegd en ze vonkten.
Dan de beide carbs gecontroleerd op de membranen, alles goed.
Benzinepomp dekseltje er af genomen en laten draaien op ralenti, om de bijna 3 sec een vonk tussen de contactpunten. Weet nu niet bij stationnair of dat zo is en bij gas geven sneller volgt die vonkjes maar laat ons hopen van niet. Dan heb ik het euvel gevonden... bij de zwakste schakel van de AT blijkbaar.
Kan iemand mij zeggen bij ralenti hoe de pomp vonkt, of hoe rap het over en weer gaat? En indien bij gas geven het vermeerderd? Dank, Erwin.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2009 18:47 #9 door Erik
Beantwoord door Erik in topic enkel op ralenti draaien...
Pomp gaat sneller pompen naarmate er meer benzine gevraagd wordt.

Op ralenti (zo leerd 'n Ollander nog's wat  ;) ) pomp ie maar één keer in de paar seconden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2009 19:35 #10 door erwin.dekeyzer
Beantwoord door erwin.dekeyzer in topic enkel op ralenti draaien...
dedju... dus da's het ook niet dan... pfff

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2009 19:23 #11 door erwin.dekeyzer
Beantwoord door erwin.dekeyzer in topic enkel op ralenti draaien...
dedju, in zo een weer niet kunnen rijden...vervelend! Rij nu wel met de nieuwe xt660z maar is toch wat overroepen vind ik.
Echt geen suggesties? Dus stationair draaien doet ie op choke maar vanaf dat ge gas geeft, niks. Luchtfilter is er af nu en de schuiven bewegen zelfs niet, hetgeen uiteraard moet gebeuren bij gas geven. Membramen gecheckt, alles ok. Choke kabeltje volledig los gemaakt, wel moeten aan trekken om te starten want bij lossen ook stil vallen. Waterpomp werkt ook goed, bougies vonken allemaal, benzinetoevoer is ok (filter zelfs van tussen gehaald nu) ... Weet het niet meer. Waarom gaan de gasschuiven niet open? Wat doet deze open trekken? Logisch boerenverstand beginnen bovenhalen zeker... Hopelijk binnenkort de oorzaak en de oplossing want is niet meer plezant. gelukkig bestaat er nog een forum zoals dit met toch al nuttige tips! Bedankt hiervoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2009 23:39 #12 door olaf
Beantwoord door olaf in topic enkel op ralenti draaien...
lijkt toch op een gemis aan vacuum , de rubbers kunnen goed uitzien maar vervormd , dan werkt het ook niet goed .
Inlaat rubbers zijn die goed ?
Is het probleem plotseling ontstaan ?
Is er mischien wat veranderd aan de fiets en zij de problemen toen ontstaan?

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2009 07:28 #13 door erwin.dekeyzer
Beantwoord door erwin.dekeyzer in topic enkel op ralenti draaien...
Hallo, de rubbers zelffs gecontroleerd op scheurtjes. Zijn niet vervormd en passen goed terug in de uitsparing. En stel dat er één rubber kapot zou zijn, hetgeen logisch kan zijn, zou de ander dan ook niet werken? Dacht dat het dan de goeie carb dan wel zou schuiven, of ben ik mis? Ja, op een morgen werkte hij niet meer, zonder iets aan gedaan te hebben...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2009 13:06 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic enkel op ralenti draaien...

Hallo, de rubbers zelffs gecontroleerd op scheurtjes. Zijn niet vervormd en passen goed terug in de uitsparing. En stel dat er één rubber kapot zou zijn, hetgeen logisch kan zijn, zou de ander dan ook niet werken? Dacht dat het dan de goeie carb dan wel zou schuiven, of ben ik mis? Ja, op een morgen werkte hij niet meer, zonder iets aan gedaan te hebben...


waar woon je ?

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2009 19:26 #15 door erwin.dekeyzer
Beantwoord door erwin.dekeyzer in topic enkel op ralenti draaien...
in belgië... tegen Gent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2009 14:06 #16 door erwin.dekeyzer
Beantwoord door erwin.dekeyzer in topic enkel op ralenti draaien...
Vandaag nog eens de moed gehad om naar de open liggende AT te kijken... Met choke open en mm per mm het gas open draaien. Dan kan ik met geluk het toerental omhoog krijgen maar motor begint heel onregelmatig te lopen en echte geweerschoten komen er uit de uitlaat... Laat ik choke los, valt hij stil... Denk toch iets met ontsteking, maar bougies vonken allemaal...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2009 18:12 - 05 juli 2009 14:34 #17 door Erik
Beantwoord door Erik in topic enkel op ralenti draaien...
Had je al geprobeerd om 'm zonder luchtfilter te laten draaien zodat je kan zien wat de gasschuiven doen als je gas geeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2009 11:21 #18 door erwin.dekeyzer
Beantwoord door erwin.dekeyzer in topic enkel op ralenti draaien...
Ja, hij staat nu enkel met carbs er op en aparte tank voor benzine. Bij stationair gaan ze uiteraard niet open maar dus vanaf gas geven, niks, ook niet schuiven. En reeds twee maal membranen gecontroleerd, zeker goed teruggeplaatst,... groot misterie...Alle sproeikoppen gechekt, vlotterkamer zit vol benzine,... Bij ralenti draait hij normaal, dus ontsteking is ook goed maar vanaf gas geven...paf stil. Dedju, begin er mij aan te ergeren dak het niet vind. Zal toch garage worden zeker...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2009 14:33 #19 door Erik
Beantwoord door Erik in topic enkel op ralenti draaien...
Als je gasschuiven niet open gaan als je gas geeft lijkt het erop dat er geen vacuum boven de membranen van de gasschuiven gecreeërd wordt óf dat de beluchting ónder de membranen verstopt zit.

In beide gevallen zal de gasschuif niet of nauwelijks reageren op het openen van de gasklep.

Als je de gasschuiven met de hand opend gaan ze wel soepel? Zoja, dan zou ik ze er eens uitnemen en de vacuumkanalen én de beluchting onder de schuiven controleren.

Helaas kan ik even geen gedetaileerd plaatje vinden van een AT carb. Misschien iemand anders? Carb van een eerste type Fireblade ('93-'95) is ook goed, die zijn in principe hetzelfde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2009 21:57 #20 door erwin.dekeyzer
Beantwoord door erwin.dekeyzer in topic enkel op ralenti draaien...
Tipje van de sluier...
Vandaag nog eens doen draaien en merk... dat de voorste cilinder niet warm wordt na een tijdje, de achterste wel... Kan mijn hand op de voorste uitlaat leggen en de achterste is veel te heet om het er op te leggen... Misschien die ene carburator defect?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.087 seconden