onrustige AT

19 mei 2016 21:27 #21 door Bzz
Beantwoord door Bzz in topic onrustige AT
Helaas, de avonturen van de duikende twin gaan onverminderd door.

Nieuwe vorkolie heeft niet geholpen. Nu belde ik met een hyper pro meneer en die sprak over Stick Slip.
Te starre keerringen waardoor negatieve kleef ontstaat. Iemand daar ervaring mee? Wat voor ringen zijn dan wel aan te bevelen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2016 21:55 #22 door Cas
Beantwoord door Cas in topic onrustige AT

Helaas, de avonturen van de duikende twin gaan onverminderd door.

Nieuwe vorkolie heeft niet geholpen. Nu belde ik met een hyper pro meneer en die sprak over Stick Slip.
Te starre keerringen waardoor negatieve kleef ontstaat. Iemand daar ervaring mee? Wat voor ringen zijn dan wel aan te bevelen?

Zoals ik al eerder zei, pak je voorvork meteen goed aan, geheel reviseren en Ariete keerringen erin. Half werk is geen werk en kost alleen extra tijd en geld.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2016 22:38 #23 door Bzz
Beantwoord door Bzz in topic onrustige AT
Tis duidelijk dat jij het allemaal heel goed weet.

Complete voorvork is aangepakt, maar wie vertelt je dan dat je speciale keerringen nodig hebt bij hyperpro

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2016 23:45 #24 door kees
Beantwoord door kees in topic onrustige AT

Nou ja, alles weten, het is heel lastig om te proberen juist te interpreteren wat er aan de hand kan zijn, aan de hand van wat de ander neerschrijft. Met name dat laatste is erg belangrijk. Ga er vanuit dat menschen toch proberen mee te denken. Laat je dan verder niet verleiden tot verdedigen, maar denk juist mee terug  :)


Maar, ik ben verder niet bekend met Hyperpro.

Maar, ik heb via verschillende fora evengoed nooit gelezen dat bij het plaatsen van hun fabrikaat veren en olie en/of eventuele vulbussen in de vork, daarnaast ook de keerringen vervangen moeten worden. Maar, het kan.

Iedere keerring veroorzaakt een zekere mate van stictie. Dat kan ook niet anders want de keerring klemt af, anders zou de olie erlangs lopen.

Maar als een te hoge mate van stictie jouw probleem zou kunnen zijn, is dat heel simpel te testen. Als jij, stilstaand, op jouw motor gaat zitten, en je probeert zachtjes met de vork te deinen. Gaat dat dan redelijk soepel. Schokkerig, of, eerst niet willen en dan ineens zakt-íe een stuk naar onder.


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2016 19:08 #25 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic onrustige AT
Stick slip kan ook komen door verkeerd gemonteerde vooras. De vorkpoten knijpen dan als het ware teveel naar binnen (of buiten).
Even de blokjesonder aan de vorkpoten lossen en een paar keer goed inveren wil de boel vaak weer zetten. Daarna de moertjes (niet te) vast terwijl de motor op zn banden staat.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2016 21:08 #26 door Bzz
Beantwoord door Bzz in topic onrustige AT
brug onder spatbord zit goed vast en die blokjes heb ik idd aangedraaid met t gewicht op t wiel.

@bromz:  De gedemonteerde poten zijn niet vloeiend in te drukken en geven een schokkend effect. Uitgaand is deze weerstand niet te voelen, zowel gemonteerd als gedemonteerd.

Hyperpro bood aan om naar het probleem te kijken. Volgens mij komen we steeds dichter bij t probleempje...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2016 14:12 #27 door Bzz
Beantwoord door Bzz in topic onrustige AT
Ben ik weer, jullie altijd lekker kritisch dus t volgende:

Zoals eerder vermeld gooit Hyperpro, na end opinion, t probleem op Stick Slip. Nu kan ik klakkeloos SKF non frictie keerringen (60 euro) erop gooien, maar logisch lijkt t mij nog niet. Het duiken is dus ontstaan terwijl ik al een paar 1000 km probleemloos met de hyperpro's had gereden. Is het aannemelijk om te stellen dat de frictie pas later is opgetreden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2016 14:26 #28 door PimW
Beantwoord door PimW in topic onrustige AT
Misschien is het de oplossing, maar volgens mij is dat dan een workaround van je probleem.
Namelijk je bent de eerste die ik hoor met een plakkende voorvork terwijl alles binnen spec is en feitelijk alles in orde. Was dat het geval dan had je geenprobleem en ook geen stictie. Vooral omdat dit spontaan op is komen zetten.

Stick-slip lijkt me in dit geval te komen door verkeerde montage of slijtage. Weet je zeker dat de binnenpoten recht zijn?
Zijn de keerringen van de juiste binnendiameter?

Offcieel moet je de binnenpoot dan op twee V-mikken leggen op een vlaktafel en de uitslag meten over een gehele rotatie. Maar je kunt beginnen met een goede winkelhaak tegen een poten te leggen op verschillende posities rond de omtrek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2016 15:46 #29 door arne
Beantwoord door arne in topic onrustige AT

Offcieel moet je de binnenpoot dan op twee V-mikken leggen op een vlaktafel en de uitslag meten over een gehele rotatie. Maar je kunt beginnen met een goede winkelhaak tegen een poten te leggen op verschillende posities rond de omtrek.

Misschien een redneck methode, maar als je poot echt recht moet zijn, dan kun je hem ook over een glasplaat laten rollen. Een glasplaat is namelijk altijd recht. Dan zie je ook of hij wijkt en waar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2016 16:00 #30 door Bzz
Beantwoord door Bzz in topic onrustige AT
check das een goeie, hoewel ik me dan weer afvraag hoe een binnenpoot zonder aanleiding ineens krom wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2016 22:37 #31 door kees
Beantwoord door kees in topic onrustige AT
Eensch voorlopig met Pim, laten we ook even vlug naar andere dingen daar gaan kijken.

Het glijmechanisme tussen binnen- en buitenpoot is bedacht d.m.v. glijbussen met een teflon coating. Die coating samen met oliefilm zorgt voor een frictie-arme werking en zorgt voor minimale frictieschade.

Als de coating verdwenen is (ze zijn net als de rest onderhevig aan slijtage) gaat het staal op staal en dat kan ook heel sticties worden.

Onderin de buitenpoot zit de schokdemper, met een set kunststof 'zuigerveren'. Dat beweegt als geheel door de binnenpoot tijdens in- en uitveren. Daar alles ok?


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2016 23:23 #32 door Bzz
Beantwoord door Bzz in topic onrustige AT
Je bedoelt dat stangetje dat aan de onderkant van de poot vast zit met een inbusbout?
Kan me die kunststof veer even niet voor de geest halen, maar die glijbus heb ik al vervangen omdat ze volledig kaal waren en door die speling de fiets ging hobbelen.  Toen ik 2 weken geleden de vorkolie verving waren die bussen nog in prima staat.





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2016 23:43 - 27 mei 2016 23:57 #33 door kees
Beantwoord door kees in topic onrustige AT

Je bedoelt dat stangetje dat aan de onderkant van de poot vast zit met een inbusbout?


Jep. Zie .pdf

De olie zit onder in de buitenpoot (rond dat stangetje met gaatjes, nr. 21). Hij schuift door de binnenpoot bij inveren. Om te zorgen dat de olie door de gaatjes gaat (traag, demping) en niet langs het buisje zo de binnenpoot in, zitten er twee halve ringen (nr. 20) om dat buisje, als een soort zuigerveertjes.

Het is allemaal koffiedik kijken van achter zo'n scherm. Mijn overpeinzing: keerringen cre-eren door hun functie altijd een zekere mate van stictie. Er moet dus altijd eerst die drempel overwonnen worden. En dan doet je demper er onder niks. Ja dan bam kan die ineens naar onder duiken. Het is maar een gedachte, onderzoek doet uitsluitsel geven.

..maar die glijbus heb ik al vervangen omdat ze volledig kaal waren en door die speling de fiets ging hobbelen.  Toen ik 2 weken geleden de vorkolie verving waren die bussen nog in prima staat.


Ok. Dat is prima!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2016 01:12 #34 door Bzz
Beantwoord door Bzz in topic onrustige AT
Eind goed al goed

Met een onbestuurbare twin trotseerde ik vandaag een paar kuub hemelwater en wat bliksemschichten.
Na wat mail en telefonisch contact besloot ik naar Elburg te gaan om Hans naar mijn fiets te laten kijken.
Binnen 5 minuten had Hans door dat het balhoofd veel te strak stond. Het raadsel blijft staan hoe dat van de een op de andere dag heeft kunnen gebeuren.

Na een paar bakken koffie, wat aandachtspuntjes en tips en trucs reed ik terug met een heerlijk sturende fiets.

Eind goed al goed.

Hans bedankt, de rest van t forum ook. Bij t volgende euvel rijd ik eerst naar Elburg!


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2016 19:55 #35 door Bzz
Beantwoord door Bzz in topic onrustige AT
Blijkbaar zijn nummertjes belangrijk voor je. Dus ja nr 1.

Neemt niet weg dat ik mijn fiets nu van haver tot gort ken. Ik zie t als een zeer leerzaam sleutelprojectje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2016 20:13 #36 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic onrustige AT
Goed bezig! Fijn dat het is opgelost en ook fijn dat je hebt laten weten wat het was. Is altijd weer leerzaam voor anderen :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2016 21:11 #37 door kees
Beantwoord door kees in topic onrustige AT

Mooi dat het opgelost is!  8)


Balhoofdlagers hebben meer invloed dan je misschien zou vermoeden.

Mijn eerste motor was een 500 Four uit '71. Caféracertje. Dat ding heeft es gehad dat de wartel onder de kroonplaat op één of andere manier zichzelf vastdraaide en liep dat balhoofd veel te zwaar. Doodgriezelig.

Ik begreep er niks van. Maar het bleek dat ik de kroonplaatmoer bovenop gewoon niet vast genoeg draaide.


Veel rijplezier maar weer  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.088 seconden