doet ie 't of doet ie 't niet?

29 juni 2009 00:15 #1 door A-rider
doet ie 't of doet ie 't niet? werd gestart door A-rider
Hi,

De afgelopen week doet mijn @('98) een beetje gek. Dan start ie, dan weer niet. Als ie niet wil starten dan valt wel op dat mijn tripmeter gereset is (d tijd blijft dan knipperen) en hij maakt dan zo'n raar tikkend geluid. Vandaag lekker wezen touren en na 80km effe wat wezen drinken. Hierna wilde hij niet starten, ik heb hem toen aangeduwd. Daarna meerdere malen gestopt maar geen enkel probleem met starten.
Wat zal er aan d hand zijn? Accu/ spanningsregelaar/ ergens kortsluiting? Ik heb oudere topics nageplozen en daar komt t volgende naar voren; meten is weten. Maar hoe doe j dat? Ik wel zo'n multi/volt-meter maar zou niet weten hoe ik dit moet doen. ???
Alvast bedankt voor jullie advies!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2009 00:24 #2 door Petrus
Beantwoord door Petrus in topic doet ie 't of doet ie 't niet?
Geresette tripmeter kan er op wijzen dat je een slechte aarde hebt. Dus polen op je accu mischien even aandraaien.
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2009 00:31 #3 door A-rider
Beantwoord door A-rider in topic doet ie 't of doet ie 't niet?

Geresette tripmeter kan er op wijzen dat je een slechte aarde hebt. Dus polen op je accu mischien even aandraaien.
Succes!


Dat klopt! Maar de - pool heb ik vorige week 2x goed vast gedraaid. Ik check nu altijd beide polen maar die zitten gewoon goed vast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2009 00:38 #4 door Petrus
Beantwoord door Petrus in topic doet ie 't of doet ie 't niet?
Dan wordt het lastiger, misschien een ander los contact of kabelbreuk. Had laatst het probleem dat mijn fan niet bijkwam, bleek aan een slecht ingestoken half gecorrodeerde zekering te liggen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2009 02:42 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic doet ie 't of doet ie 't niet?

ik begin bij het begin,

bij het starten zakt je boord spanning zo ver in dat alles even uit valt

immers je startmotor vraag zeer veel stroom en dit kost dus vermogen waarbij de accu spanning richting 9 volt gaat

zakt deze nog verder dan vallen er zaken uit.

hierbij kun je dus getik horen (dit is van het start relais)

dit geeft aan dat je accu aan zijn eind zou kunnen zijn maar een capaciteits test  geeft hier uitsluitsel over

als je de accu volledig oplaad met bijv een accu lade kun je de motorfiets straten en de regelaar meten want dan weet je of deze bij laadt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2009 15:18 #6 door A-rider
Beantwoord door A-rider in topic doet ie 't of doet ie 't niet?

ik begin bij het begin,

bij het starten zakt je boord spanning zo ver in dat alles even uit valt

immers je startmotor vraag zeer veel stroom en dit kost dus vermogen waarbij de accu spanning richting 9 volt gaat

zakt deze nog verder dan vallen er zaken uit.

hierbij kun je dus getik horen (dit is van het start relais)

dit geeft aan dat je accu aan zijn eind zou kunnen zijn maar een capaciteits test  geeft hier uitsluitsel over

als je de accu volledig oplaad met bijv een accu lade kun je de motorfiets straten en de regelaar meten want dan weet je of deze bij laadt


Ik ben erachter gekomen dat t licht van mijn tripmeter uitgaat als ik boven de 4500toeren rijd. Enneh nu ik terug blik wil mijn @ vaak niet starten als ik 'm hoog in d toeren heb gejaagd >:D Rijd ik rustig (<4500) dan start ie altijd zonder problemen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2009 15:52 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic doet ie 't of doet ie 't niet?
Ik zou snel even gaan meten, want dit ruikt ook een beetje naar je spanningsverdeler !!!
(Alhoewel dan uiteindelijk ook regelmatig lampen e.d. stuk zouden gaan)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2009 13:09 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic doet ie 't of doet ie 't niet?
je zou ook kunnen denken aan de dynamo,

drie gele draden

check iedere draad of deze geen contact kan maken met massa (frame ) door bijv een ohm meting uit te voeren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2009 13:12 #9 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic doet ie 't of doet ie 't niet?
Heerlijk die tripmasters, bij mij staat alles in km, enkel de snelheid staat ineens spontaan op mijlen  ???

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2009 22:17 - 05 juli 2009 23:29 #10 door A-rider
Beantwoord door A-rider in topic doet ie 't of doet ie 't niet?

je zou ook kunnen denken aan de dynamo,
drie gele draden
check iedere draad of deze geen contact kan maken met massa (frame ) door bijv een ohm meting uit te voeren


Allereerst wil ik iedereen bedanken voor jullie reactie!

Ik heb vandaag wat dingen gemeten daarbij was mijn accu niet helemaal opgeladen. Want ik had kort ervoor een stukie gereden, >4500toeren  >:D .
Waarden: Accu 12,68  met draaiende motor 14,77 en bij 5000toeren meet ik 14,50. Als ik de multimeter tussen min-pool vd accu en d min(zwarte)kabel zet meet ik een waarde van 11,12.

Na het lezen van de handleiding weet ik nog steeds niet hoe ik alles moet meten. Is er iemand (woonachtig omgeving Amsterdam) die mij hiermee kan helpen? 

Ad waar zit de dynamo en de gele kabels? [bedankt Olaf]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2009 22:34 #11 door olaf
Beantwoord door olaf in topic doet ie 't of doet ie 't niet?
links achter de zijkap zit de regelaar , draden volgen en je komt vanzelf een keer bij de drie gele draden uit , van de dynamo
Is een drie polige stekker kleur wit bij mij zwart omdat ie al behoorlijk heet was geweest.
die komen weer links uit het blok door een zwart rubbertje Daaronder zit het huis waar de dynamo in zit , stekker even goed bekijken of er geen corrosie of hitte ontwikkeling is geweest . zo ja vervangen die verbinding voor ie wel afbrand .
Succes Olaf

AT en KTM Adv 990R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2009 13:40 #12 door Frankvdb
Beantwoord door Frankvdb in topic doet ie 't of doet ie 't niet?
Als je @ weer eens niet start, branden je contactlichtjes dan of niet??

Ik had met mijn @ een vergelijkbaar probleem: soms starten, dan weer niet.
Ook de trip viel uit en diende ik die telkens te resetten. Het viel me op dat eveneens de contactlichtjes niet meer brandden (rode, oranje en vrijloop-groene lichtje). Ook het tikken viel mij toen op, namelijk de startrelais die af en toe stroom krijgt, dan weer niet.

Ik heb toen het contactslot gedemonteerd  en opengemaakt, bleek dat de koperen contactjes ingebrand en geoxideerd waren. Soms gaven ze contact, dan weer niet. Ook op hoge toeren viel de stroom wel eens uit dat ik aan het trillen weet.
Na poetsen met fijne staalwol en contactspray, en hermontage werkt het contact weer als nieuw, geen problemen meer.

Een zelfde fenomeen ontstond later ook met de richtingaanwijzers: bij aanzetten duurde het een tijd, 20 sec, alvorens ze echt gingen knipperen. Bij openmaken van de schakelaar bleek alweer oxidatie het probleem. Terug de staalwolaktie met contactspray toegepast, ook ineens groot-lichtschakelaar aangepakt, en het boeltje werkt als nieuw.
Misschien zit hier wat in voor jou...?!!

Nog iemand een richtingaanwijzer op overschot liggen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2009 19:20 #13 door kenny013
Beantwoord door kenny013 in topic doet ie 't of doet ie 't niet?
Kijk eens heel goed naar de stekkers van je spanningsregelaar.
Heb, dit jaar, exact hetzelfde gehad, dan weer wel starten , dan weer niet (accu leeg). Nieuwe accu nog hetzelfde probleem. Soms tijdens het rijden uitvallen, als ik dan het licht uitschakelde begon ze weer gewoon te lopen  ???
Ik had een aantal jaar geleden doorgebrande stekker van m'n spanningsregelaar gehad. Aangezien dat dit in het buitenland gebeurde de stekker eraf en de draden aan elkaar gesoldeerd en nooit meer vervangen.
Nu bleek onder vakkundige blik van Ad dat de draden van binnen gecorrodeerd waren, slechte stukken draad vervangen en nergens meer last van  :) .
En dat je boven de 4500 toeren problemen krijgt, klopt.
Een twin levert het meeste vermogen bij een laag toerental, Ad had er een verklaring voor.
Succes

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
stanswebsite.tk/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2009 00:47 #14 door A-rider
Beantwoord door A-rider in topic doet ie 't of doet ie 't niet?
at elektrischprobleem is (denk ik) verholpen.

Een paar dagen geleden maakte ik ergens effe een pitstop, ben weer op d motor gestapt. Wilde hem starten maar dat ging niet. Kijk in d spiegels zie ik een vette rookwolk=> dodemansknop indrukken en er snel af gesprongen.

Nadat ik mijn rechterkap eraf heb gehaald bleek dat het plastic van een snoer helemaal was gesmolten. D kabel is van mijn alarm. Er is koppelstuk met aan de ene kant + kabels (v.mn alarm) en aan de andere kant twee (dunne) - kabels eentje loopt naar mijn accu en d andere naar mijn frame.. Ik heb ze vervangen en 'm enkel aan mijn frame vastgezet. Weet iemand waarom ie ook aan de minpool vast zat? En waarom is de kabel in de fik gevlogen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2009 09:17 #15 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic doet ie 't of doet ie 't niet?
Slechte verbinding en daardoor te hoge weerstand met fik als gevolg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden