Balhoofd vervangen

04 juni 2016 23:14 #1 door baslavos
Balhoofd vervangen werd gestart door baslavos
Wat een *** werk is dat zeg.
Schalen eruit ging prima. Schalen erin was het begin van de ellende.
Het eerste gedeelte met behulp van een  plankje hout erin gemept. De rest met de oude schalen en een balhoofd pers erin gekregen.
Toen moest de cub van de kroon plaat.
@#$&!!
Overal op lopen tikken met een oude schroeven draaier. Geen beweging in te krijgen. Uiteindelijk met de slijptol hem eraf geslepen. Dat ging wonderbaarlijk goed.
De nieuwe erop was weer een probleem want ik had conische naald lagers gekocht. Weinig vlees om te mishandelen.
De oude ring onderste boven op het nieuwe lager gezet. Paste mooi op de binnenste ring van het nieuwe lager.
En rammen maar. Na 300 keer rondom getikt te hebben zit het lager ook weer wonderbaarlijk op zijn plek.
Eind goed al goed....test rit moet nog plaatsvinden maar het draait weer soepeltjes zonder die vervelende vaste stand in het midden.
Gezien het feit dat het balhoofd altijd even moet zetten heb ik hem ietsie pietse strakker gezet. Draait nog mooi maar wordt denk ik nog mooier en zonder speling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2016 00:19 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Balhoofd vervangen
;D


De lagerschalen in het frame verwijderen is nooit echt een probleem. Slijp er daarna 1 verticaal door. Dit is je tooltje om de nieuwe op hun plek te tikken. Ze zitten op hun plek als je het geluid van het metaal hoort veranderen. Door de zaagsnee kunnen ze veren en kan je je tooltje makkelijk weer verwijderen. Gebruik altijd een kunststof hamer, die beschadigd metalen delen niet.

De binnenste lagerschaal om de stuurpen, onderste kroonplaat, zo doe ik het ook. Diagonaal doorslijpen. Maar ik slijp hem niet helemaal door, hoewel het niet erg is als je de stuurpen zou raken. Alles met mate.

Slijp hem 80% door, daarna met een beitel en korte droge mep in de snede: de lagerschaal barst simpelweg  ;)

Leg de nieuwe in de oven (zeg, 150 graden) en de kroonplaat met stuurpen een poosje in de vriezert. Dan valt hij er zo omheen  :)


Balhoofdlagers moet je altijd wat nastellen. In het begin zit er altijd wat teveel vet tussen wat er tussenuit moet. Ik vind dat vooral bij dat nastellen (soms ook achteraf) een hoop extra on-interessant sleutelwerk zit  :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2016 00:36 #3 door baslavos
Beantwoord door baslavos in topic Balhoofd vervangen
In de oven zat ik ook over na te denken...volgende keer.
Ik hoop doordat ik ze een tikkeltje strakker heb gezet ze straks zonder sleutel werk goed zitten en anders is het pech.
Ik ben zeer benieuwd hoe de motor straks gaat rijden na alle aanpassingen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2016 00:45 #4 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Balhoofd vervangen
Terugplaatsen op het t stuk van de lagerschaal doe ik altijd met een stuk draadeind en een paar moeren, samen met een hol tafelpootje van de gamma. Die poot drukt tegen de oude schaal die weer tegen de nieuwe drukt. Het geheel aandraaien met de moeren. Veel gemakkelijker dan 100en keren meppen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2016 10:20 #5 door baslavos
Beantwoord door baslavos in topic Balhoofd vervangen
Ik gebruik een balhoofd pers.
Is eigenlijk hetzelfde ja.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2016 10:34 #6 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Balhoofd vervangen
Als ik dat soort klussen doe zoek ik video's en als ik geen goede Nederlandse video vind dan zoek ik met Engelse steekwoorden.

motorcycle replace stearing head bearings

de manier zonder special tools:


en met special tools:




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2016 21:51 #7 door Erwin van Ellen
Beantwoord door Erwin van Ellen in topic Balhoofd vervangen
Dat zijn nou eens filmpjes waar je wat aan hebt. Bedankt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2016 23:50 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic Balhoofd vervangen

Nou vooruit, ik heb ze allebei bekeken  :)


Ik vind wel dat die meneer in filmpje 2 gauw zijn ijzeren hamer in moet wisselen voor een kunststof exemplaar.


Maar, inderdaad hele heldere filmpjes  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2016 08:30 #9 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Balhoofd vervangen
Cool topic!

Ik maak ook altijd 'tooltjes' van oude lagers, alles even doorslijpen en dan in 'n bakje gooien. Handig om te hebben voor allerhande lagerwerk.

Nastellen is inderdaad belangrijk - Mirjam en ik zijn dat ooit 'vergeten' en reden met speling rond - dat kost je dus mooi een setje lagers!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden