Dag allen!
Net een mooi tripje Noorwegen achter de rug van ~ 8k km door fjorden heen banjeren (aanrader
) met mijn RD07. Nu heb ik twee jaar terug, net als velen, gezeur gehad met de spanningsregelaar stekkers, met een kapotte spanningsregelaar als gevolg. De regelaar is vervangen door een MOSFET regelaar (wat nu volgens mij standaard op de nieuwe AT zit?), die het wonderbaarlijk goed doet. Warmer dan handwarm wordt-ie niet. Heb tegelijkertijd een vast voltmetertje geïnstalleerd (parallel aan mijn dimlicht) om de spanning tijdens het rijden in de gaten te kunnen houden met alle normale verbruikers aangeschakeld. Wil eigenlijk ook een stroommetertje erop zetten om ook de laad/ontlaadstroom te kunnen zien (i.v.m. mogelijk extra mistlampen in de toekomst, geen idee hoeveel de dynamo nog trekt aan extra verbruikers).
Nu viel mij op dat tijdens het rijden mijn 'dimlichtspanning' bij koude motor ~ 13,7V is (accuspanning is dan 14,5V bij een stationaire, warme motor en 14,7V bij 5000rpm), maar dat ie daalt tot wel ~ 13,1V (radiator ventilator NIET aan, dan daalt de spanning nog verder). Ik heb zelf gezien dat de vaste (krimp) verbindingen die ik tussen de nieuwe spanningsregelaar en dynamo had aangelegd ongelooflijk warm worden, kabels gaan zelfs verkleuren. Dit zie ik nu als de grootste oorzaak van de spanningsdaling (zie het als extra verbruikers die groter worden naarmate de contacten meer warmte afgeven), maar wil jullie hulp vragen om mee te denken wat hier nou precies gebeurt. De dynamo heb ik vorig jaar doorgemeten en volgens het boekje is ie nog fit. Wat zou de normale systeemvoltage (met bandbreedtes) moeten zijn met ingeschakeld dimlicht? Iemand nog andere ideeën hoe het nu kan komen dat de boorspanning daalt naarmate de motor warmer wordt?
Verder een praktische vraag. Om de warm wordende contacten te vervangen heb ik wat waterdichte stekkers (AMP superseal) in huis gehaald met goede krimptang. Deze zouden tot 14A per pin moeten kunnen hebben. Aangezien de hoofdzekering naar de accu toe 30A is, stel ik me voor dat elke dynamo fase (de drie gele kabels) niet meer dan 14A kan bedragen; zien jullie dit ook zo? Hebben jullie betere alternatieven voor het verbinden van deze belangrijke kabels?
EDIT: net de stekkers gemonteerd, ga zo een stuk proefrijden. Stationair een kwartiertje gedraaid, accuspanning blijft netjes op 14,7V (' dimlichtspanning' 13,6-13,7V). Viel me op dat de originele gele kabels nu warmer werden (lauw) dan het nieuw ingebouwde stuk. Worden de gele kabels erg warm bij jullie? Zal de voltmeter direct op de accu aansluiten binnenkort, geeft wat duidelijkere info dan.