Ik heb al een aantal keer gehad dat mn twin hapert. Meestal op de snelweg, of na een paar stukken stevig optrekken, of bergop.
Vorig zomer in de Pyreneeen ook, en het viel op dat bij een volle tank er nooit problemen zijn, en naarmate de tank leger raakt, dat dan de haperingen toenemen.
Meestal rij ik rustigjes 80 km/h op binnendoor, of rustig staand off road. En dan heb ik na een dag zo'n 145 km gereden. Vaak ook tussendoor getankt, en dan dus weer een volle tank. Tijdens mn ritjes relatief niet veel vraag naar benzine.
Vorige week met mn zoontje achterop, tijdens een inhaal actie, volgas dus, opeens weer geen vermogen, dus nu ben ik het zat. Het moet niet gevaarlijk(er) worden.
Dus ik denk dat er iets met de benzine toevoer is. waarschijnlijk te weinig.
Deze winter had ik al een tweedehands vacuumpompje van Mikuni gekocht. (ik heb er nu ook al eentje van Mikuni opzitten) en gisteravond de pomp omgewisseld.
Filter en kraan zijn oké (niet verstopt), want bij het loshalen van de pomp van de aanvoer, spoot de benzine eruit. 'OFF' voor de benzine kraan moet wel precies in het klikje vallen, anders zeikt de benzine er alsnog uit
.
Maar toen:
Starten, en slecht lopen! Ik hoorde na een tijdje pas dat ie maar op één cylinder liep, (in de garage met dichte deur klinkt het net ff anders dan buiten) en dacht eerst dat ie wat traag op het gas reageerde en slecht startte om dat de benzine eerst ff lekker op gang moest komen. Maar het werd na een tijdje niet beter.
Beetje aan de slangen rommelen, om te kijken of er niet iets los zit, of klem of geknikt.
Toen voelde ik m'n achterste cylinder loeiheet zijn, en de voorste bijna koud. Toerenteller loopt wel gewoon mee.
Twijfel: Benzine of tóch een ander probleem, wellicht de CDI? (Een Twin heeft er maar eentje, toch ? Valt er dan nog wat om te draaien zodat ik aan de toerenteller kan zien of er iets stuk is of gaat dat alleen bij een Alp ?)
Maar waarom dan niet bij volle tank, en wel bij een legere tank.
Is het logisch dat bij weinig benzine eerst één cylinder uitvalt, en daarna pas de andere ?
Ik heb die vacuümpomp niet ontlucht, of gevuld met benzine voordat ie erop ging. kan dat leiden tot uitval van één van de cylinders ?Worden beide carb's gelijkmatig van benzine voorzien door de pomp, of niet. En gaat dan de voorste eerst uit ?
Moet ik gewoon langer doorgaan, en wachten tot de lucht uit het systeem is? Of valt er iets te ontluchten?
Kunnen de slangen te lang zijn, waardoor de vacuümpomp niet werkt, of te weinig benzine aanvoert?
Eerst ga ik nu een jerrycan met benzine scoren, en de tank helemaal nokvol gooien. Kijken of dat helpt.
Als dat zo is, dan weer leeg laten lopen en verder zoeken.
Verdere tips en opmerkingen welkom, (ik wil wel graag volgende week naar het NTT )