RD07A 1996 Twin Slecht lopen bij legere benzinetank

19 juni 2016 17:34 #1 door martsky
Ik heb al een aantal keer gehad dat mn twin hapert. Meestal op de snelweg, of na een paar stukken stevig optrekken, of bergop.
Vorig zomer in de Pyreneeen ook, en het viel op dat bij een volle tank er nooit problemen zijn, en naarmate de tank leger raakt, dat dan de haperingen toenemen.

Meestal rij ik rustigjes 80 km/h op binnendoor, of rustig staand off road. En dan heb ik na een dag zo'n 145 km gereden. Vaak ook tussendoor getankt, en dan dus weer een volle tank. Tijdens mn ritjes relatief niet veel vraag naar benzine.

Vorige week met mn zoontje achterop, tijdens een inhaal actie, volgas dus,  opeens weer geen vermogen, dus nu ben ik het zat. Het moet niet gevaarlijk(er) worden.

Dus ik denk dat er iets met de benzine toevoer is. waarschijnlijk te weinig.
Deze winter had ik al een tweedehands vacuumpompje van Mikuni gekocht. (ik heb er nu ook al eentje van Mikuni opzitten) en gisteravond de pomp omgewisseld.

Filter en kraan zijn oké (niet verstopt), want bij het loshalen van de pomp van de aanvoer, spoot de benzine eruit. 'OFF' voor de benzine kraan moet wel precies in het klikje vallen, anders zeikt de benzine er alsnog uit :-) .


Maar toen:
Starten, en slecht lopen! Ik hoorde na een tijdje pas dat ie maar op één cylinder liep, (in de garage met dichte deur klinkt het net ff anders dan buiten) en dacht eerst dat ie wat traag op het gas reageerde en slecht startte om dat de benzine eerst ff lekker op gang moest komen. Maar het werd na een tijdje niet beter.

Beetje aan de slangen rommelen, om te kijken of er niet iets los zit, of klem of geknikt.
Toen voelde ik m'n achterste cylinder loeiheet zijn, en de voorste bijna koud. Toerenteller loopt wel gewoon mee.

Twijfel: Benzine of tóch een ander probleem, wellicht de CDI? (Een Twin heeft er maar eentje, toch ? Valt er dan nog wat om te draaien zodat ik aan de toerenteller kan zien of er iets stuk is of gaat dat alleen bij een Alp ?)

Maar waarom dan niet bij volle tank, en wel bij een legere tank.

Is het logisch dat bij weinig benzine eerst één cylinder uitvalt, en daarna pas de andere ?
Ik heb die vacuümpomp niet ontlucht, of gevuld met benzine voordat ie erop ging. kan dat leiden tot uitval van één van de cylinders ?Worden beide carb's gelijkmatig van benzine voorzien door de pomp, of niet. En gaat dan de voorste eerst uit ?

Moet ik gewoon langer doorgaan, en wachten tot de lucht uit het systeem is? Of valt er iets te ontluchten?
Kunnen de slangen te lang zijn, waardoor de vacuümpomp niet werkt, of te weinig benzine aanvoert?

Eerst ga ik nu een jerrycan met benzine scoren, en de tank helemaal nokvol gooien. Kijken of dat helpt.
Als dat zo is, dan weer leeg laten lopen en verder zoeken.

Verdere tips en opmerkingen welkom, (ik wil wel graag volgende week naar het NTT )






AT 1996 - Niet gepoetst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2016 17:49 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic RD07A 1996 Twin Slecht lopen bij legere benzinetank

Starten, en slecht lopen! Ik hoorde na een tijdje pas dat ie maar op één cylinder liep,


Dat hoeft dan niet aan de benzine toevoer te liggen. Ik zou eerst eens kijken of je vonk hebt op de betreffende cilinder.
Vaak zoek je in een richting, terwijl het probleem elders zit.
Het feit van slecht lopen meteen minder volle tank kan gewoon toeval zijn en wordt je hierdoor op het verkeerde been gezet.

Ik zou eerst het elektrische deel eens nakijken.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2016 18:14 #3 door Zeegie
Beantwoord door Zeegie in topic RD07A 1996 Twin Slecht lopen bij legere benzinetank


Ik zou eerst het elektrische deel eens nakijken.


Dat zou ik ook doen... ::) :angel: ::)

Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2016 22:36 #4 door martsky
Beantwoord door martsky in topic RD07A 1996 Twin Slecht lopen bij legere benzinetank
Vanavond buurman erbij gehaald, tankje benzine gescoord.
Probleem uitgelegd, (hij rijdt zelf op een Alp)

Maar wat denk je, starten ..... lopen, en gaan als de brandweer. Misschien toch lucht in het systeem gehad?
Dus samen een stukje wezen rijden. Pak em beet half uurtje flink doorgetrokken, en geen centje pijn.
Komende week in de gaten houden.

AT 1996 - Niet gepoetst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2016 10:31 - 20 juni 2016 11:41 #5 door jbm
Martsky,

Ik heb ook een Mikuni vacuümpomp op de AT zitten en vergelijkbare problemen gehad. Bij wisselende snelheden geen problemen maar ga je constant rond de 130 zitten dan geeft hij opeens problemen, zakt dan terug naar rond de 90. Na tijdje gesukkeld te hebben pakt hij hem dan ineens weer op. Dit gebeurd dan als je iets van 100-150 km hebt gereden en de tank dus inderdaad leger is, gevolg elke 100 km tanken om probleem voor te zijn.
Ik heb dit probleem paar maal gehad, 1e keer bleek de vacuumslang poreus te zijn, daarna dopje van de drainslang verloren tijdens vak en dus weer soortgelijke problemen. Ducttape was de oplossing toen. Omdat ik geen passende stop voor het drainslangetje heb gevonden andere slang met grotere ø gemonteerd>> weer problemen dus heb ik het gezocht in de ø in combi met grotere lengte >> groter opp drainslangetje zodat dat misschien problemen geeft tav gewenst vacuüm. Dus slang ingekort, maar volgens mij nog steeds niet de oplossing. Heb ondertussen originele pomp erbij gekocht waar nog even nieuwe puntjes in moeten en nieuwe stekker eraan en dan maar eens kijken of het probleem is opgelost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2016 12:53 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic RD07A 1996 Twin Slecht lopen bij legere benzinetank
Yow martin,
ik had in spanje de laatste dag iets soortgelijks !
In Nederland hield ik de problemen, maar ik kan me niet meer herinneren dat het met de hoeveelheid brandstof in de tank te maken gehad heeft.
Uiteindelijk heb ik bij mij eens mijn luchtfilter vervangen.... (zag er schoon uit, maar toen ik hem een keer tegen de muur klopte kwam alle stof dat jullie opgeworpen hadden er uit....  :-\ ). Met nog even een grondige beurt en schoonmaken van de carbs heb ik het probleem niet meer gehad.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2016 15:57 #7 door daandus
Beantwoord door daandus in topic RD07A 1996 Twin Slecht lopen bij legere benzinetank
mijn 1996-er heeft ooit gesodemieter gehad met 'op 1 poot lopen'. Liep flat-out nog 80kmph.
Werkelijk vanalles gewisseld - kon 't maar niet vinden.

Uiteindelijk de brandstofpomp gewisseld - en het issue is nooit meer terug gekomen. /
Ik kan het absoluut niet verklaren, want die pomp is vervolgens op onze andere AT gegaan en werkte prima.


P.s. ik weet dat hier gesteld werd dat de AT niet op 1 poot kan lopen - maar dat kan 'ie echt! (heb het ooit getest door van 1 cyl beide bougiekabels los te trekken)

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2016 20:47 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic RD07A 1996 Twin Slecht lopen bij legere benzinetank
Hmmmmm, ga dit, van de Mikuni pompen, ook even onthouden  :-\

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2016 22:00 #9 door jbm
René,

Even voor de duidelijkheid, ik heb een jaar of 5 probleemloos rondgereden met deze Mikuni pomp, sinds afgelopen zomer dus af en toe problemen waarbij nog niet 100% vaststaat dat de pomp de veroorzaker is. Maar gezien de herkenbare problemen bij Martsky lijkt het er helaas wel op.

Gr Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2016 23:00 #10 door martsky
Beantwoord door martsky in topic RD07A 1996 Twin Slecht lopen bij legere benzinetank
Welk type pomp heb jij JBM ?

Om precies te zijn, ik had er eerst een DF 52-82 op zitten, met een extra voorkamertje, en daarop een nippeltje die niet aangesloten was.
Die heb ik ooit uit elkaar gehaald na de eerste keer hapering (nieuwsgierig), en de voorkamer zat vol met gruis/stof. Schoongemaakt, en sindsdien deed ie het wel iets beter, maar af en toe nog steeds met storing.

Nu heb ik volgens mij een DF 52 136 (maar de pijpjes zitten wel anders dan de foto's op Google.)

Waar is het pijpje op de voorkamer voor op het model van de DF 52-82?

Kun je die pompen ook nog in andere uitvoeringen bestellen, want het huis van de 52-136 heeft 2 in- en uit-gangen, maar
er is maar 1 ingang en 1 uitgang voorzien van een aansluitnippel.

AT 1996 - Niet gepoetst !
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2016 23:17 #11 door martsky
Beantwoord door martsky in topic RD07A 1996 Twin Slecht lopen bij legere benzinetank
Ik vind net met Google: Het is de air cut-off valve.
Hmmmm. Wat doet die dan? 

AT 1996 - Niet gepoetst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2016 23:27 #12 door kees
Op een carb zit die ook. Als je het gas dicht gooit, sluit hij a.g.v. vacuum via een diafragma de brandstoftoevoer af. Dit uit milieu-overweging en ook om naknallen in de uitlaat te verminderen. Blijkbaar heeft jouw pompie ook zo'n ding. Maar, hij treedt dus in werking bij gas dicht. Het enige wat je kunt inspecteren is of het rubber diafragma heel is. Zoals je de vacuumrubbers van je gasschuiven kunt controleren. Bij 'geen bijzonderheden' moet je aannemen dat het ding werkt.

Om de vacuumpomp uit te sluiten, kun je simpel een originele Mitsubishi terugzetten. Weet je het gelijk.


Ik heb zelf 8 jaar rond getuft, zomer, winter, op altidude en in Marokkaans Warm, met een Mikuni van een Virago of een Intruder ofzo. Ik weet het niet eensch meer. Nooit problemen mee gehad. Hij ging eraf voor een ouwe originele, omdat ik de pomp verdacht. Maar dat bleek het niet te zijn.


Ik moet hem nog altijd es terug erop zetten (de Mitsubishi is eigenlijk de koffer-reserve), maar ik ben als gewoonlijk al een jaar of 2 lui  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2016 11:17 #13 door jbm
Martin,

Geen idee welk type, zat er al op toen ik de motor kocht, maar het lijkt op de DF 52-82 als ik het plaatje zo bekijk.

Gr Jan
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2016 22:36 #14 door martsky
Beantwoord door martsky in topic RD07A 1996 Twin Slecht lopen bij legere benzinetank
Ja dat is exact de zelfde als ik ook heb, en bij jouw is dat koperen pieletje van de air-cut-off ook niet aangesloten zie ik.
Ik heb dat ding een keertje los gehad en toen zat dat vol met prut. Schoongemaakt en weer verder gereden. Maakte toen geen verschil.

Maar goed, ik heb nu met die andere pomp ook (nog) geen problemen, dus voorlopig ga ik er van uit dat die DF 52-82 een revisie setje nodig heeft.

Wordt vervolgd...

AT 1996 - Niet gepoetst !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden