Olieverbruik AT "99

26 juli 2016 21:22 #1 door Leon
Olieverbruik AT "99 werd gestart door Leon
Graag even advies van onze techneuten!

Mijn AT uit '99 (63.000 km op het klokje, en dit lijkt te kloppen!) begint wel erg veel olie te gebruiken (nadert 1 liter op 1000 km, geen lekkage, geen blauwe rook) Ik zit veel te veel op de doorgaande weg, dus over het algemeen veel rond de 5000 toeren. Op zich niet erg om af en toe bij te vullen, maar dit wordt wat veel. Het koffertje achterop is niet bedoeld voor olievoorraad  ;) De vorige berijder gebruikte 15w40 maar omdat ik het schakelgedrag met koude motor niet fijn vond, heb ik de motor een ruim een half jaar geleden geflushed met forte motorflush, met daarna motul 10w40 halfsyntheet erin.  Sindsdien ruim 5000 km gereden. Hij schakelt nu veel beter, maar het verbruik is wel hoger aan het worden met de laatste maand een wel heel extreem verbruik. Het enige wat ik er ook nog aan veranderd heb is de uitlaatdemper. Dit is sinds een maand of 2 een leo vince. Kan het verschil in tegendruk van de demper ook veel uitmaken qua olieverbruik?? Of wordt het gewoon tijd voor nieuwe zuigerveren/cilinders honen/kleprubbers? Wat raden jullie me aan: Blok maar eens helemaal aanpakken of alleen de bovenkant of weet iemand een iets minder tijdrovende oplossing.......??? Alvast bedankt voor het meedenken, groet Leon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2016 22:05 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olieverbruik AT "99
de km stand zou het probleem niet mogen zijn dus hou ik het maar op jouw vlotter rijstijl

en 1 ltr op 1000 km kan dan wel veel lijken  (en ja het zou minder kunnen) maar de kostprijs van olie staat in geen verhouding van wat jij er aan zou willen doen
maw voor 500-600 euri heb je aardig wat olie
ik denk dat een rijstijl met wat minder doorgaande wegen (lees vakantie mode ) kan zomaar een verbruik van 1 ltr op 4500 km laten zien

28 juli 2016 17:05 #3 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Olieverbruik AT "99
Hogere toeren zal iets meer verbruik opleveren, maar geen factor 4 bij 5000RPM.

1 liter op de 1000 is gewoon veel te veel.

Ter vergelijk, onze 1993-er met 189.000 op de klok verbruikt 1 liter op de 5000/6000 ofzo.

... was ooit lid ...

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.085 seconden