Graag even advies van onze techneuten!
Mijn AT uit '99 (63.000 km op het klokje, en dit lijkt te kloppen!) begint wel erg veel olie te gebruiken (nadert 1 liter op 1000 km, geen lekkage, geen blauwe rook) Ik zit veel te veel op de doorgaande weg, dus over het algemeen veel rond de 5000 toeren. Op zich niet erg om af en toe bij te vullen, maar dit wordt wat veel. Het koffertje achterop is niet bedoeld voor olievoorraad
De vorige berijder gebruikte 15w40 maar omdat ik het schakelgedrag met koude motor niet fijn vond, heb ik de motor een ruim een half jaar geleden geflushed met forte motorflush, met daarna motul 10w40 halfsyntheet erin. Sindsdien ruim 5000 km gereden. Hij schakelt nu veel beter, maar het verbruik is wel hoger aan het worden met de laatste maand een wel heel extreem verbruik. Het enige wat ik er ook nog aan veranderd heb is de uitlaatdemper. Dit is sinds een maand of 2 een leo vince. Kan het verschil in tegendruk van de demper ook veel uitmaken qua olieverbruik?? Of wordt het gewoon tijd voor nieuwe zuigerveren/cilinders honen/kleprubbers? Wat raden jullie me aan: Blok maar eens helemaal aanpakken of alleen de bovenkant of weet iemand een iets minder tijdrovende oplossing.......??? Alvast bedankt voor het meedenken, groet Leon