Beide koplampen laten branden rd04

13 dec 2016 14:42 #21 door Kansloos
Beantwoord door Kansloos in topic Beide koplampen laten branden rd04
Het heeft wat voeten in de aarde gehad maar de topkuip is er af. Het frame van de koplampen zat in de weg om de bovenste bouten er uit te kunnen halen. Nu heb ik het maar op een andere manier voor elkaar gekregen.

Bedankt voor de info met betrekking tot het 4 polige relai. Ik zie alleen dat ik een andere lampfitting nodig heb. Het is wel een fitting voor een H4 lamp alleen is de bovenste houder niet geplaatst.
Met betrekking tot het lichtbeeld, daar heb ik ook aan zitten denken. Ik ben al aan het kijken naar een andere lamplens gelijk aan het dimlicht. Ik heb er ergens één gezien voor €40,- Ik wil alleen eerst kijken hoe het lichtbeeld is voor dat ik dit weer koop.

Groeten
Kansloos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 dec 2016 16:03 #22 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Beide koplampen laten branden rd04
Die H4 fittingen  kun je los kopen bij automaterialen zaak, kost een paar euro.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

13 dec 2016 22:03 #23 door kees
Beantwoord door kees in topic Beide koplampen laten branden rd04
Ik ga ook zoiets doen, maar dan andersom, en met een afsteker.

Ik heb een RD07 oet Duutschland en daarvan branden beide koplampen. Ik vind altijd al, overdags, slechts één lamp als boordverlichting, en de ander uit, veel stoerder staan. Met dan een extra schakelaar met een relais, voor de 2e lamp. In het donker, bijvoorbeeld.

Maar ik heb er al 20 jaar ergens geen zin in. Soms staan dingen je zonder enige reden tegen. Mij wel. Ik heb van de week een simpele 16Ah aan/uit schakelaar gehaald. Geen relais dus ertussen.

Die lamp is max. 60W : 12V = 5Ah. Of zoiets. Ik voorzie geen grote problemen.

Mooi hoor, cruisen met maar één boordlamp  :)

13 dec 2016 22:24 #24 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Beide koplampen laten branden rd04
haha dat vind ik dus ook veel stoerder staan dat ene lampje aan en die andere uit. dus ik laat het lekker zo het is bij rd04 nl versie

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

13 dec 2016 22:54 #25 door kees

Aaaaight  ;)

Ik schakel dan het 2e dimlicht met de hand, grootlicht laat ik gewoon over de stuurcombi en grootlichtrelais lopen zoals het al zit en dan zet je zoals altijd gewoon beide grootlichten aan.

Er staat me iets bij dat in een DC-installatie het beter is de min te schakelen. Dus pak ik de plus of de min van die hand te schakelen lamp af.. Weet iemand dat..?  ::)

14 dec 2016 19:10 #26 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Beide koplampen laten branden rd04
Maakt niet uit, plus of min schakelen.
Plus wordt vaker gekozen om de draad spanningsvrij tov je frame te maken. Wel zo lekker als er een draadje doorschavielt om deze met een schakelaar spanningsloos te kunnen maken.

Groet, Jan

24 dec 2016 11:19 #27 door kees
Ik heb dat gedaan met een aparte schakelaar en dat gaat prima. Maar ergens toch een matige knip/plak oplossing met daarnaast ernaar zoeken in het donker.

Ik koppel nu het ene dimlicht af (simpel afknippen, voedingsdraad isoleren). Dan haal ik de voeding voor het enkele dimlicht van een parkeerlicht (die kleintjes). Met of zonder relais weet ik nog niet.

Zo hou ik de bediening op de stuurcombi. Dan gaat 1 dimlicht branden op de 1e stand (samen met de kleintjes), dubbel dim en grootlicht op resp. de 2e en 3e stand waar dat al zit. Geen extra schakelaar nodig!

Less is definitely more..  :)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.090 seconden