zekering 20A verlichting smelt door

09 sept 2016 15:41 #1 door Davidb
zekering 20A verlichting smelt door werd gestart door Davidb
Beste mensen,

Ondanks nieuwe H4 bolletjes (standaard Philips 55/60W) geplaatst. Circa week later zekering 20A van verlichting door gesmolten. Vreemde is dat niet het "draadje" in de zekering "sprong" maar het gele plastic van de zekering zelf. Dit was totaal versmolten met het zekeringkastje. H4 bolletjes zijn nog heel.

Kastje en contactjes schoongemaakt. Nieuwe 20A zekering erin, werkte weer prima. Week later zelfde probleem.

Stekkers op de H4 bolletjes zitten goed. Accu nieuw en goed. Spanningregelaar nieuw. Schakelaar verlichting op stuur is goed en netjes.

Ik rij 2x 30min per dag woon werk op snelweg, altijd met verlichting aan. Beide koplampen branden altijd.

Hier iemand een idee waar ik de oorzaak kan vinden?

Groet,

David

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 sept 2016 17:50 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic zekering 20A verlichting smelt door

Je bent er niet mee geholpen, maar ik zou denken dat de draad in zekering steeds langzaam opwarmt en zoveel warmte genereert dat het plastiek uiteindelijk smelt.

Blijkbaar trek je veel stroom, maar niet genoeg om de smeltbeveiliging in werking te laten treden?

Succes i.i.g.,

Brom

09 sept 2016 18:45 - 09 sept 2016 18:48 #3 door Ron76
Beantwoord door Ron76 in topic zekering 20A verlichting smelt door
Mss een slechte massa van de lampen . Lamp naar fitting of fitting naar frame ? Mss een extra draad vanaf de fitting ( als het contact lamp fitting goed is ) naar je frame .en de massa aansluiting accu naar frame even na kijken . Als dat helpt kan je de massa draad volgen en het slechte contact opsporen .of gewoon de extra draad laten zitten . Het amperage zal dan ook moeten dalen meten dmv multi meter.ampere meet je in serie !( bijv dus in de min draad )en de voltage parrallel(op plus en min over de gebruiker of voeding )

Slechte plus kan natuurlijk ook. zou dan beginnen met alle stekkers los halen schoonmaken en inspuiten. Een slechte draad vanaf het frame naar je stuur kan ook het probleem veroorzaken .( door het sturen in de loop van de jaren kan de draad dunner worden grotere weerstand van de draad tot gevolg .uiteindelijk een definitieve draadbreuk.

Laaste optie zou zijn de schakelaars uit elkaar halen en schoonmaken
succes met je storing oplossen

Ronald Holkamp
Africa twin rd 07 2001.
Shadow vlx vt600c 1991.
(Transalp pd 06 1990 verkocht)
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

09 sept 2016 19:15 #4 door Davidb
Beantwoord door Davidb in topic zekering 20A verlichting smelt door
Massakabel accu - frame is goed. Stekkers/contacten zien er gewoon goed uit. Tank moet er maar eens af om kabelboom te kunnen volgen.

Weet iemand of dit een bekend probleem is? 

09 sept 2016 19:26 #5 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic zekering 20A verlichting smelt door
Hmm als de zekering zelf niet doorbrandt lijkt het op een hoge overgangsweerstand op de pootjes van de zekering(houder). Probeer eens met een fijn schuurpapiertje schoon te maken.

Groet, Jan

09 sept 2016 19:48 #6 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic zekering 20A verlichting smelt door
Wat ik op internet lees qua oorzaken: chinese zekeringen of slechte contacten.
(slecht contact geeft meer spanning over dat stukje plaatselijk en dus meer vermogen = spanning x stroom)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.063 seconden