hoe zet je een rd07 benzinetank het best weg als er nog benzine inzit?

17 dec 2016 23:54 #1 door DoppieTien
Ik had de tank op zijn voorkant op de vloer gezet, er zat nog ongeveer 15 liter benzine in.
Er lekte niks dus dat gaat goed dacht ik. 1 dag om precies te zijn.
Een grote plas benzine op de vloer gemengd met zwartbruine smurrie. Blijkt dat de ontluchtings/drainage slangen ietsjes druppen.
Hoe kan dit? Wordt de benzine overgeheveld? Waar vandaan dan? En de slangen waren leeg in het begin.

:-\

Voor de zekerheid toch de tank maar leeggemaakt.

Mijn vraag is dus, hoe zetten jullie de tank weg tijdens onderhoudswerkzaamheden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 dec 2016 00:32 - 18 dec 2016 00:55 #2 door kees
Ik trek die 2 slangen eraf en zet hem neer zoals die op het frame zit.

Doek o.i.d eronder tegen beschadigen van de dan 3 steunpunten, de 2 onderkant wangen en kraan. Is er tientallen keren af geweest, nog nooit iets gelekt.

Die dikkere slang is de drain van de hals rond de vulopening, voor afvoer hemelwater alsmede als je brandstof morst tijdens tanken. Als die slang verstopt zit kan daar water blijven staan en bij lichten van de dop in je tank terecht komen. Periodiek doorblazen die. Die 2e kleinere is de tankbeluchting.

Knap, want ze lopen beide via het inwendige van de tank.

18 dec 2016 01:11 #3 door Waffie
ik leg ze altijd op een auto band en sluit de kranen af door deze af te doppen met bijv een stukje slang  waarin ik een M 8 boutje druk

18 dec 2016 06:52 #4 door DoppieTien
Oké, dat zijn bruikbare tips!
Banden heb ik hier niet liggen, dus poetslappen eronder. Mijn kraantje is erg gevoelig, kleine verdraaiing en het pist er al uit. Dus slangetje met stop erop is idd een goed idee.

Ik vraag me eigenlijk nog wel af hoe er na één dag lekvrij staan ineens een benzinestroompje kan ontstaan. Het was de dunne slang, dus die van de tankontluchting. Nu ik er zo over nadenk, zou temperatuurverschil er iets mee te maken hebben gehad? Uitzetten vd benzine?
Volgende keer gewoon op Brombeer's manier en met het Waffie slangetje moet het helemaal goed gaan. (benzine en een houten schuurtje is geen fijne combi ?)

18 dec 2016 10:01 #5 door kees

..Mijn kraantje is erg gevoelig, kleine verdraaiing en het pist er al uit.

Klopt. Laat daarom die zwarte plasic hevel er vanaf als de tank niet op de motor zit. Die hoeft maar aangeraakt en de kraan laat brandstof door.

Die beluchting is gewoon een open verbinding met buiten. Met een y-stukje komt die uit in de slang van de hemelwater afvoer. Beide drainen zo netjes onder de motor.

Als je de motor op zijn kant legt, loopt de tank over in dat buisje/slangetje en piest het er aan de onderkant uit.
Bijlagen:

18 dec 2016 11:40 #6 door DoppieTien
Dat y stukje zit er bij mij ook, alleen weet ik niet waar nou het extra slangetje aan vast moet. Die hangt er maar gewoon wat bij.
Bijlagen:

18 dec 2016 12:00 #7 door kees

Grappig..

Ik heb de fiche er even bij gehad en blijkbaar hoort het zo zoals op jouw foto. Twee aparte slangen voor waterafvoer en beluchting. Als er geen klemmetje om uiteinde van het loze slangetje zit zal hij gewoon daar los zitten ergens. Domi's hebben bijv. op de carb beluchting een dergelijk loos slangetje.

Ik heb mijn tank vorige week nog er af gehad en die dunne komt bij mij via dat y-stukje in de dikkere en gaat dan verder als één slang..  ::)

Onder mijn AT komen 4 slangen naar onder: carterbeluchting, brandstofpomp water afvoer, carb beluchting en tankafvoer. Dat zullen er bij jou dan 5 zijn?

18 dec 2016 12:58 #8 door xrvtuur
lijkt artis wel met al die slangen. op de RD04 tank zit alleen op de kraantjes een slang

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

18 dec 2016 14:11 #9 door DoppieTien
Het lijkt er wel op dat het loze slangetje ergens op gezeten heeft. Ik zal nog eens goed gaan zoeken in de buurt van de carbs of er ergens een slangnippel vrij is.
En anders laat ik hem gewoon hangen zoals het was. Misschien dat ik dan beter nog, net als bij jou Harm, de dunne slang laat samenkomen met de dikke. Scheelt weer een slangetje onderin het drukke beugeltje.

Het zullen er best weleens 5 kunnen zijn. Ik heb ze nog niet geteld.

19 dec 2016 10:27 #10 door robgoesdakar
Ziet er bijna uit als die rode ...

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

19 dec 2016 10:28 #11 door robgoesdakar
uhmm laat maar.. tis nog vroeg.... je kijkt vanaf de tank  :-X

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

19 dec 2016 10:45 #12 door Floris
Een kratje (28 cm breed) werkt ook prima om 'm horizontaal weg te zetten

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window
Bijlagen:

19 dec 2016 19:31 #13 door DoppieTien

Onder mijn AT komen 4 slangen naar onder: carterbeluchting, brandstofpomp water afvoer, carb beluchting en tankafvoer. Dat zullen er bij jou dan 5 zijn?

Ik tel er 6.

1 dikke transparante vanaf de luchtfilter box
1 vanaf de carbs (met y-stukje), zie plaatje van Rob
1 vanaf het koelwater tankje
2 vanaf de benzinetank
1 vanaf de Mikuni vacuümpomp, is misschien overbodig maar zit me verder niet in de weg.

19 dec 2016 19:34 #14 door DoppieTien
Het loze stukje slang met y-stukje laat ik maar gewoon hangen zoals het hing. Zal er wel goed om gaan.

Ik kom net tot de ontdekking dat er een bougie vastzit. Ik maak even een nieuw topic.

Allen bedankt voor de tips

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden