Motor start helemaal niet meer.

21 feb 2017 09:28 #1 door Dampkring
Motor start helemaal niet meer. werd gestart door Dampkring
Goedemorgen saam,

Ik heb weer eens een probleem en kom er niet uit.

Ben gisteren bij Ad geweest voor het vervangen van de remschijven voor en het vervangen van de contact puntjes van de brandstofpomp.

Schijven was geen probleem en fluitje van een cent.

Contact punten vervangen van de brandstofpomp ook niet, echter was ik de schroef waarmee je de plastic cap vastzet gevallen (waarschijnlijk in de stenenvanger) en niet meer  te vinden. Hiervoor hebben we een alternatief gebruikt.

Op de tafel startte de motor zonder problemen, na verloop van tijd klikte de pomp ten teken dat ie het doet. Hierna de cap erop gezet en de motor van de tafel af gehaald. Rijdt ermee naar buiten voor een testrondje. Start 1 keer, daarna niets meer.

Zekering gesprongen van het ignition systeem, deze vervangen, nog steeds geen sjoege van de motor.

Start relais overbrugt. Startmotor draait, maar geen vonk in de bougies.

Hierna hebben we de motor verder uit elkaar getrokken en van alles geprobeerd, maar wat we ook probeerden, er kwam geen leven in.

Nu ben ik een absolute leek als het electriciteit betreft, dus ik ben het spoor allang bijster vandaar ook dat ik hier probeer mij licht op te doen.

De motor staat nog in sprundel en morgenavond ben ik daar ook weer. Heb het apparaat hard nodig om op mijn werk te komen dus hoop echt dat we het probleem kunnen vinden.

Nu zat ik gisteren te bedenken dat het enige wat anders is dan de daarvoor rijdende motor is de schroef waarmee we de cap vast hebben gezet. Deze is iets langer dan de originele die erin zat. Kan het zijn dat de pomp tegen deze schroef aan is gekomen en daarmee zichzelf om zeep heeft geholpen plus nog wat andere onderdelen van het electrische systeem.

Ik zou het echt anders helemaal niet weten wat er gebeurt kan zijn.

Iemand een idee waar we nog naar kunnen kijken.

Start relais is vervangen, bood geen soelaas
Start/kill switch vervangen, bood geen soelaas

Iemand?????

P.S.
Ik ben Ad en Jacq zo ontzettend dankbaar dat ik gebruikt mag maken van hun auto om weer thuis te komen. Dank jullie wel.

- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2017 09:46 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Motor start helemaal niet meer.
Phoeh..... als je al bij Ad bezig bent, dan is er al een hoop kennis aanwezig natuurlijk. En op afstand nog lastiger als ter plekke te beoordelen....

eerste gedachte gangen van mijn kant
- hoofdzekering ? (Te simpel en waarschijnlijk naar gekeken, maar ik weet uit ervaring dat de simpele dingen soms gewoon vergeten worden 'in the heat of the moment')
- haal ook die 'verkeerde' schroef er weer uit, en zet eens 12 volt op de pomp... moet ie ook gaan tikken, en daarmee dus pomp uitgesloten
- <quote> na verloop van tijd klikte de pomp ten teken dat ie het doet </quote>
Die moet toch meteen beginnen te tikken als er spanning op komt ??
- geen vonk .. ook opnieuw even controleren onder 'normale' omstandigheden.
- ....

etc etc etc

En ik hoop niet dat het hetzelfde issue is dat ik ooit heb gehad... hele dag naar gezocht, en uit het niets deed ie het weer.... nooit meer kunnen achterhalen waarom  :-\

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2017 09:55 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motor start helemaal niet meer.

Start relais overbrugt. Startmotor draait, maar geen vonk in de bougies.


Loop de aansluitingen van cdi tot de bougies maar eens na. Ook vooral d stekkers die er tussen zitten.
Heb me laatst ook wezenloos gezocht. Bleek er geen spanning op de centrale aansluiting van de cdi te komen.

Suc6

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2017 09:58 #4 door Dampkring
Beantwoord door Dampkring in topic Motor start helemaal niet meer.

Phoeh..... als je al bij Ad bezig bent, dan is er al een hoop kennis aanwezig natuurlijk. En op afstand nog lastiger als ter plekke te beoordelen....

eerste gedachte gangen van mijn kant
- hoofdzekering ? (Te simpel en waarschijnlijk naar gekeken, maar ik weet uit ervaring dat de simpele dingen soms gewoon vergeten worden 'in the heat of the moment')
Correct. Hoofdzekering ook vervangen ondanks dat deze er goed uit zag. Simpel om uit te sluiten
- haal ook die 'verkeerde' schroef er weer uit, en zet eens 12 volt op de pomp... moet ie ook gaan tikken, en daarmee dus pomp uitgesloten
Goed punt. Gisteren niet gedaan. Weten dus niet of de pomp nog werkt.
- <quote> na verloop van tijd klikte de pomp ten teken dat ie het doet </quote>
Die moet toch meteen beginnen te tikken als er spanning op komt ??
Geen idee eerlijk gezegd. Ik dacht (maar ben een leek) dat er alleen gepompt moest worden als er behoefte was.
- geen vonk .. ook opnieuw even controleren onder 'normale' omstandigheden.
- ....

etc etc etc

En ik hoop niet dat het hetzelfde issue is dat ik ooit heb gehad... hele dag naar gezocht, en uit het niets deed ie het weer.... nooit meer kunnen achterhalen waarom  :-\


Cursief hierboven wat extra tekst en uitleg.

Nee, dat wil ik ook niet. Heb ik ook al een aantal keren gehad. Niet fijn want je blijft twijfelen of het apparaat het nu wel blijft doen.

- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2017 02:15 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Motor start helemaal niet meer.

Ik heb even in het elektrisch schema zitten neuzen.

Het is laat ik kijk morgen voor je beter, maar,

Wat Rob zegt, ga terug naar de situatie vóór je begon. Dus haal die schroef er uit en test opnieuw.

De pomp wordt aangestuurd door de cdi, met daartussen het 'fuel pump relay' (aan/uit schakelaar voor de pomp).

Andersom rekenend, als jij sluiting maakt in de pomp (met een te lange bout) werkt dat relais misschien niet meer en daarmee je cdi niet meer. Dus ook geen stuurstroom naar bobines voor vonk.

Het is laat en ik heb vluchtig gekeken en praat ik missschien een beetje poep, maar de pomp zit aan de fuel cut-off relay en die zit aan de cdi en die stuurt op zijn beurt de vonk aan.


Misschien heb je iets stuk gemaakt met die te lange bout..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2017 08:17 #6 door Dampkring
Beantwoord door Dampkring in topic Motor start helemaal niet meer.
We gaan vanmiddag weer verder zoeken naar het euvel. Ben best gespannen want de motor toch echt wel nodig om op mijn werk te komen met een beetje schappelijke reistijd.

Ik heb ook altijd wel wat. Het is bijna niet leuk meer te noemen.

Maar bedankt voor de tips en richtingen. Ik zal de uitkomst wel posten.

- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2017 08:48 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Motor start helemaal niet meer.

Het is bijna niet leuk meer te noemen.


Op het moment dat het gebeurd is het absoluut niet leuk, maar over een tijdje dan lach je erom en ben je een brok ervaring rijker waar je alleen maar vrolijk van wordt ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2017 09:57 #8 door Dampkring
Beantwoord door Dampkring in topic Motor start helemaal niet meer.

Op het moment dat het gebeurd is het absoluut niet leuk, maar over een tijdje dan lach je erom en ben je een brok ervaring rijker waar je alleen maar vrolijk van wordt ;)


Ik hou wel van deze positieve instelling. Was het maar vast een tijdje later...........

- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2017 10:26 #9 door Dampkring
Beantwoord door Dampkring in topic Motor start helemaal niet meer.
Goed, gisteren de motor opgehaald. Die start en loopt weer netjes (met dank aan Ad en Nico)

Probleem was................die schroef in de cap van de benzinepomp. Te lang en daardoor kortsluiting.

Pffff, weer wat geleerd.

Dus als je ooit je schroef verliest van dat dekseltje, zoek dan een vervangende met de juiste lengte. Het luistert kennelijk redelijk nauw.

- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2017 17:02 #10 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Motor start helemaal niet meer.
Ja, waardeloos. Daar kun je lang naar zoeken...
Fijn dat het opgelost, zonder heftige operaties uiteindelijk.

Blommetje

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2017 17:52 - 23 feb 2017 18:35 #11 door alain
Beantwoord door alain in topic Motor start helemaal niet meer.
En heeft de schroef blijvende schade veroorzaakt, of was het probleem gewoon opgelost met de schroef te verwijderen?

We kunnen er allemaal wat van leren.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 feb 2017 18:02 #12 door ChristianG
Beantwoord door ChristianG in topic Motor start helemaal niet meer.
Mooi dat het is opgelost 8)

Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2017 08:50 #13 door Dampkring
Beantwoord door Dampkring in topic Motor start helemaal niet meer.

En heeft de schroef blijvende schade veroorzaakt, of was het probleem gewoon opgelost met de schroef te verwijderen?

We kunnen er allemaal wat van leren.


Schroef inkorten heeft een groot deel van de problemen verholpen, wellicht wel alle. Ook de startknop is vervangen, want die had de geest gegeven.

Of er blijvende schade is opgetreden kan ik nu nog niet zeggen, maar na weer twee dagen crossen heb ik er wel vertrouwen in dat ie het blijft doen totdat de contact puntjes weer op zijn.

Kortom, bezint eer ge begint ;-)

- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2017 09:58 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Motor start helemaal niet meer.
Overigens is ook 2 keer de zekering stuk gegaan

De 2e keer  haast onzichtbaar en op een wijze  waarbij  niet direkt te meten was of ze stuk was(Haar scheur)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.102 seconden