Achterveer

15 juli 2009 11:54 #1 door Bono
Achterveer werd gestart door Bono
Niet supertechnisch maar wel lerend vermogen en geen twee linker handen... ;D

Ik wil de achterveer van mijn twin iets slapper (minder stug) zetten en ik ga er van uit dat dat moet met de "gekartelde ringen" boven aan. Ik heb me laten vertellen, dat dit handmatig moet kunnen. Lijkt me erg sterk, want ik krijg er geen beweging in; zelfs niet met kruipolie en een stuk gereedschap.  >:(

Doe ik iets verkeerd of ben ik ongeduldig? Heeft iemand suggesties? Ik hou me aanbevolen.  :)

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2009 18:32 #2 door henkiehaag
Beantwoord door henkiehaag in topic Achterveer
Ik doe het met een mega grote waterpomp tang, natuurlijk eerst de bovenste ring oplossen.
Die zekert nl de grotere stelring.

succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2009 19:32 #3 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Achterveer
Wel eerst kijken naar een goede " C spanner" . Als je met een schroevendraaier en hamer in de weer gaat ram je die ringen na verloop van tijd helemaal naar moeder en dan zit je pas echt in de problemen  ;D.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2009 17:31 #4 door TWIN_HILL
Beantwoord door TWIN_HILL in topic Achterveer
Kun  jij niet je demper wat spoepeler zetten? Je veerspanning verlagen veranderd ook je rijhoogte en daarmee de handeling van de motor.

Op je schokbreker zit een cylidervormig ding welke met een slag aan de demper zit. Hier zit een klein schiefje op met een plus "+" en een min "-" markering.

Grreetings
Marco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2009 19:58 #5 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Achterveer
Bedankt allemaal voor de antwoorden.

Als ik het goed begrijp, praten we over 2 dingen.

1. De veer die in te stellen is d.m.v. een "C-sleutel". De veerspanning kan verhoogd of verlaagd worden.

2. De demper die ook instelbaar is d.m.v. het "schiefje + en -".

Als ik de veerspanning verlaag, komt de motor "hoger" op zijn poten te staan; de veer wordt immers langer. Meer spanning op de veer, houdt dan het omgekeerde in: korte veer en lager bij de grond. Of heb ik dit verkeerd?

De demper "soepeler" instellen?

Ik krijg de link niet goed gelegd tussen de veer en de demper. Wat doet / betekent het een voor het ander?
Wat doet bijv. een strakke veer t.o.v. een soepele demper of omgekeerd? En hoe "meet" je een goede instelling?



-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2009 00:27 - 17 juli 2009 20:02 #6 door henkiehaag
Beantwoord door henkiehaag in topic Achterveer
Als je de spanning vergroot ( dus veer indraaien ) komt de motor hoger te staan, is wel zo prettig.
Zeker als jij erop zit.
Ik heb bij mijn eigen twin de demping zo zwaar mogelijk gezet, heb daar eigenlijk nog niet mee geëxperimenteerd.
Misschien toch maar eens doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2009 10:31 - 17 juli 2009 10:35 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Achterveer
Volgens mij is het hoogte verschil eerder een bij effect dan een echte reden om die veer anders in te stellen.

De veer zit er om klappen op de motorfiets op te vangen en zo een fatsoenlijk rijden mogelijk te maken. Zeker ook beter voor het comfort.
Nu heb je een veer die de klap opvangt door hem van een grote klap(zie het als een golf) om te zetten in een langgerekte minder hoge golf. Helaas betekend dit dat de veer die ene hobbel omzet in een reeks van steeds kleiner wordende galven. Deinen dus.

Hier komt de demper van pas. De vloeistof die in een demper zit werkt als rem op dit deinen. De veer veert in, vangt de klap op en smeert hem netjes uit en de demper zorgt dat hij daarna stopt met uit golven. Ik ben geen expert op dit gebied maar zo zit het volgens mij een beetje (hoop dat je er wat van begrijpt).

Wanneer je dus een slappe veer hebt zal hij verder doorzakken en meer deinen. Dit is hetzelfde als je van enkel naar duo gaat. Meer gewicht op de fiets staat eigenlijk gelijk aan een slappere veer. Met meer gewicht op de fiets moet de voorspanning (dat regel je met die wartels) groter zijn. Je veer zit dan wat verder ingedrukt en is stugger.
Zelfde geld voor de demper. Meer gewicht laat de motorfiets meer deinen dus om dit op een fijne manier te stoppen moet je de demping groter maken.

Wanneer je dus aan de wartels draait zal het kunnen zijn dat je motor iets hoger komt te staan, maar volgens mij is het meer t idee dat de veer ingedrukt word dan de veer zelf langer te maken.

Verder moet ik toegeven dat ik wel leuk kan babbelen maar erg veel ervaring met veren afstellen he ik niet, het is ook vrij precies (specialistisch)werk om het echt goed te doen geloof ik.

Hopelijk klopt het en heb je er wat aan. Zo niet dan hoor ik graag hoe het wel zit  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2009 12:57 - 17 juli 2009 13:06 #8 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Achterveer
;D Ja, het is een beste babbel Pim ;D

Bij je verhaal over de veer en de demper kan ik me wat voorstellen; in dié zin is het wel verhelderend en maakt het plaatje wat completer.

Los van mijn gehoorbeschadiging( :))), heb ik trouwens nog nooit een motorrijder horen praten over het instellen van de veer en/of demper als met gewicht (bagage / duo) moet worden gereden... Wel gasten die vaak off-road gaan. Ik denk dat ik ga experimenteren en zaken proefondervinderlijk ga vaststellen. ;D

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2009 13:00 #9 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Achterveer

Als je de spanning vergroot ( dus veer indraaien ) komt de motor hoger te staan, is wel zo prettig.
Zeker als jij erop zit.
Ik heb bij mijn eigen twin de demping zo zwaar mogelijk gezet, heb daar eigenlijk nog niet mee geëxperimenteerd.
Misschien toch maar een doen.


Ik weet niet hoe hoog de motor komt te staan. Ik ga ook gewoon experimenteren denk ik. Ik hoop niet al te hoog, want ik ben maar een kleine opdonder van 1,70 m.;D Maar goed, hoe groot iemand is, heeft niets met lengte te maken :P. Ik zal ook eens gaan pielen met die demperinstelling.

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2009 13:40 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Achterveer
Als ik achterop moest ging de veer altijd ff wat strakker en de demping iets omhoog dacht ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2009 14:01 #11 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Achterveer

..............heb ik trouwens nog nooit een motorrijder horen praten over het instellen van de veer en/of demper als met gewicht (bagage / duo) moet worden gereden........


Hmm denk dat je toch even langs de huisarts moet. Bij een all-road zoals onze clubmotoren hoor je juist zelden over het verstellen van de vering. Wel over het plaatsen van een progressieve veer maar dat heeft een hele andere reden.

Als je bijv. met een supersport rijdt laadt je het wel uit je hoofd om zonder aanpassen van je achter vering met bagage en duo te gaan rijden.

Nu is het verstellen van de achterveer bij een AT en een TA ook niet zo eenvoudig te doen en is het veelal beperkt tot de hoogte maar daarmee heb je geen invloed op de demping. Meeste moderne motorfietsen hebben daarvoor een draaiknop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2009 14:33 #12 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Achterveer

Hmm denk dat je toch even langs de huisarts moet...


Net gebeld. Maandag ben ik de eerste!  ;D

Maar een beetje gelijk heb ik dan wel. Verstellen van vering bij all-roads wordt dus nauwelijks besproken. Tja een supersports... die vallen buiten mijn interessegebied. Daar heb ik totaal niks mee, maar da's een ander verhaal.

Je verhaal voegt wel weer iets toe aan mijn beeldvorming en bedankt daarvoor.

Herken jij trouwens het "schiefje" om de demping te beïnvloeden, waar Marco (TWIN_HILL) het over heeft?


-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2009 15:02 - 17 juli 2009 15:05 #13 door Frankvdb
Beantwoord door Frankvdb in topic Achterveer
klopt,
met de getande ring stel je de hoogte van je @ in: met passagier en volgeladen met bagagemoet je de ring indraaien: de @ komt dan leeg hoger te liggen, met passagier en bagage komt ie terug op het normale niveau.  Gereedschap (C-sleutel) zit bij originele gereedschapskit onder het zadel. Best is vering compleet te verwijderen om om instellingen uit te voeren. Markeren is handig.
Ook niet vergeten om bij volle bagagebelasting ook kettingspanners iets te lossen naar meer speling !! De verplaatsing op en neer bij die volle bagagebelasting is groter: meer spanning op het kleine kettingwiel (en de uitgaande as).
Ik vergat dit vorige trip, ging in Frankrijk nogal enthousiast over een dos d'ane (verkeersdrempel), met gevolg een kapot lager van de uitgaande as in de versnellingsbak = speling op de as = risico tot schade van versnellingen (vooral 2de versnelling) + olielekkage.
Mijn Twin wacht nu in mijn garage op complete demontage van de motor en vervanging van dit lager (= mijn project voor volgende winter)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2009 15:41 #14 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Achterveer
Kijk das duidelijk, dat er een verschil tussen type motoren is qua vering begreep ik wel. Maar dat het instellen van de veren echt anders was wist ik niet.

Weer wat geleerd :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2009 08:19 #15 door TWIN_HILL
Beantwoord door TWIN_HILL in topic Achterveer

Net gebeld. Maandag ben ik de eerste!  ;D

Maar een beetje gelijk heb ik dan wel. Verstellen van vering bij all-roads wordt dus nauwelijks besproken. Tja een supersports... die vallen buiten mijn interessegebied. Daar heb ik totaal niks mee, maar da's een ander verhaal.

Je verhaal voegt wel weer iets toe aan mijn beeldvorming en bedankt daarvoor.

Herken jij trouwens het "schiefje" om de demping te beïnvloeden, waar Marco (TWIN_HILL) het over heeft?


Sorry voor mijn gebrek aan teruglezen, ik bedoelde een schroefje. Een stelschroefje om precies te zijn... :-\
Als je aan de bovenkant van je schokbreker kijkt zie een slangetje uit de zijkant komen, volg die en je komt bij het reservoir.
op dit reservoir zit een schroefje (gelukkig maar 1) waar de slang het resevoir in gaat.

Waar je heel voorzichtig mee moet zijn is dat je de juiste verhouding vering (de veerspanning) / demping (schokbreker olie) behoud.

Als je de veer te strak zet kan het achterwiel gaan stuiteren, zet je alles te los dan word het wiel niet snel genoeg op het wegdek gedrukt.
In beide gevallen kan je een lelijke schuiver maken in een bocht.

Ik gebruik alleen de stelschoef voor de vloeistof in de winter, olie is dan wat dikker en heeft iets meer ruimte nodig om te stromen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2009 09:55 #16 door Bono
Beantwoord door Bono in topic Achterveer
Afgelopen zaterdag de veer max. ingedraaid. Motor komt inderdaad hoger te staan en op zijstandaard staat hij dus opvallend schuiner. Ik kon echter niet eerder testrijden als gisteren. (woon-werkverkeer 30km.) Gisteravond, heb ik de veer iets "langer" gemaakt. Ik moet zeggen, dat me dat beter beviel. In bochten voel ik meer stabiliteit, lijkt het wel. Ik zal eens kijken hoe dit allemaal bevalt op een langere rit. De demping laat ik voorlopig even zoals het is. Ik weet nu in ieder geval waar het stelschroefje zit.

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juli 2009 11:06 #17 door TWIN_HILL
Beantwoord door TWIN_HILL in topic Achterveer
Jou gevoel van verbeterde wegligging klopt, een te harde veer geeft niet het gevoel dat je goed contact met het wegdek houd..... ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden