Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?

21 mrt 2017 07:51 - 21 mrt 2017 08:11 #1 door Mr Blue
Zonet op weg naar werk merk ik dat het neutraal lampje van versnelling zwak brandt. Ook merk ik dat mijn ri-aanwijzer niet meer werkt en mijn (beide brandende) koplampen in Candle-light stemming zijn.. Ook op halve kracht dus net als neutraal lampje en zijstandaardindicator. Bij dooraccelereren in zijn 2-3e versnelling is er ineens ook sprake van inhouden.

Spanningsregelaarprobleem?

Meteen maar voor een meer robuust type gaan als dat het probleem is? Ik zie regelmatig 'Mosfet' genoemd worden.. Zijn die zoveel beter dan de standaard regelaar en waarom? En welk type moet ik dan hebben? Heb een RD07b uit '97.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2017 08:03 #2 door PimW
heb je een mulrimeter op werk? Dan zou ik voor je naar huis rijdt proberen de laadspanning te meten.

Inhouden kan komen doordat je accu dusdanig leeg is dat de ontsteking het niet meer trekt. Kan ook zijn dat de regelaar stuk is en de cdi op zijn kloten geeft nu.
Maar het kan ook zijn dat de accu niet bijgeladen word of je een slechte massa verbinding hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2017 08:16 #3 door Mr Blue
Helaas geen spanningsmeter op werk.. Klinkt alsof ik hem beter achter laat bij monteur wat hier vlakbij is. Weet jij mss iets meer van die Mosfet regelaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2017 08:48 #4 door kees
Dag Blue,

Ik zou als eerste denken aan een ontladen accu, zoals Pim ook aangeeft. Ik zou er niet meer mee rijden.

Eerste stap is spanning over de polen meten met de motor uit. Laadt zonodig de accu helemaal op. Controleer of de kabels goed vastzitten op de accu, en controleer ook de hoofdzekering.

Meet de laadspanning over de polen als de accu vol is.


Dan moet je al een flink eind verder in je onderzoek zijn.


Succes,

Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2017 10:21 - 21 mrt 2017 12:45 #5 door Mr Blue
Dank vd snelle reply heren..

Nog ervaring met de Mosfet regelaar? Ik zie in dit oudere topic hieronder (reactie 13) dat die afgeradeen wordt tov een originele
www.transalpclub.nl/forum/index.php?topi...81.msg97846#msg97846

we have two sizes of regulators:
a standard thyristor type that is good for generators up to 400 watt output,
a mosfet type for generators with more than 400 up to 580 watt output.

The price ist 99,50 EUR for the standard and 179,- EUR for the mosfet type.

You can use a mosfet regulator on your AfricaTwin but you must not because the output of the generator is less than 400 watt.
We always recommend a standard regulator for AfricaTwin but at least it is your decision.
We dont understand why people are discussing about a mosfet type on AfricaTwin, it is much more expensive and because of its function it produces more heat in the generator.


PS. Nu al twee keer gelezen dat een Mosfet niet ideaal is vanwege te warm worden vd dynamo. Denk dat ik maar voor een originele ga. Mijn AT heeft 60.000 op de teller wat volgens de geruchten vaker het eindpunt is voor een regelaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2017 13:14 #6 door xrvtuur

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2017 15:30 - 21 mrt 2017 15:55 #7 door Mr Blue
Dank maar graag wat meer info. Deze beter dan de standaardregelaar? Wordt minder heet? Geen gevaar voor de dynamo zoals ik eerder in de quote beschreef? Zag deze wel vaker langs komen maar vond ook tegenargumenten zoals dat deze ook te heet werd en/of kapot ging (Zie reactie 16 van Daandus in dit draadje www.transalpclub.nl/forum/index.php?topi...81.msg97846#msg97846 )

Carmo zelf ook even gebeld. Geven (uiteraard) aan dat dit een betere versie is dan de standaard omdat de OEM versie al twintig jaar hetzelfde is en nooit is doorontwikkeld. Begrijp ik het goed dat er nog ergens een zekering tussen moet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2017 15:53 #8 door xrvtuur
ze worden allemaal te heet omdat ze op de verkeerde plek zitten, ik meen dat Daan hem op den duur ergens buiten de zijkap op zijn frame heeft gemonteerd, maar die reed ook wel onder extreme omstandigheden. Die van Carmo is in ieder geval goedkoper dan origineel en er zit garantie op. Maar wat je zeker moet doen is een betrouwbaar volt metertje monteren, dan zie je ver van te voren al aan komen dat het niet goed gaat. Bij Honda is een spanningsregelaar gewoon een slijtage onderdeel, dus inderdaad zo rond de 60000km eens een nieuwe erop.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2017 17:30 - 21 mrt 2017 18:59 #9 door Mr Blue
Helder tx.

Probleem was vrij duidelijk na verwijderen zijkap. Kabels doorgebrand bij aansluiting stekker. Bekend euvel maar is zoiets te voorkomen?

Meteen maar een Carmo-exemplaar besteld want toch meer degelijk naar mijn gevoel. Voltmeter ga ik naar op zoek maar krengen zijn duur zeg?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2017 19:10 - 21 mrt 2017 19:13 #10 door Waffie
:D

niet zo zeuren over duur,

je zit op een motorfiets die ooit ruim 24.000 guldens heeft gekost en de prijsjes van de wisselstukken staan daar nog steeds in verhouding mee

dingen kunnen nu eenmaal stuk gaan maar....
jammer dat je al geshopt hebt
wantmaar ook binnen dit forum hadden de clubdealers je prima kunnen helpen,
sneller , beter en meestal niet duurder dan al die online aanbieders incl alle tips en hulp om later te voorkomen dat het weer gebeurd

je mag ook ook een regelaar bestellen op aliexpress,
daar kun je spekkoper zijn.

alleen dan moet je even geduld hebben  zodat de postduif zijn werk mag doen(3-4 weken)

je heb inderdaad veel corrosie op de stekker verbinding  goed schoonhouden spelingsvrije contacten kan dit voorkomen

samengevat .. ook je elektrische systeem vraagt om preventief onderhoud


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2017 20:33 #11 door Mr Blue

:D

niet zo zeuren over duur,

je zit op een motorfiets die ooit ruim 24.000 guldens heeft gekost en de prijsjes van de wisselstukken staan daar nog steeds in verhouding mee

Da's nou niet direct mijn gedachte als ik wat onderdelen bestel bij een CMSNL of een van de andere leveranciers ::) Maar ik begrijp je punt.
Aliexpres? Mij niet gezien. Ik haal het liever bij de buren.

Regelaar kon ik echt niet mee wachten en monteur zit vlakbij mijn werk, vandaar. Maar wil nog wel een goeie voltmeter. Kun je er een aanraden en meteen bestellen dan maar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2017 20:36 #12 door xrvtuur
die stekker kun je niet meer gebruiken, dus beste is stekker afknippen en ook van je nieuwe spanningsregelaar en dan de drie gele aan elkaar solderen.

deze voltmeter is goed en nu in de aanbieding:  www.louis.de/artikel/koso-multifunktions...icle_number=10034905

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2017 21:52 - 21 mrt 2017 21:57 #13 door Mr Blue

die stekker kun je niet meer gebruiken


Eh pardon? Die stekker van de regelaar gaat sowieso eraf want er komt een nieuwe regelaar. Het contact waar ie in gaat kan wel weer gebruikt worden toch?

ps Dank voor de voltmetertip, maar wil liever nog iets simpelers (lees; kleiner) zonder klok (heb ik al) en thermo (hoef ik nie)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2017 22:11 #14 door Waffie
over je volt meter

je kunt kiezen voor analoog of digitaal

analoog geeft meer rust in het aflezen maar zijn vaak wat groter ( 55 mm doorsnede) maar misschien is dit iets

www.miniinthebox.com/nl/12v-24v-digitale...mmeter_p4460666.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2017 22:17 #15 door kees

Eh pardon? Die stekker van de regelaar gaat sowieso eraf want er komt een nieuwe regelaar. Het contact waar ie in gaat kan wel weer gebruikt worden toch?


Nee,

Dat is de stekker tussen dynamo en regelaar die er zo beroerd uitziet. En die ook je probleem veroorzaakt heeft. Die stekkerverinding is berucht bij AT's.

Uiteindelijk molt dat ding je regelaar, accu, cdi en je dynamo. Ben je zomaar een rug verder.

Wat Tuur bedoelt, en mee eensch zo zit het bij mij na dit soort bull ook al jaren, is die frituurstekker van je dynamo afknippen, ook die van je nieuwe regelaar afknippen en de draden zonder de stekker aan elkaar solderen. Maakt niet uit welke gele aan welke gele.

Het kan zinvol zijn de spoelen van je dynamo door te (laten) meten.

Als de accu weer vol is (kan schade hebben opgelopen), in rust (na 24 uur) moet die boven de 12,6-13,5V geven over de polen.

Controleer de eerste tijd dat je weer rijdt, regelmatig de accu- en laadspanning om zeker te zijn dat het ook goed blijft.

Niet fucken hiermee Blue, want het kan heel duur uitpakken!


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2017 23:37 - 21 mrt 2017 23:46 #16 door Mr Blue
Pfoei. Je hebt mijn aandacht Brom. Ik ga er zeker op letten de komende tijd al heb ik nog veel te leren wat het electra-gedeelte betreft.
Zal morgen de monteur even bellen met verzoek of ie het gesoldeerd wil afleveren anders ga ik er zelf bikort mee aan de slag. Ik ga er niet vanuit dat ie van een gloednieuwe regelaar even de stekkers afknipt. Ben benieuwd hoe hij het dan wou fixen als de huidige stekker de oorzaak was, is en ws blijft..

Trouwens. Garantie op de regelaar nog geldig met verwijderde stekker?

Ik zoek ondertussen nog even verder naar een geinig voltmetertje. Analoogje is ook leuk. Keuzes, keuzes...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2017 07:25 #17 door Kansloos

Nee,

Dat is de stekker tussen dynamo en regelaar die er zo beroerd uitziet. En die ook je probleem veroorzaakt heeft. Die stekkerverinding is berucht bij AT's.

Uiteindelijk molt dat ding je regelaar, accu, cdi en je dynamo. Ben je zomaar een rug verder.

Wat Tuur bedoelt, en mee eensch zo zit het bij mij na dit soort bull ook al jaren, is die frituurstekker van je dynamo afknippen, ook die van je nieuwe regelaar afknippen en de draden zonder de stekker aan elkaar solderen. Maakt niet uit welke gele aan welke gele.

Brom


Zou je aanraden om überhaupt de stekker af te knippen en te solderen? Ook al is er (nog) niks aan de hand?

Kansloos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2017 08:16 #18 door EelkoL

Zou je aanraden om überhaupt de stekker af te knippen en te solderen? Ook al is er (nog) niks aan de hand?

Kansloos

Ik moest toch twee keer lezen voordat ik door had dat 'Kansloos' je ondertekening is, geen oordeel over de vorige post  ;D ;D ;D

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2017 08:20 #19 door Kansloos
Hèhè. 

Zal er voor de volgende keer groeten voor zetten ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2017 08:24 #20 door PimW
Wanneer je door hebt dat de stekker wegfikt is het al telaat, voorkomen is beter dan genezen.

Krijg je uberhaupt garantie op een spannigsregelaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden