Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?

22 mrt 2017 08:25 #21 door kees

Een jaar vlgs mij, maar niet als je de stekker eraf knipt natuurlijk.

Zou je aanraden om überhaupt de stekker af te knippen en te solderen? Ook al is er (nog) niks aan de hand?


Mja wie ben ik dan om dat met klem zo te stellen. Want het is een ingreep die het idee van de fabrikant schrapt.

Niet alle AT's lopen dit euvel op, maar het is een bekend probleem dat te verbeteren valt. Er zijn redelijk wat gevallen bekend waarbij AT's zelfs zijn afgebrand, want dat is de volgende stap in dat stekkerproces. DC-accu's zijn bijzonder potent en kunnen in een oogwenk de kabelboom in brand zetten.

Bekijk het anders zo: een gesoldeerde las geeft minder weerstand dan een klemverbinding waarvan de mate van contact niet te controleren is. Het smelten van de stekker is een gevolg van overgangsweerstand (slechte verbinding op 1 of meer pootjes).

De spanningsregeling en de cdi zijn gevoelig voor spanningsfluctuaties en die kunnen ontstaan door dit soort dingen.

Ik heb zelfs de rode (+) en groene (-) draden die van de regelaar naar de accu lopen niet meer via de ronde stekker lopen, maar dat ding afgeknipt en ze direkt op de accupolen gezet. : weerstand op de laadlijn is op die manier zo minimaal als mogelijk.


Het is absoluut een verbetering in die zin, maar alles staat of valt met vakkundig uitvoeren en kiezen van de juiste materialen. Bijvoorbeeld, de lassen isoleren met krimpkous, niet met isolatietape.


Er is op het web veel over te vinden, maar je kunt altijd gedegen advies vragen hieromtrent hier op het forum bij Waffie of robgoesdakar.


Harm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2017 08:31 #22 door Kansloos
Dan gaan we dat ook maar eens doen. Heb geen zin in een rokend hoopje twin ;).

Ik zou het zo wie zo met een krimpkous afwerken.

Gr. Kansloos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2017 09:14 #23 door alain

Nee,

Dat is de stekker tussen dynamo en regelaar die er zo beroerd uitziet. En die ook je probleem veroorzaakt heeft. Die stekkerverinding is berucht bij AT's.

Uiteindelijk molt dat ding je regelaar, accu, cdi en je dynamo. Ben je zomaar een rug verder.


Brom


En hoe zit het met de Transalpjes: zijn die daar ook gevoelig voor? Is het ook daar zinvol om die stekkerverbinding door te solderen?

En is het probleem van de onbetrouwbaarheid van de spanningsregelaars daarmee opgelost? Of zit er in de spanningsregelaar zelf ook een zwakke plek.
Bij de CDI is de inwendige constructie o.a. zwak door de aanwezigheid van elektrolytische condensatoren, die slechts een beperkte levensduur hebben. Is dat ook een euvel in die spanningsregelaar?

M.a.w. Moet ik op reis ook een reservespanningsregelaar meenemen?


XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2017 11:39 #24 door Mr Blue
Zo, even de monteur aan de lijn gehad en gevraagd om een soldeerverbinding ipv de 'frituurstekker' zoals Brom het noemde. Kon geregeld worden dus voorlopig zit ik wat dat betreft goed. Nog een leuk voltmetertje erbij en we kunnen weer met een gerust hart op vakantie. *afklopt* ;)

Veel dank weer voor het meedenken mensen. Wordt zeer gewaardeerd o/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2017 12:23 #25 door xrvtuur
Bij een alp zelfde verhaal, slechte plek (uit de rijwind) slechte stekker, en te dunne draadjes. dus ook maar solderen. Ik heb die stekker er bij mijn Varadero er ook afgeknipt, die ziet er weliswaar wat solider uit maar ik neem het risico niet meer

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2017 13:40 #26 door ChristianG
De spanningsregelaar is een probleem van alle oudere Honda's geloof ik.

Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2017 17:34 #27 door Jan F.
Niet alleen bij Honda, alle oudere motoren.
Electronica verouderd nou eenmaal.....je tv gaat ook geen 20 jaar mee toch?

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2017 17:35 #28 door kees

De spanningsregelaar is een probleem van alle oudere Honda's geloof ik.


Nee hoor, niet in het minst.


En ik reken de AT en Alp niet tot 'de oudere Honda's, datzelfde ding zit er bij jou ook in. Ik heb echt oudere Honda's gehad, van begin 70'er jaren. Die dingen hadden nog gewoon een open diodebrug. Dat ging wel vake kapot ja. Maar voordeel daarvan was dat je die diodes gewoon per stuk voor 2 cent kon vervangen.

Ik heb over 21 jaar, 245.000km zomer, winter en woestijn, 3 regelaars, 4 accu's en 1 dynamo versleten.

Jouw SD04 zal dat nog eerst moeten bewijzen.

Wat je wel kan stellen is dat die stekkerkeuze in het bijzonder design-flaws van Honda zijn en als gevolg van die gebrekkige verbinding dingen vervroegd stuk kunnen gaan.


Maar, misschien bedoelde je iets anders.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2017 17:46 #29 door PimW
Maar ik lees/zie/hoor/ruik(?) wel minder vaak dat die stekkers bij de Transalpjes smelten/affikken, kan dat te maken hebben met een minder zware alternator op de Transalp? Heb het idee dat de stekkers van de AT en TA gelijk zijn.

Zelf nu 130.000 gereden op dezelfde regelaar, zomer, winter, woestijn. Ik ben dan wel een electra mazzelpik, eerlijk toegegeven  8)  :-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2017 13:20 - 23 mrt 2017 13:23 #30 door Mr Blue
Voltage-indicator aangeschaft bij Joerg aus Deutschland  ;D

jhau.maliwi.de/misc/fs.en.html#vm
It monitors the onboard (battery) voltage continuously: As long as this is around 13.6 V (± 0.8 V), the charging system is very probably working properly. A red LED is used to signal a voltage that is too low to charge the battery (usually a sign for alternator failure - frequent on BMW airheads), and a yellow LED indicates overvoltage (usually due to a defective voltage regulator - frequent on Honda Africa Twin).

Wil er later een laten inbouwen bij een Tripmaster revisie

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2017 21:55 - 23 mrt 2017 22:02 #31 door kees

En hoe zit het met de Transalpjes: zijn die daar ook gevoelig voor? Is het ook daar zinvol om die stekkerverbinding door te solderen?


Ik heb het idee dat het bij de Transalp minder voorkomt, maar ik ben daarvan zeker geen 'kenner'. Bij vroege Alpjes is de ongelukkige ligging van de cdi's veel bekender (bij mij dan).

En is het probleem van de onbetrouwbaarheid van de spanningsregelaars daarmee opgelost? Of zit er in de spanningsregelaar zelf ook een zwakke plek.


Niet de regelaar is slecht of onbetrouwbaar, of de cdi of de accu, ze zijn slachtoffer van. De veroorzaker is een slechte verbinding.

Het probleem, zoals bijvoorbeeld bij Mr. Blue, is veroorzaakt door een slechte stekkerverbinding. Blijkbaar is de houdbaarheidsdatum van de stekker de zwakke schakel. Neveneffecten bij wanneer deze het begeeft kunnen zijn, dynamo defect raken, regelaar defect raken en als je pech hebt (of te lang doorrijdt) dan gaat je accu erachteraan en je cdi.


Brom heeft eens 48V AC door zijn systeem gehad. Dan is alles kapot. Ook je koplamp en staartlicht. Dat was ook die stekker.

Zwakke plek in elke regelaar zijn de diodes (die van wissel- gelijkspanning maken). Je blaast ze erg gemakkelijk op. Maar nee, regelaars zijn zeker niet onbetrouwbaar. Bekijk het zo: om iets te laten werken zijn vastgestelde gunstige voorwaarden nodig. Dat geldt andersom ook voor het defect raken. Een onwenselijke externe invloed (rotte stekkuurr).

Bij de CDI is de inwendige constructie o.a. zwak door de aanwezigheid van elektrolytische condensatoren, die slechts een beperkte levensduur hebben. Is dat ook een euvel in die spanningsregelaar?


Nee ik denk van niet. Alles heeft wel een bepaalde levensverwachting mits continue aan alle voorwaarden wordt voldaan. CDI's hebben zeer zeker wel een hogere levensverwachting dan een regelaar. Maar bedenk, een regelaar heeft wel een redelijk zwaar leven, vergeleken met een cdi.

M.a.w. Moet ik op reis ook een reservespanningsregelaar meenemen?


Eigen keus, maar altijd verstandig. Is klein en weegt niets. Ik heb al es in fuck-knows-where-istan ermee stilgestaan. Kan je dicht bij huis op de E25 gebeuren, of om het even wanneer. Misschien gebeurt het wel nooit.


Kijk maar naar Pim  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2017 19:40 #32 door Mr Blue
Nog even een plaatje van de nieuwe carmo regelaar. Ziet eruit alsof ie wat kan hebben. Monteur heeft tussen regelaar en frame een alu plaatje gezet voor betere warmteafvoer. Slim.

Maar wat is dit voor rare isolatietape joh? Lijkt wel of de naaidoos van iemands moeder geplundert is. Ies normaal??
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2017 21:11 #33 door kees

Mja misschien wat exotisch.

Ken het niet direkt als isotape, maar belangrijker is hoe daaronder de doorsoldeersels zijn geisoleerd. Als dat krimpkous is en dit een simpel windsel, no worries lijkt me.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden