Vóór de trip heb ik het volgende onderhoud uitgevoerd:
- De ketting geleiders vervangen. De oude waren helemaal op/droog en een setje kostte slechts 75 euro. Bij CMSNL hebben ze de samenstellingstekenigen van de africa twin en kun je eenvoudig de juiste onderdelen vinden en een advies voor een alternatief.
- Bij een andere site heb ik het volgende besteld: Filters, olie, remschijven, remblokken en een bandenplaksetje en extra's die niet bezorgd zijn. Ik had 1 week voor mijn vertrek alles besteld en pas de dag vóór mijn ertrek had ik een incomplete bestelling. Al met al niet tevreden met de site. De klantenservice was wel direct en vlot. (vakantie hulp die de bestelling samen heeft gesteld?)
Vrijdag na werk, 17:00 uur, begonnen met:
Olie en oliefilter. Dit was met een half uurtje geklaard en alles zat zo weer in elkaar, alles volgens het WPHB.
Daarna de voorremmen gedaan, ik heb er voor gekozen om de schijfbouten schoon te maken en opnieuw vast te zetten met loctite. Toen de schijven waren gemonteerd wilde ik de plastic kappen monteren. Maar helaas, die moesten er eerst op. "tweemaal" mijn voorschijven vervangen. (de oude hadden trouwens een dikte van 3.2mm waar 3.5mm het minimum is). Wederom volgens het WPHB op moment gezet.
Toen de remblokken vervangen, het was al aardig laat en donker buiten. In mijn haast de remklauwen niet goed schoongemaakt en dus 5000km met piepende remmen gereden.
Alles kon weer in elkaar, ik had naar mijn idee de meest urgente onderhoudspunten verwerkt. Ik draaide als laatst de blokbout vast waar ook mijn valbeugel mee vast zit. Helaas draaide ik deze in mijn haast kapot. Uiteraard werd ik gestrest, als ze nou alles op tijd hadden geleverd dan had ik alle tijd om dit soort domme fouten fatsoenlijk te verhelpen. De volgende ochtend een stuk draadstang gekocht en twee borgmoeren. Alles met loctite in elkaar gedraaid en geen problemen mee gehad. Niet de meest elegante oplossing maar het voldoet prima. de dag er na 800km gereden voor mijn trip.
De roadtrip is volledig zonder grote problemen verlopen. Een totaal van 5000km. Op een hoogte van 2000m en hoger wilde de motor niet stationair draaien, op zich geen groot probleem. De continental bandjes waren na 2000km helemaal op, er zaten scheurtjes in de wangen van de band. Er zit nu een set metzeler Tourance op van 300 euro.
Nieuwe banden blijft een groot genot. De motor blaast behoorlijk wat roet bij vol gas en ook zat er aan het einde van de trip een lichte tik in de achterset cilinder van het blok. Qua elektronica heb ik geen enkel probleem gehad. Ik meet nog steeds het voltage over de verlichting van de tripmaster. Deze is constant 13.5V met dimlicht aan.
Sinds dien nauwelijks gereden, de volgende to do list is ontstaan voor de komende maanden:
- Piepende remmen verhelpen.
- Kleppen stellen.
- Bougies vervangen (eventueel bobines, ik twijfel nog.)
- Kettingset vervangen.
Als eerst de remklauwen los gehaald en alles grondig schoongemaakt. De juiste punten in gesmeerd met een dun laagje kopervet. Piepende remmen zijn helemaal verholpen. Motor 4 uur laten afkoelen.
Kleppen stellen: (WPHB: Uitlaat 0,18>0,22mm - Inlaat 0,13>0,17mm)
Achterste cilinder
uitlaat klep, strak 0,25mm gemeten, gezet op strak 0.2mm.
inlaatklep binnenkant, strak 0.15mm gemeten, niks aan gedaan.
inlaatklep buitenkant, 0.15>0.2 gemeten, gezet op strak 0.15, op gevoel het zelfde als de andere inlaatklep.
Voorste cilinder
Nog niet aan begonnen, dit komt morgen i.v.m. het weer maar ik verwacht soortgelijke resultaten als de achterste cilinder.
Nu vond ik ook de rede voor de slechte verbranding, namelijk, de bougie kabel van de binnenste bougie van de achterste cilinder is gebroken/beschadigd. Bij opmeten van de bougie kwam ik tot gaten van 0.95-1+mm. Meteen bougies gekocht en er in gezet. Alleen weet ik niet goed wat ik met de bougiekabel/bobines moet doen. 4 nieuwe bobines kost 4x63= €252,- Iets wat ik er momenteel niet voor over heb. Kan ik de breuk isoleren met elektrische tape? Of is 1 bobine vervangen voldoende of moet ik ze allemaal doen?
Ik denk er aan om een kettingset bij CMSNL te bestellen, Iemand nog advies voor een kettingset?