Voorbereiden roadtrip

08 juli 2017 20:29 #1 door RubenB1991
Voorbereiden roadtrip werd gestart door RubenB1991
Beste forumleden,

Deze zomer ga ik een roadtrip doen door Europa met mijn africa twin uit '94 (72.000km). Ter voorbereiding heb ik de accu vervangen en een voltmeter geplaatst. Nadat ik de motor had gekocht, ben ik twee maal stil komen te staan door de brandstofpomp. Echter heb ik na een nieuwe accu dit probleem niet meer gehad (een cel in de accu was kapot).

Voor de bagage heb ik een set Enduristan monsoon 3 tassen aangeschaft. Er zat al een 46ltr givi topkoffer bij. Ik zit te denken om nog een enduristan sandstorm 3s tanktas aan te schaffen. Als laatst heb ik een rollbag, 60ltr, en een backpack.

Eigenlijk heb ik de motor al helemaal nagelopen op mogelijke defecten maar ik kan niks vinden. Ketting is op goede spanning (volgens handboek: 35-45mm op de zijstandaard) met 40mm. Banden zijn in redelijke staat. Remblokken zijn als nieuw en de vloeistof ook. Alle elektronica lijkt goed te werken. Ik wil alleen nog een usblader aansluiten, waar kan ik het beste geschakelde 12volt vandaan halen?

Ik heb qua onderhoud een heel beperkte historie. Ik heb het luchtfilter eens bekeken maar deze lijkt gloednieuw. Staat van de motorolie is onbekend. De laatste, gedocumenteerde, beurt is in 2012 geweest. De brandstofpomp is in 2014 vervangen. Heeft iemand aanbevelingen voor een olie filter en olie? Ik heb mij er eerlijk gezegt nog niet in verdiept.

Alle tips, hints en aanbevelingen ter voorbereiding van de roadtrip zijn welkom!

Groeten,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2017 20:41 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Voorbereiden roadtrip
Als het bij jou niet bekend is wanneer de motor voor het laatste een beurt gehad heeft zou ik, ongeacht of je een trip gaat maken, die uitvoeren.

Gewoon een oliefilter bij de motorzaak op de hoek halen en een 10w40 semi-syntheet olie. Vraag bij het filter dan ook een dichtring voor de aftapbout (ik geloof 14mm).
Misschien een idee om de bougies ook te vervangen en als je daar handig in bent even de kleppen te stellen.

Als je naar de staat van onderdelen kijkt, tel er dan de kms die je in de vakantie gaat rijden bij op (duh). Ik heb vorig jaar de staat van een ketting verkeerd ingeschat en die ging ineens heel rap achteruit, geen ramp verder, wel vervelend.

Ik vind lange afstanden emt een rugzak niet prettig reizen en zou ik vermijden. Onderweg wel makkelijk als je los van de motor op pad gaat natuurlijk.
Maar met twee tassen, een roltas/topkoffer en een tanktas moet je meer mee kunnen nemen dan je nodig hebt :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2017 22:21 #3 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Voorbereiden roadtrip
wat pim zegt. olie en filter zou ik zeker doen

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2017 22:59 #4 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Voorbereiden roadtrip
en als de historie onbekende is zou nieuwe vork olie er wel eens een heel andere motor van kunnen maken.

Als je zelf geen rotzooi thuis wilt afvoeren kun je bij een clubdealer langs gaan. Met 4 uur sleutelen ofzo rij je met veel vetrouwen en plezier op een motor die zich verzorgt zal voelen

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2017 23:01 #5 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Voorbereiden roadtrip
Klinkt alsof je heel veel mee wilt nemen, dat gaat je in de weg zitten. Wees kritisch en zorg met al die tassen dat je niet alles volstopt. Hou ruimte voor dat in de haast niet goed ingepakte tentje/slaapzakje, de inkopen bij de supermarkt en die grote fles olie die je toch nodig had  ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2017 23:26 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Voorbereiden roadtrip
ik ben dit jaar voor het eerst eens op vakantie geweest zonder tanktas, heeeerlijk. niet meer dat ding in de weg met tanken,geen gekloot met hoesjes als het gaat regenen. Als je ergens stopt hoef je dat ding niet mee te slepen omdat je bang bent dat ze je kostbaarheden eruit jatten. Voor mij nooit geen tanktas meer. Rugzak is niks, gevaarlijk als je valt, en warm in zuidelijke landen. en wellicht zit hij ook nog in de weg als je roltas achter op je zadel ligt. Vraag je bij alles af of je het echt nodig hebt, sommige dingen kun je in geval van nood  net zo makkelijk in het buitenland aanschaffen dan dat je het weken lang voor niks mee sleept. vaak willen mensen je ook graag helpen onderweg, dus 10 kg gereedschap meenemen is niet nodig. 72000km is wel een beetje kritische stand voor je spannings regelaar, ik weet niet wat je nu op je voltmeter ziet, ik zou in ieder geval eens goed naar de verbindingstekkers van de spanningsregelaar kijken

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2017 08:37 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Voorbereiden roadtrip
Voordat je een grote trip gaat maken (lees gepland een paar duizen kilometer) ALTIJD een grote beurt uitvoeren is mijn mening.
Denk daarbij ook aan je remvloeistof en voorvorkolie.
Voor wat betreft de banden kan ik moeilijk inschatten wat jij 'redelijk' noemt, maar hou hier in je achterhoofd hoeveel je er mee wilt gaan rijden, en dat de slijtage op het eind vaak net iets sneller gaat dan normaal.
Voor de brandstofpomp kun je ervoor kiezen om een reserve mee te nemen, of een by-pass slangetje/buisje voor het geval dat ie problemen gaat geven.
Spanningsregelaar zou ik gewoon als reserve mee nemen. Die dingen gaan wel eens stuk, en zijn niet altijd overal even makkelijk voorhanden.
Kettingspanning is misschien nog wel goed, maar hoe zit het met de slijtage ? (Testen door de ketting aan het achtertandwiel even los proberen te trekken) En bekijk ook het voortandwiel even. Die krijgt het meest te voorduren en geeft een indicatie over de slijtage (als ze tenminste alles tegelijk vervangen hebben)

Verder niet teveel zorgen maken, trip beginnen, en alles wat je onderweg overkomt is onderdeel van het avontuur ! :D

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2017 17:58 #8 door RubenB1991
Beantwoord door RubenB1991 in topic Voorbereiden roadtrip
Bedankt voor alle reacties.

Ik heb het volgende in gedachte: ik vervang de olie en het oliefilter voordat ik vertrek. Een voorvork revisie/olieverversing  past momenteel niet in het budget. Ik ben niet van plan om veel offroad te rijden en verder voelt de motor strak aan, ik heb alleen een cbr om mee te vergelijken dus dat wil eigenlijk niks zeggen.

Ik begin mij zorgen te maken over de spanningsregelaar. De voltmeter geeft een constante 13.5V aan. Ik pak stroom weg bij de verlichting van de tripmaster. Een kleine voltage daling lijkt me naar mijn idee mogelijk gezien alle lasten en lengte van de bedrading. Ik heb nog niet rijdend gemeten over de accu. De voltmeter geeft 11.9V aan als die op contact staat met de lampen aan. Over de accu zelf gemeten is dat 12.6V met dezelfde voltmeter en lampen aan.

Vandaag 200km gereden zonder slag of stoot.

Met redelijke banden bedoel ik voldoende profiel en een leeftijd van eind 2011 (DOT code afgelezen 4411 en 3411). Na de trip dus zeker aan vervanging toe. 3mm profiel voor beide.

Het voorste tandwiel heeft in de richting van de as speling (is dit normaal?) Maar in rotatie niet. Ketting kan aan de achterzijde 1-2mm opgetild worden.

Betreft de bagage. Ik heb nog geen idee wat ik allemaal mee wil nemen. Volgend weekend heb ik gepland om naar Frankrijk te gaan samen met mijn broer. De trip is in totaal 1000km lang. Dit is om uit te proberen voor de echte trip. Hij zal dan eveneens mee gaan. Tijdens deze trip testen we alle gadgets zoals intercom, navigatie en opladen. Al met al een behoorlijke load voor de accu. Ik heb ergens gelezen over een mosfet vervanging van de bestaande spanningsregelaar, heeft iemand hier ervaring mee?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2017 18:14 #9 door RubenB1991
Beantwoord door RubenB1991 in topic Voorbereiden roadtrip
Het ziet er op het oog allemaal zeer netjes uit. Morgen even contact spray halen en het hele zooitje in elkaar zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2017 18:43 #10 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Voorbereiden roadtrip
Het voortandwiel is duidelijk versleten en het is wel heel erg smerig daar. Als je het voortandwiel gaat vervangen ook het borgplaatje vernieuwen. Met het voortandwiel eraf heb je mooi de gelegenheid om de spiebanen van de uitgaande as te controleren op slijtage.

Als ik een grote reis zou gaan maken, dan zou ik eerst groot onderhoud doen. Zeker als ik de onderhoudsgeschiedenis niet zou kennen.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2017 18:44 #11 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Voorbereiden roadtrip
Vwb ketting & tandwielen: 1-2mm spelling op het achterste kettingwiel is niet (te) veel, dat kan nog wel, maar jouw voortandwiel is toch al behoorlijk aan het slijten  :-\

Enne..... het lijkt er op dat het voortandwiel een x omgedraaid is. Volgens mij horen de 'haaientanden' naar achter te wijzen, of vergis ik me nou jongens??

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2017 18:55 - 09 juli 2017 19:53 #12 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Voorbereiden roadtrip
Volgens mij is dit een normaal slijtage patroon van het voortandwiel. Het lijkt onlogisch, dat wel.

Bovendien zie ik het logo van JT aan de buitenkant staan, dus het tandwiel is gemonteerd zoals het hoort.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2017 18:58 #13 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Voorbereiden roadtrip
Dan vergis ik me Floris  :) maar versleten izzie tóch wel  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2017 19:09 #14 door RubenB1991
Beantwoord door RubenB1991 in topic Voorbereiden roadtrip
Het reinigen rondom het voortandwiel, kan dat met remreiniger zonder dat ik keerringen en pakkingen aantast? Kan een hoge drukreiniger kwaad? Of is het voldoende om alles met hand, het zij met handschoenen, de verwijderen en dan met een oude lap overal langs te gaan zonder enige reiniger?

Heb je bij het vervangen van het voortandwiel een moment sleutel nodig? Anders zou ik hem nu wel even gauw willen verwijderen om de spiebanen te controleren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2017 19:17 #15 door Kreidler
Beantwoord door Kreidler in topic Voorbereiden roadtrip

Het reinigen rondom het voortandwiel, kan dat met remreiniger zonder dat ik keerringen en pakkingen aantast? Kan een hoge drukreiniger kwaad.


Ik zeg: Dasty geel!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2017 19:24 #16 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Voorbereiden roadtrip
Hou er rekening mee dat Dasty ook rubber aantast.
Als test:
Leg maar eens een rubber ringetje een nachtje in dat spul.
Je zult verbaasd zijn hoe groot ie wordt.

Ik doe het met gewone wasbenzine maar steek vooraf de grootste vettigheid er even af

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2017 19:27 #17 door RubenB1991
Beantwoord door RubenB1991 in topic Voorbereiden roadtrip
Dank jullie!

En betreft het verwijderen van het tandwiel? Kan dat zomaar of heb ik echt een momentsleutel nodig voor montage?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2017 19:49 - 10 juli 2017 17:49 #18 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Voorbereiden roadtrip
dopje 10 + ratel

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2017 20:13 #19 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Voorbereiden roadtrip
3mm profiel op je banden is nog oke voor je trip naar frankrijk maar voor je grote europa trip zou ik er een setje nieuwe onder zetten. hoeveel km wordt je roadtrip eigenlijk en waar naar toe? Scandinavie bijvoorbeeld staat nog al bekend om grof asfalt waar je banden harder slijten. Italie, en kroatie vaak erg glad asfalt. oost europa weg opbrekingen waar je zomaar 10 kilometer over een soort van keien en grond rijd, en dan maar hopen dat het niet regent

Wat je meet op je voltmeter is dat met draaiende motor? In WPH staat hoe je moet meten, ik dacht bij 5000 rpm met licht uit 13,5v. maar kijk dat even na , weet het niet zeker

voortandwieltje vervangen lijkt mij.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2017 20:53 - 09 juli 2017 20:59 #20 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic Voorbereiden roadtrip
De kettingspanning kun je beter een fractie te los dan te vast hebben. Twins staan bekend om hun enorme speling.

Betreffende preventief vervangen..... Mwah. Het voorste kettingwiel lijkt inderdaad geen overbodige luxe. De brandstofpomp kun je open maken om te inspecteren. Een revisiesetje plus diode kost de wereld niet (<€30) zal eventueel wel peace of mind geven.

Je kunt een hema-bandenplaksetje meenemen. Mocht je lekrijden en mocht een motorzaak net door zn binnenbanden heen zijn, dan kan hij deze in ieder geval provisorisch herstellen.

Verder altijd een litertje olie meenemen. Bij woon-werkverkeer valt het vaak mee, maar na een daje gummen op vakantie kan er Omaar wat olie verbruikt zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.098 seconden