spatbord haakt aan bouten valbaren

18 juli 2017 08:01 #1 door woutermtb
spatbord haakt aan bouten valbaren werd gestart door woutermtb
Hallo,

Dit weekend was het weer prijs...
Bij een mooie allroadtour in een put ging het spatbord weer achter de bouten van de valbeugels... Gevolg, spatbord wordt afgetrokken en sturen wordt onmogelijk... Gelukkig was het in geen moeilijke zone en was gewoon stoppen mogelijk.
Op zich is het niet veel werk om de 4 bouten even los te zetten en alles opnieuw te monteren, maar dit is nu de 5de keer en ooit zal het op een ongelukkig moment gebeuren en me doen vallen...

Mijn oplossing: een stuk van de onderkant van het spatbord afzagen....

Maar, ben ik nu de enige met dit probleem? Indien niet, wat zijn jullie oplossingen??

En iets anders (maar misschien ook een hulp voor mijn probleem) , iemand ervaring met RICOR INTIMINATOR ??

Alvast bedankt,
Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2017 08:27 #2 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Heb Ik ook(een beetje) gehad

de voorvork was wat doorgestroken Door de kroon plaat om de motor wat te verlagen. Dit weer orgineel zetten

en progressieveveren maakte het veer gedrag een stuk minder diep

Ik heb toen ook de vork olie vervangen maar ik betwijfel of de olie ook echt invloed heeft op de lengte van de veer weg. Maar daar komt vast iemand anders nog op terug

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2017 09:44 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Je vermeld niet welk type valbeugels je hebt en welke bouten het precies om gaat.

Misschien is het probleem te verhelpen door een ander soort bout te gebruiken (met een lagere kop) of de bouten af te schermen. Voor de AT zijn er schildjes in de handel om te voorkomen dat het spatbord achter de carterbescherming blijft haken geloof ik. Vergelijkbaar probleem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2017 10:17 #4 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Hm, vorkpoten zitten ind 1cm door de kroon, zo geerfd 12j geleden...
Hm, achter de plaat, ja, ook al gehad...
Vork terug, olie, en bouten bekijken, ok, op de lijst ....

Bedankt,
W

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2017 10:35 #5 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Heb je al 12 jaar de vork olie niet vervangen?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2017 14:03 #6 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
inderdaad :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2017 14:34 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Dan is dat een mooi beginpunt. Meet voor de grap ook de veren eens op en controleer of die nog binnen spec zijn.


Nog meer van die dingen die al 12 jaar niet vervangen zijn? Olie, filters, remvloeistof ed  :angel: Mooi middagje inplannen om alles ff aan te pakken dan, ken je je motor niet meer terug  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2017 18:43 #8 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Hahah, ja , ik weet het...
Maar neen, rest is gedaan, behalve lagers....
En aangezien ik nog 2500kn terug naar belgie ga rijden, toch maar besloten donderdag de lagers van het balhoofd die versleten zijn en de vorkolie te verversen hier...
Veren opmeten, ok, ik vraag het... (ik heb 56000km, wat is normale levensduur veren?? )
Over de lagers in het frame en de wielen, dat is voor thuis later, voel niets maar bon...

Achterdemper, is daar iets aan te servicen???

Bedankt voor de tips!

Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2017 18:59 #9 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
O ja, en aangezien ik hier in een slecht licht kom te staan, toch wat uitleg:

:)

In de laatste 8j maar 16.000km gereden waarvan 6000 dit jaar....
Papa geworden, minder rijden, in Bulgarije was mijn dochter 1 en zag ik in de slechte wegen risico's...
En pro renner geweest etc etc...

Maar dankzij een complete overtraining nu even het leven weer een nieuwe wending, dochter is 8 en rijdt graag mee, dus nu terug tijd voor een extra hobby... En hier in Hongarije zijn de wegen goed, de bestuurders hoffelijk, dus :)

Bon, ga mijn ingekorte spatbord nu gaan terug monteren...

Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2017 19:18 #10 door PimW
Beantwoord door PimW in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Geen slecht licht, maar ook met weinig kms worden vloeistoffen er niet beter op. Vaak word in de boeken een leeftijd aangegeven in de vorm van aantal gereden kms of bijvoorbeeld een jaar oud. Wat het eerste voorbij komt word dan aangehouden.

Niet iedereen is zich daar van bewust. Een ingekort spatbord zou in dit geval je probleem oplossen maar vermoedelijke alleen een symptoom bestrijden. Moet er wel bij zeggen dat niet elke set valbeugels even elegant te monteren valt. Sommige typen drukken ook je km-teller kabel stuk bij diep inveren.

De veren staan constant onder voorspanning en door vermoeing/kruip zouden ze korter worden. Werkplaats handboek heeft de data voor je paraat, als je de olie doet kun je even een meetlat langs de veren leggen dan weet je dat meteen ook.

Lagers moet je vervangen als ze versleten zijn. Preventief kan maar is opzich niet nodig.

Lekker rijden verder 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2017 10:02 #11 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Ok, maar wat ivm achterdemper???
Ik doe 2 maal per jaar olie en dichtingen op vork en demper op de mountainbike, dus was dom om de moto vork te "vergeten", maar is de achterdemper niet te servicen?? Hoe kan dat dan nog werken na 20j???
En een nieuwe, amai, zo'n budget spendeer ik liever aan een avonturen reis...

Of is er toch iets mee te doen?

W

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2017 10:54 #12 door PimW
Beantwoord door PimW in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Werken doen ze wel zolang ze niet lek gaan, maar de werking gaat natuurlijk achteruit. Vaak geleidelijk dus dat merk je niet zo snel.

Ik weet niet hoe het bij de Africa Twin zit, maar de Transalp heeft vanuit de fabriek een gesloten unit meegekregen die niet servicable is zonder creatief te werk te gaan. Dat wil zeggen je kunt hem niet zomaar open schroeven.

Er zijn bedrijven die het kunnen en willen doen, maar ik heb geen adres klaarliggen voor je helaas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2017 11:43 #13 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Ok, dus in het geval geen probllem, afblijven neem ik aan en misschien iemand met ervaring laten proefrijden en evalueren...

Nu ik toch op zoek ben naar problemen en ik bij de demper aan het kijken was... daar zit het reservoir olie achterrem, nog zoiets dat in de laatste 10j niet is aangeraakt... en, ik zie geen olie... wel werkt mijn rem perfect, gebruik ik of road toch vrij veel en nooit problemen gehad, maar leeg lijkt me raar???
Mag ik gewoon bijvullen uit tijdgebrek nu en over 2500km thuis bij ad alles verder bekijken, of moet ik ontluchten etc zoals bij fiets (maar dan doen we nooit als we geen rare gevoel krijgen in de remmen, en opnieuw: hij doet het goed...)

Pfft, de moto wordt een nieuwe hobby en blijkbaar niet alleen het rijden :)

En nu we bezig zijn: banden wisselen met de hand, zijn er ooit oefendagen hiervoor? Is toch ook een basis ervaring die ik beter opdoe in veilige omstandigheden dan ergens in de jungle...

Bedankt voor alle snelle antwoorden!!

Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2017 12:53 #14 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
ha wouter

banden
remmen
accu
vloeistoffen
ketting

eigenlijke een periode check... Ik bedoel het echt niet lullig maar het kan geen kwaad alles eens netjes na te kijken en te servicen.

dat reservoir leeg betekent dat je blokken  en misschien ook je schijf achter aardig versleten zijn. Mogelijk zit er net geen lucht in de leiding dan zou je kunnen "spoelen" of doorgaan tot je geen belletjes meer hebt als er wel lucht in de leiding zit.

Het is meer dat ik me wat zorgen maak dan dat ik je bekritisseer hoor!

achter demper zou je visueel moeten checken, zie je beschadigingen of iets dat opvalt, maar bij geen klachten hoef je er niets aan(laten) doen

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2017 12:56 #15 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
uit welke regio kom je?

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2017 13:21 #16 door PimW
Beantwoord door PimW in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Nouja kijk, je auto gaat ook zo nu en dan naar de garage, zo ook heeft je fiets periodiek onderhoud nodig.

Exact hetzelfde geldt voor een motor en de instelling het werkt dus is ok gaat niet altijd op. Op de fiets zijn zaken wat minder kritisch, als je ketting van de tandwielen loopt of knapt is dat lullig en einde van een training maar bij je motor kan hij je scheenbeen breken en je motor aan puin slaan. Slaat hij vast maak je een flinke schuiver als je pech hebt.

Remvloeistof trekt vocht aan en dat merk je door een sponzig gevoel in de rem. Dit bouwt zich langzaamaan op dus vaak ontgaat dit je en de motor staat in principe gewoon snel stil. Echter bij veelvuldig hard remmen of bijvoorbeeld een nooodstop kan het water gaan koken, vormt bellen met als gevolg totaal verlies van de remdruk.

Ik heb dat eens meegemaakt (niet bij een noodstop) en het is verbazingwekkend hoe snel de druk weg valt.

Niet om je bang te bang of te bekritiseren maar het is een machine en die heeft onderhoud nodig. Een deel daarvan is kostenbesparing (bijtijds vervangen is vaak goedkoper dan als het boeltje vastloopt) en een ander deel je eigen en andermans veiligheid.
Ik ken je huidige situatie niet maar schat in wat kritisch is en wat niet (remmen banden motorolie en misschien balhoofdlager) en loop de rest bij thuiskomst eens rustig na of ga langs bij een clubdealer ofzo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2017 14:28 - 19 juli 2017 14:38 #17 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Ja, inderdaad, jullie hebben volledig gelijk!
De moto is gewoon een beetje verwaarloosd de laatste jaren, niet om kosten te besparen, gewoon uit het oog verloren...
Vorig jaar weer begonnen nu mijn dochtertje groot genoeg is om mee te rijden en is super dom, maar heb nooit stilgestaan bij de technische kant tot nu...
Remvloeistof: remblokken zo goed als op (voor en achter, maar vooraan waren er nieuwe schijven en vloeistof en blokken, dus beter...)
Ik laat het bekijken als ik voor de vork ga. Het is hier altijd droog en warm, dus slijtage gaat traag, maar hij moet wel nog thuisgeraken ... Veiligheid inderdaad voor alles!

In belgie ga ik nu in Edingen wonen aangezien mijn vrouw op het ministerie moet geraken, mijn dochter franstalige school nodig heeft (en ik vrij ben :) ) maar oorspronkelijk is mijn vrouw van turnhout en ik heb goede ervaringen met Ad Mies, dus ik hoop bij hem alles te controleren en zelf nog veel bij te leren...

En, hop , nog eentje :)
Als de motor pas draait (moet niet koud zijn, gewoon herstarten) en ik daal af in versnelling  zonder gas, dan rammelt er iets en als ik mijn voet tegen de stenenvanger houd, dan stopt het... Ik zie dat 1 van de bevestigings punten van deze vanger ontbreekt, maar hij is wel stabiel. Maar is er een mogelijke andere gevaarlijke oorzaak mogelijk?

Kettingset was gedaan aan 35.000 bij Ad, ik heb al wat moeten aanspannen, maar dat ziet er ok uit... Het kleintje kan ik niet zien, maar wordt dat ook niet verwisseld bij een set??

Man, ik heb nog veel te leren, maar ik leer graag, sleutel graag, maar mijn topbikes hebben geen motor en geen electriciteit, dus, alles is nieuw... :(

Weeral bedankt,
Wouter
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2017 14:49 #18 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Hij lijkt me zo laag staan aan de achterkant, of is dat gezichtsbedrog?

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2017 14:54 #19 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
oprit loopt omhoog... dus ik gok op gezichtsbedrog..
Schroef achterdemper staat in midden en als ik erop zit zakt hij niet door, maar...
Met mijn 1m85 kan ik makkelijk met platte voeten op de grond...
Nooit op een andere twin gezeten, dus ik weet het niet, maar denk alles ok. Of road doet hij het goed, blijft aan de grond, zelfs in de rotsen goede grip, met slechte achterdemper zou dat anders aanvoelen... comfort is een andere zaak, vind dat ik veel tikken krijg op slechte wegen....

W

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2017 15:36 #20 door PimW
Beantwoord door PimW in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Schroef de carterbescherming er eens af en kijk of er wat los in ligt? De brechter bout heeft ook al een extra opvul ringetje lijkt wel.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden