spatbord haakt aan bouten valbaren

19 juli 2017 18:28 #21 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Heb ik gedaan, er ligt niks op-in...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2017 18:55 #22 door PimW
Beantwoord door PimW in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Heb je zonder die bak getest? Kan gewoon staan te trillen tegen het frame.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2017 19:22 #23 door DDW
Beantwoord door DDW in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Of de uitlaat tegen de bak aan? Heeft die van mij welleens.

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2017 07:40 #24 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Pft...

Dus nieuwe olie vork, nieuwe lagers kopserie, nieuwe remolie voor en achter en hop, op avontuur.
Richting zuid naar de servische grens door de Pusta... Diep zand zoals in de kempen...
En..... moto stopt en batterij is dood, afgelopen.

Een pechdienst bestaat hier niet, duwen, haha, ik heb 1.3km gedaan in 1.5u en toen was ik dood en gedeshydrateerd. Uiteindelijk toch iemend met trailer laten komen, die reed ook vast en toen werd het donker. Ik dan maar naar dorp 6km verder gelopen op zoek naar tractor en hoeraaa, 1 gevonden...  Om middernacht was ik thuis :)

Maar, wat is dit nu weer?
Stroomverdeler is 2j oud want toen kreeg ik de raarste fenomenen, batterij is 3j oud...
Moto hangt aan de lader, hoe kan ik nu uitmaken of de batterij kaduuk is?

Ooo, stijf, kapot, ..

Bedankt,
W

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2017 08:03 #25 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Hmm, en dan herinner je je ook weer het hele verhaal van de stroomverdeler...
Toen had de batterij een paar keer gekookt, was nieuw en heb hem toen niet vervangen....
www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=13055.0
Man, zo stom...
Bijna 40j oud en nog zoveel te leren zoals luistern naar mensen met kennis van zaken (ipv geld te proberen sparen die ik nu al 10keer heb mogen uitgeven aan de man die me met trailer is komen zoeken...)

Oioi

Effe serieus: toch weer alles proberen meten?? (indien ik batterij nog kan opladen aan de muur?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2017 08:09 #26 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
En nu ik toch aan het denken ben, ik zie zoveel verschillende soorten batterijen... Welke zijn de beste???

W

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2017 10:33 #27 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Hm, 8 u aan lader, en kan zelfs geen grootlicht aandoen = dode batterij...
Dus kan niets meten, stekkers zien er allemaal ok uit

Op zoek nr batterij met de fiets , olee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2017 10:53 #28 door Ceetje
Beantwoord door Ceetje in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Motobatt. Zoek maar eens op.  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2017 10:58 #29 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Hm,
ja, ze hebben gelijk dat de batt weinig ge evolueerd is, en de motos wel
maar voor een 20j oude twin zal de gewone batt het moeten doen, die kan ik op 5km fietsen en 200hoogtemeters vinden :)
Bon, stap 1 , nieuwe batt, stap 2 alles weer meten...

Fun fun
Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2017 11:04 #30 door PimW
Beantwoord door PimW in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Hoi Wouter, als je een lader hebt kun je je oude nog eens proberen op te ladeen maar ik gok dat deze stuk is.

Als je een lader met test cyclus hebt zal die waarschijnlijk al uitsluitsel geven. Een volgeladen accu moet na een nachtje rust toch een 12.3V minmaal geven dacht ik.

Echter als de accu voldoende puf heeft om de motor te doen starten kun je wel gewoon de laadspanning meten met lopende motor. Volg dan de waarden (en methoden) als aangegeven in de werkplaatshandboeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2017 12:42 #31 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Hallo, na nachtje laden zat er genoeg op om de lichten aan te doen gedurende 10sec, daarna dood...

Ik ben net om een nieuwe gefietst en ga die straks erin doen, dan alles nameten, batterij, dynamo,....
Moet nog oefenen en dit is de beste methode...

Maar nog een vraagje, jij hebt een prachtreis gemaakt, hoe check jij nu of de batterij niet gaat stuk gaan voor een avontuur?
Want ik had 6u nodig om uit de velden in hongarije te geraken, maar een echt avontuur met kapotte batterij zou nog veeeeeeeel erger zijn.. Hoe controleren jullie de toestand van jullie batterij voor een lange trip? Had ik dit kunnen zien aankomen?? (heb enkel voltmeter hier thuis, de lader heeft geen controle-analyse...)
Welke andere zaken controlreren jullie voor een lange trip???

Wel, het ziet ernaar uit dat ik een uitgebreide nieuwe hobby gevonden heb :) Rijden is maar een deeltje...


Nog maar eens een grote merci!!
W

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2017 13:18 #32 door PimW
Beantwoord door PimW in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Je kunt niet checken hoe de accu zich houd in de toekomst, enkel hoe hij nu is.
Volledig opladen en na een nacht rust meten, je kunt dan kijken hooe hij zich gedurende een paar middellange ritten houd maar dat is het dan wel. Het is geen slecht idee het hele laadcircuit door te meten, zodat je weet hoe de dynamo is, de regelaar zijn werk doet en wellicht of er lekstroom is.
Zo niet en de accu is niet stokoud dan zal het wel loslopen?

Ik heb voor de reis in 2015 gewoon heel veel gereden met mijn motor, doe zelf onderhoud dus ik weet hoe het meeste erbij staat.
Gemiddeld de afgelopen 5 jaar 18-20 duizend per jaar met die eerste drie jaar uitschieters daarboven.

Voor je weggaat moet je gewoon voor jezelf op een rijtje zetten hoe alles er nu bij staat en proberen na te gaan hoe oud het al is.
Dan tel je je beoogd aantal kms daar bij op en dan besluit je wat je doet.

Wat ik ook probeer te doen is vaststellen hoe groot de kans is dat iets stuk gaat, wat zijn vervolgens de consequenties: hoelang sta ik stil en dat hangt dan weer af van het benodigde gereedschap en of ik de onderdelen mee moet nemen of ze lokaal kan krijgen.
Lokaal onderdelen krijgen is vaak te doen maar kan veel extra tijd kosten maar ook duur zijn. Gereedschap kan je vaak lenen maar moet je eerst vinden.
Zijn onderdelen zwaar en groot dan neem ik ze liever ook niet mee.

En dan hoop je dat een beetje goed ingeschat te hebben en moet je verder een beetje mazzel hebben :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2017 14:41 #33 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
1. mazzel hebben (batt was 3j??)
2. leren beter sleutelen

Ok, tja, mijn doelen voor de volgende jaren :)

W

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2017 14:50 #34 door PimW
Beantwoord door PimW in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
En meten is weten ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2017 15:49 #35 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Ja, ik ga nu gewapend met een computer met uitleg van de vorige keer (lang leve tcn forum), een koffie, een stoel, een voltmeter en een nieuwe batterij naar de garage, leuke zaterdag :)

Bedankt voor al je hulp!

Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2017 17:29 #36 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Hallo,

Ik zweet ervan , is warm om te prutsen en te stressen :)
Nadat ik het zuur bij de batterij gegoten heb, brobbelend geluid, na 30min nog steeds lichtjes, is dit normaal??
Voor alle metingen baseerde ik me op de volgende mail en heb nieuwe waarden erbij gezet..


In principe moeten verbruikers geen noemenwaardige invloed hebben op het voldoende laden van de accu, mits de 3 componenten in het laadcircuit juist functioneren [dynamo - regelaar - accu]. Your values SUCK  :)

Slechte stekkerverbindingen kunnen door overgangsweerstand spanningsfluctuaties tot gevolg hebben - controleer ze. Zien er allemaal ok uit

- volgeladen, fitte accu: 12,6V (DC) in rust, of zelfs iets meer, gemeten direkt op de accupolen. Mijn nieuwe: 14.5V
- laadspanning lopende motor, met dimlichten aan, tussen 14 en 15V max, gemeten direkt op de accupolen. Mijn nieuwe: 15.6-15.7V

Verliesstroom in rust is normaal, echter mag maximaal 0,1 mA/h zijn. De tripmaster heeft een continue plus voor het geheugen. Meten: zet het contact uit. Maakt de min-kabel van de accu los. Zet de multimeter in Ah-stand. Zet de plus van de multimeter op de min-kabel, en de min van de multimeter op de minpool van de accu. Je moet nu de verliesstroom kunnen aflezen. Is het verlies meer dan 0,1 mA/h, koppel de spanningsregelaar af, en meet opnieuw (een defecte diode in de regelaar kan namelijk ook stroomverlies opleveren!)  Heb ik met aangekoppelde spanningsregelaar gedaan, maar in welke stand op meter moet dit? ik krijg 0...???

Dynamo:
Elke gele draad is afkomstig van een aparte spoel en is niet meer dan een rolletje geisoleerd draad. Op zo'n spoel mag de opgerolde draad zelf elkaar onderling nergens raken [als bijv. de isolatie ervan beschadigd is, dit zorgt voor een effectief kortere lengte van de draad]. Dit stel je vast door de weerstand van die spoel te meten [eigenlijk meet je de lengte van die draad op die spoel] (meting 1), maar de spoelen mogen de massa naar het frame ook niet raken! (meting 2).

Meting 1). De weerstand van de spoelen ligt tussen 0,1 en 1,0 Ohm. Testen: contact is uit. Haal de dynamostekker naar de regelaar los. Zet de multimeter op weerstand (Ohm). Begin met veel weerstand, zeg 2000 of zo. Ga dan steeds een stap terug tot je in de reikwijdte komt van wat hij meet. Je meet de gele draden onderling, m.a.w. de plus v/d multimeter aan de ene gele en de min v/d multimeter aan de andere gele. Und so weiter. Alle metingen moeten ongeveer gelijk zijn. Sterk afwijkende meting, spoel stuk >>dynamo stuk. Alle metingen 0.5 a 0.6, perfect

Meting 2). Zet het contact uit. Zet de multimeter in doorgifte-stand. Je kunt dit controleren door de plus en min v/d multimeter tegen elkaar te houden: de meter geeft een piepsignaal (er is doorgifte!). Je meet elke gele draad afzonderlijk, naar massa. Er mag geen doorgifte zijn, m.a.w. geen van de rolletjes draad in de dynamo, raakt massa in het blok. Wel doorgifte naar massa bij een gele draad >> dynamo stuk. Geen doorgifte, ok

Regelaar: regelt het afgegeven vermogen en spanning van de dynamo af, afhankelijk van de vraag (verbruik). Verder zorgen diodes in de regelaar voor a). gelijkrichten spanning (AC >> DC) en b). voorkomen verliesstroom via dynamo, in rust. Een diode is een dingetje dat o.a. zorgt dat spanning maar één kant op kan (van dynamo via regelaar naar accu en niet andersom).

Diodes meten: zet contact uit. Trek stekkers regelaar allebei los. Zet multimeter in doorgifte-stand (piepstand). Meet rood/wit naar massa. Mag geen doorgifte (sluiting) zijn. Meet ook rood/wit naar elke geel-in regelaar: zet plus multimeter op geel  / zet min multimeter op rood/wit >> er is doorgifte. Andersom >> mag geen doorgifte zijn! Indien wel doorgifte, diode stuk >> regelaar stuk.
Naar massa geen doorgifte, tussen de gele en roodwit onderling in 1 richting wel, andere niet, dus ok? Lijkt ok, bij doorgifte geen piep maar een getal, is ok?

Laadspanning meten: met een multimeter in DCV-stand direkt op de accupolen. Zorg voor een volledig opgeladen, fitte  accu! Zorg dat alle kabels en stekkers verbonden zijn. Start de motor, breng op bedrijfstemperatuur (accu heeft dan startverlies weer bijgeladen). Meet de DC spanning op de polen, met dimlichten aan. Deze moet dan tussen 14 en 15,5V DC max. zijn. In rust batterij tsn polen 14.5, draaiend met dimlichten 15.6-15.7??? Lijkt allemaal hoog, f=ga effe bij de buren een ander meter gaan halen :)




Ga nog eens de regelaar bekijken waar ik een getal zag verschijnen = doorgifte, maar getal komt en verdwijnt, was raar, welke stand meter hier??

Bon, terug naar de garage

W

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2017 18:16 #37 door PimW
Beantwoord door PimW in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
De lekstroom meet je met motor UIT. Multimeter in de ampere stand (DCA). Kijk even naar de aanduiding bij de probes zelf, soms moet je ze omzetten op de meter.

Jouw accu is nieuw en wrs helemaal volgeladen dus die 14 is prima, maar de laadspanning is een beetje hoog. Wat zegt je andere meter?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2017 19:46 #38 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Buurman niet thuis, maar nu , uurtje verder is de spanning 13.7 en met draaiende motor op 5000rpm 15.0

Ga morgen ochtend meten en luisteren naar het gebroebel...
Dan zal ik nog eens een poging doen om te meten naar de verliesstroom. DCA, motor uit, doe ik..

Heb nog eens de stroomverdeler opnieuw gemeten, in een richting dus geen doorgifte, in de andere meet ik 630 a  640 in alle combinaties.

En nu wil mijn andere buurman de motor overkopen aan 4000euro, hmm, pft.
Moeilijke keuzes... Oud is beter, maar nieuw zal wel comfortabeler en veiliger en krachtiger zijn, aaaahh...

W

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2017 09:10 #39 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Goede morgen,

Batterij in rust nu 13.7, geen gebrobbel meer, nog niet getest met motor aan want wil de buurt niet wakker maken :)
De verliesstroom blijft een probleem, -pool op - pool, + op - kabel: 0, blijft 0 :( Ik neem aan dat 0 beter is dan 1, maar toch bizar, neen?

Mag ik rijden, of nog dingen testen?

Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2017 10:40 #40 door PimW
Beantwoord door PimW in topic spatbord haakt aan bouten valbaren
Gewoon gaan rijden.

In welke stand van de meter meet je de lekstroom?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.088 seconden