hogere toeren schadelijk?

31 juli 2017 19:11 #1 door woutermtb
hogere toeren schadelijk? werd gestart door woutermtb
Hallo,

Al 12j rij ik met een RD07a 1997, blauw, maar nu denk ik er meer en meer aan dat ik meer power "nodig" heb...
Heb de 990 getest, morgen de nieuwe AT, maar.....
Toen bedacht ik me dat ik met de 990 altijd vanaf 4000 rpm reed, met mijn AT rij ik tsn 2500 en 4000, (problemen om boven de 80 een auto of camion te dubbelen...) daarboven hoor ik de uitlaat en schakel ik op. Nu , net getest, als je 4000-7000 doet, dat is een andere motor, maar is dat de bedoeling? Zou nu ook niet altijd die zones opzoeken, maar toch wel wat meer toeren...
Is dit nu een logische keuze, of is het toch echt wel tijd om over te gaan naar iets anders?

Bedankt,
Wouter (te veel tijd om te denken, dromen, twijfelen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2017 19:21 #2 door J-P
Beantwoord door J-P in topic hogere toeren schadelijk?
Ga nu eerst maar eens op de nieuwe AT rijden, dan vergeet je die 990 weer. Ik rij gemiddeld op 4000 tpm met de CRF.

CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2017 19:28 #3 door RENO
Beantwoord door RENO in topic hogere toeren schadelijk?
juist !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2017 19:42 #4 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic hogere toeren schadelijk?

Toen bedacht ik me dat ik met de 990 altijd vanaf 4000 rpm reed, met mijn AT rij ik tsn 2500 en 4000, (problemen om boven de 80 een auto of camion te dubbelen...) daarboven hoor ik de uitlaat en schakel ik op. Nu , net getest, als je 4000-7000 doet, dat is een andere motor, maar is dat de bedoeling? Zou nu ook niet altijd die zones opzoeken, maar toch wel wat meer toeren...


Hoeveel PK heeft een AT? Ik heb er ergens tussen de 50-55 met de oude Transalp, of wat daar nog van over is, en inhalen op de snelweg is gewoon echt geen enkel probleem. Optrekken vanaf 90 naar 150 is zo gepiept, desnoods met even terugschakelen.

Je hoeft echt niet altijd onder de 4000 toeren te blijven, zolang je maar geen urenlang op de 8000 toeren blijft hangen. Het klinkt mij in de oren (maar ik ben ook maar een gebruiker en geen expert) dat je extreem voorzichtig bent met je motor. En dat begrijp ik, maar het moet je niet in de weg gaan zitten natuurlijk.

De persoon in dit filmpje is zeker geen voorbeeld over hoe je met een motor moet omgaan (des te meer omdat hij zichzelf onlangs bijna dood heeft gereden met een testrit op een nieuwe AT) maar zo'n 'oude' AT kan jakkeren als de beste hoor:


Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2017 20:22 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic hogere toeren schadelijk?

Hij zit in ieder geval doorlopend een versnelling lager dan nodig.

Je kunt met de 750 140 doen bij plm. 6200rpm in 5, hij doet die snelheid in 4 bij pakweg 7700rpm.


120 in 3 vind ik wel een beetje zinloos geweld. Komt wel spectaculair over, dat dan weer wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2017 21:44 #6 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic hogere toeren schadelijk?

Hij zit in ieder geval doorlopend een versnelling lager dan nodig.

Je kunt met de 750 140 doen bij plm. 6200rpm in 5, hij doet die snelheid in 4 bij pakweg 7700rpm.


120 in 3 vind ik wel een beetje zinloos geweld. Komt wel spectaculair over, dat dan weer wel.


De hele video is zinloos geweld, 100% eens, ik haal hem aan omdat ik het probleem 'niet genoeg vermogen hebben' totaal niet herken terwijl ik nog een paar PK minder heb en ook prima kan jakkeren met de TA. De motor kan ook prima functioneren als hij voortaan 5k of 6k als maximum hanteert en behalve wat extra brandstof kost het hem dan niks extra.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2017 21:57 #7 door woutermtb
Beantwoord door woutermtb in topic hogere toeren schadelijk?
Ok, dus wat harder mag , ook tot 7000?
Neen, ik krijg pijn aan mijn hart (en oren)van dat filmpje, niet zo dus...
Maar af en toe 7000 kan geen kwaad?

W

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 juli 2017 22:17 #8 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic hogere toeren schadelijk?

Ok, dus wat harder mag , ook tot 7000?
Neen, ik krijg pijn aan mijn hart (en oren)van dat filmpje, niet zo dus...
Maar af en toe 7000 kan geen kwaad?

W


Precies dat. Dat toerenbereik zit er met een reden, de motor kan op dat toerental vermogen leveren dat je soms gewoon nodig hebt. De persoon in het filmpje is de motor uiteraard aan het mishandelen, voor dat soort werk zijn andere motoren beter geschikt.

Volgens mij is het maximum toerental op een Twin ergens in de buurt van de 9000, ik kom zelf heul af en toe eens tot de 8000 maar bij fors optrekken kom ik toch wel regelmatig tot de 6000 toeren en daar kunnen ze heus tegen. Ik heb ook wel eens een half uur lang ~145 gereden en dan merk je dat het olieverbruik wel toeneemt, uiteraard. Ik weet niet of de Twin hier ook last van kan hebben.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2017 21:58 #9 door Lauda
Beantwoord door Lauda in topic hogere toeren schadelijk?
door halen is geen enkel probleem heb op mijn rd7a ook 140 op de Duitse snel weg gaat goed voor als nog is hij  niet meer olie gaan gebruiken wat je wel zal merken is dat wel afhankelijk van je setup (bijv uitlaat)dat er bij die toeren in eens veel meer trekkracht zit maar dat logies

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.080 seconden