XRV650 willekeurig vermogensverlies

31 aug 2017 19:40 #1 door Tom
XRV650 willekeurig vermogensverlies werd gestart door Tom
Een goedemiddag allemaal,

Dit wordt een lange post met symptoombeschrijving van mijn soms weinig levendige Africa Twin XRV650. Ik heb al wat soortgelijke posts gezien, maar ben toch benieuwd naar jullie ideeën zodat ik misschien gericht de boel kan gaan proberen!

Het probleem: de motor heeft soms extreem vermogensverlies, lijkt op willekeurige momenten.

Wat zich voordoet:
- geen vermogen dus
- klimt traag in de toeren, tot max 3500 ofzo
- ruikt naar benzine in de uitlaat
- draait wel netjes stationair
(merk het pas als ik gas geef)

Wat voorbeelden van wanneer het zich voordoet, na paar maanden stil te hebben gestaan:
- Vijf kilometer binnendoor gereden, maximaal 80 gereden, laatste stuk wat rotondes gepakt. Tijdje voor een stoplicht gewacht, ik trek redelijk vlot weg en vervolgens houdt de motor na 100m in (net genoeg vermogen om 40/50 te halen).
Ik zet hem vervolgens aan de kant, loopt gewoon stationair maar bij gas geven klimt de motor amper in de toeren. Omdat ik toch niet echt weet wat te doen besluit ik maar binnendoor verder te kachelen. Wat schetst de verbazing? Na een paar honderd meter rijdt 'ie weer lekker soepel alsof er niks aan de hand is. Ikke blij voor een tijdje.
- Aansluitend vanaf Rhoon naar Heijplaat gereden, zo'n 8km afgewisseld rustig rijden, dan flink gassen voor wat langere tijd en niks aan de hand, totdat ik wat langzamer rondjes ga rijden op een parkeerplaats en vervolgens een stuk stapvoets. Nu begint het gesodemieter weer! Vervolgens op halve kracht zo'n 8km naar huis gekacheld. Heb toen niet de tegenwoordigheid van geest gehad om te kijken of er een temperatuursverschil tussen de twee cilinders te voelen was.
- Paar dagen erna maar weer eens proefritje gemaakt op de AT. Alleen binnendoor gereden, maximaal 50, niks aan de hand. Maar goed, vertrouw het toch niet. Binnenkort weer een grotere testronde doen met N-weg/snelweg erin!

Vorig jaar heb ik een soortgelijk, of hetzelfde probleem gehad. Dit was na zo'n 50km op de snelweg. Thuisgebracht door de ANWB, want het probleem was niet zo 1-2-3 te vinden. Ik begreep/wist dat de benzinepomp bij de XRV650 een zwak punt is, die is toen vervangen, wel door een niet-gemodificeerde versie. Hierna heb ik een aantal maanden niet meer met de AT gereden. (misschien was het probleem niet helemaal opgelost, dat weet ik niet)

De richtingen waarin ik denk:
1. carburateur(s) ergens verstopt/vies
2. bobine(s) kaduuk
3. CDI('s) kaduuk
4. bougiekabel(s)
5. benzinepomp toch weer kaduuk

Vraag me af of de omschrijving jullie vermoeden een bepaalde richting op duwt?

Voorlopig kan ik nog even niet sleutelen maar misschien alvast wel een idee vormen waar te beginnen met jullie ideeën! Ben benieuwd, bedankt alvast!  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2017 19:45 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic XRV650 willekeurig vermogensverlies
Naar benzine ruiken geeft in elk geval aan dat er geen ontsteking plaatsvind.
Ik zou het zoeken in CDI of bekabeling naar bobine etc,

\Suc6 met zoeken.,

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2017 22:04 #3 door Floris
Beantwoord door Floris in topic XRV650 willekeurig vermogensverlies
Het lijkt erop dat de ontsteking op één cilinder soms uitvalt.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2017 22:53 #4 door RENO
Beantwoord door RENO in topic XRV650 willekeurig vermogensverlies
ff een simpele test; haal de plug met gele draden (dynamo) eens los, maar zorg dat je de avond tevoren wel dat de accu volgeladen is met een lader.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2017 23:52 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic XRV650 willekeurig vermogensverlies

ff een simpele test; haal de plug met gele draden (dynamo) eens los, maar zorg dat je de avond tevoren wel dat de accu volgeladen is met een lader.


Ik zou het waarderen als je ook verdere uitleg geeft met welke doelstelling je dit advies geeft.

klink net zo als..
laat de lucht eens uit je banden en probeer nog eens een keer ? ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2017 19:13 #6 door RENO
Beantwoord door RENO in topic XRV650 willekeurig vermogensverlies
Ha Waffie,
't is effe wat tikken, maar hier mijn overdenkingen getoetst in de praktijk;
Wanneer de spanningsregelaar/gelijkrichtbrug problemen geeft zoals een doorgeslagen diode, vormt zich een AC-rimpel die gesuperponeerd wordt OP de dc spanning. Een accu kan niets met die rimpel en wil zo een spanningsbron ook niet graag bufferen. (verkort de levensduur van de accu trouwens ook)
Geheel afhankelijk van de dc-belasting (licht,remlicht, knippers, navigatie enz.), zal andere boord electronica (CDI-ontsteking) zich anders gaan gedragen dan wenselijk. Wanneer het ontsteking-tijdstip hierbij buiten de ideale compressie-arbeidslag overgang valt, is de big-bang opeens een muggenscheetje geworden en rij je op een brommer i.p.v. een motor.
Bij dc spanningsvervuiling van hoger dan 8%, gaat de CDI in de fout (ooit met een scope gemeten)

Dus kort door de bocht, als je zulk een vreemd te verklaren vermogen gedrag meemaakt, is de plug met gele draden zo los genomen en ff proefrijden of het verschil maakt, dan pas verder zoeken.

p.s. laat wel genoeg lucht in je bandjes zitten hè  :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden