RD04:Cilinders demonteren zonder blok uit te bouwen?

26 jan 2018 10:17 #1 door Hotel 317
Bij een rd07 weet ik dat het mogelijk is om één koppakking te vervangen zonder het blok uit te bouwen. Weet iemand hoe dit zit bij de RD04?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 jan 2018 12:46 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic RD04:Cilinders demonteren zonder blok uit te bouwen?
volgens Haynes moet je voor de voorste cilinder het blok uitbouwen en bij de achterste kan het met blok in frame

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2018 19:20 #3 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic RD04:Cilinders demonteren zonder blok uit te bouwen?
Om het topic af te sluiten dan maar: Ik stelde de vraag om bij de volgende beurt eventueel een koppakking te vervangen i.v.m. olieverbruik. Helaas is het blok vastgelopen, en kon deze er alsnog helemaal uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2018 20:58 #4 door kees

Kun je er wel weer lekker makkelijk bij!  :)


Wel zonde van je blok..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2018 15:28 #5 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic RD04:Cilinders demonteren zonder blok uit te bouwen?
Yup. De zuigers krijgen een overmaat, en de krukaslagers (de boosdoeners) worden vervangen. Enigste probleem is dat ik het vastlopen van de krukas niet kan verklaren. Geen gruis of metaaldelen, oliepomp is nieuw (7000km geleden nieuw ingegaan). Enigste optie is dat de motorolie zo hard achteruit is gegaan door blow-by uit de cilinder, dat dit hem fataal is geworden...  Kan dit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2018 22:29 #6 door kees

Als je hoog olieverbruik hebt (versleten/vastgekoekte schraapveren) wil dat nog niet zeggen dat de compressieveren versleten zijn (blow-by).

Mijn vorige blok verbruikte 1:500 olie op gegeven moment, maar hij liep als een dolle. Geen gebrek aan vermogen. Ik heb niks gemeten toen dus ik weet ook niet of er géén blow-by bij was. Maar het elke 500km verdunnen van de olie met een nieuwe liter heeft misschien wel als voordeel geholpen.


Bij mij weten zijn er maar 2 dingen die je olie echt gevaarlijk om zeep helpen: brandstof in de olie en een slok water in de olie. En als losstaande derde, gewoon te weinig olie. En dat laatste kost je dan meestal een krukas lager dan wel de drijfstanglagers.


Brom


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.068 seconden