Onregelmatig remmen & trillingen in remhendel => remschijven krom?

21 mei 2018 13:47 #1 door Mottart
Hier was reeds een groot topic over met @krb33 einde 2017 maar hier was geen besluit of feedback over wat het uiteindelijk juist was.

Aangezien meer dan 60 dagen geen nieuwe berichten in het topic waren maak ik een nieuw topic aan.

Mijn probleem:
Een onregelmatig remmen van de voorrem met beweging in de hendel.

Ik heb een gelijkaardig probleem gehad bij mijn GSXf in de tijd en dit waren de schijven door idd te vertrekken met schijfremslot.

Nu na het topic van krb33 ben ik wat terughoudend om er zo maar nieuwe schijven voor te kopen aangezien toch redelijk prijzig (toch als je voor de originele OEM schivjen zou gaan)

Vragen:

- Wat check ik best eerst en hoe? Remschijven eraf halen en kijken of ze nog vlak zijn?

ter info:

Er staan reeds stalen remleidingen op + de remolie is vervangen geweest.

Het is door het vervangen van de olie dat de remmen beter bijten en het problem duidelijker voelbaar werd.

alvast bedankt! ;-)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2018 13:56 #2 door PimW
Eerste check zou zijn de motor opbokken en met een vrij voorwiel eens kijken/luisteren en dan meten of de schijven een slag hebben. Hoef je ze niet direct voor te demonteren.

Als je iets aan de voorvork vast maakt en dat dicht naar de remschijf toe brengt kun je aan de spleet tussen je referentie en de schijf visueel controleren of er een slag in zit. Dat referentiepunt kan alles zijn, maar zorg dat het een beetje stijf aan je voorvork zit, met een slangklem bijvoorbeeld. Maar als je je wiel een slinger geeft en teriwjl hij draait een schroevendraaier stevig op zijn plek houd kun je ook al een groffe schatting doen.

Stel nou je constateerd een slag in de schijf dan kun je deze demonteren en op een vlak oppervlak (dikke glasplaat of een echte vlakplaat maar die heb je wrs niet) controleren op vlakheid. Als je een nauwkeurige meetlat hebt kun je die ook over de schijf leggen en zo rondom contrleren of die overal aan ligt.
Kan ook zijn dat het montagevlak waar de schijf op zit een knauw heeft gehad en zodoende bij montage de schijf in een jochel trekt.

Maar ook wanneer de bracket van de remklauw krom is komen de blokken scheef aan tegen de schijf en dat kan ook trillingen geven. Dan zullen je remblokken ook schuin slijten.

Maar begin eens bij het wiel met gemonteerde schijf en werk dan steeds een stapje verder richting onderdeel niveau.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2018 13:59 #3 door greenbike
Hier Greenbike

Ik heb  misschien enkele  punten die je  zelf kan nakijken
1e
Zie je krassen op de remschijf en als de motor op een bok of verhoging  zet met het voorwiel los
Als de ervoor gaat zitten en de draait het voorwiel kan de kijken of de schijf(en) recht door loopt
Een opie  remklauw los maken en kijken of deze niet aan een kant vast zit
2e
Zijn je de remmen  al eens ontlucht
3e
Misschien te oude rem vloeistof max  binnen 4 jaar  verversen
Gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2018 14:01 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Onregelmatig remmen & trillingen in remhendel => remschijven krom?
Doe iig wat Pim zegt ^^  ;)

Je hebt dus al ervaring met kromme schijven, je weet hoe dat voelt  :) Je noemt ‘onregelmatig’ maar bij kromme schijven zou dat pulserende gevoel in de remhendel juist regelmatig moeten zijn, afhankelijk van en evenredig aan de snelheid uiteraard  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2018 14:15 #5 door Mottart
Ok bedankt allemaal ik ga het aanpakken met Pim zijn tips eerst zonder demonteren.

Er piept alleszins iets dat heb ik al gehoord en het is inderdaad een regelmatige onregelmatigheid in de hendel ;-)

@greenbike
Remmen hebben nieuwe remvloeistof en zijn ontlucht in the process

Ik geef nog een seintje wat het verdict is ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2018 21:37 #6 door Waffie
ik heb nog een beter idee,

kom er eens mee langs, dan nemen we samen de proef op de som.
tenslotte woon ik niet zover van je vandaan

(net over de grens bij breda)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.067 seconden