toerental blijft hangen en zakt langzaam terug

22 mei 2018 09:01 #1 door Craver
Ik heb een xrv 750 uit 1996, waarvan bij een opgewarmde motor het toerental op 2000 rpm blijft hangen en langzaam (ongeveer 45 seconden) terug zakt naar 1500 rpm. Het toerental is ook omlaag te krijgen door in een versnelling de koppeling op te laten komen. Bij gasgeven blijft het toerental weer hangen op 2000 rpm.

Persoonlijk vermoedt ik valse lucht. Dat ga ik morgen uitproberen met een bus remreiniger. Voordat ik mij vastbijt op valse lucht zou ik ook graag van jullie willen weten wat het nog meer kan zijn. Ik heb bijvoorbeeld ergens gelezen dat het verhoogde toerental werd veroorzaakt door een lek in de uitlaatpakking.

Op het internet kom ik van alles tegen m.b.t. valse lucht waardoor het voor mij juist onduidelijk wordt. Hoe ik het zie:

Valse lucht is lucht die onbedoeld (door een lek) aangezogen wordt en er voor zorgt dat de motor armer draait en dus een licht verhoogd (of onregelmatig/uitvallen) toerental krijgt. Wat voor mij onduidelijk is, is de plekken waarop deze valse lucht kan optreden.

Naar mijn idee zijn dat de volgende punten:


-choke plunjer
-butterfly valve
-pilot mixture screw

-spruitstuk + alle aansluitende slangetjes en nippels

Er vanuitgaan dat mijn carburateur als volgt werkt:




Dus mijn vragen aan jullie:

-kloppen de plekken waarop de valse lucht aangezogen kan worden ?
-wat kan los van valse lucht voor een verhoogd toerental zorgen ?


IK zie graag jullie reactie tegemoet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2018 10:16 #2 door DDW
Beantwoord door DDW in topic toerental blijft hangen en zakt langzaam terug
Ik heb ditzelfde euvel gehad vorig jaar, bij een grote beurt de choke plunjers weer netjes gemaakt (bij een zat een veertje dubbel) en nieuwe rubbers tussen carbarateurs en luchtfilter in de luchtfilter bak gekit (waren stug en gekrompen)

Welke van de twee het uiteindelijk was weet ik niet, maar beide het controleren waard.

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2018 20:05 #3 door Craver
Beantwoord door Craver in topic toerental blijft hangen en zakt langzaam terug

Ik heb ditzelfde euvel gehad vorig jaar, bij een grote beurt de choke plunjers weer netjes gemaakt (bij een zat een veertje dubbel) en nieuwe rubbers tussen carbarateurs en luchtfilter in de luchtfilter bak gekit (waren stug en gekrompen)

Welke van de twee het uiteindelijk was weet ik niet, maar beide het controleren waard.


het is mij niet helemaal duidelijk welke rubbers je nou vervangen hebt. Zijn dat de inlaatrubbers van carb tot cilinderkop en/of inlaat rubbers vanaf de carb totaan het luchtfilterhuis en wat heb je gekit ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2018 20:06 #4 door Craver
Beantwoord door Craver in topic toerental blijft hangen en zakt langzaam terug
Ben er iig achter gekomen dat hij goed reageert op remreiniger bij de inlaatspruitstukken (vanaf de carbs totaan de cilinderkoppen) ga deze dus nieuw kopen en als eerst vervangen voordat ik de carbs ga demonteren of wat dan ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2018 20:52 #5 door DDW
Beantwoord door DDW in topic toerental blijft hangen en zakt langzaam terug
Ik heb de rubbers vanaf het luchtfilterhuis naar de carbarateurs vervangen, je ziet vanzelf dat die in de luchtfilter bak gekit zitten.

De rubbers die jij noemt kan je alleen vervangen na demontage tank, luchtfilterhuis en carbarateurs, dus gelijk een mooi moment om je choke plunjers te controleren en wat handigheid op te doen ?

Veel sleutelplezier

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2018 16:29 #6 door Craver
Beantwoord door Craver in topic toerental blijft hangen en zakt langzaam terug
Ik heb afgelopen weekend de inlaatrubbers vervangen (pffff wat een werk was dat zeg). De motor lijkt nu beter te lopen, maar heeft na een tijdje tog nog een licht verhoogd toerental. Ik zag ook dat er aan de zijkant van de carburateurs een soort van sensor zit. Heeft met de gasklepstand te maken denk ik, maar wat doet hij precies en zou het hieraan kunnen liggen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2018 16:31 #7 door Craver
Beantwoord door Craver in topic toerental blijft hangen en zakt langzaam terug
de choke plunjers zagen er goed uit, heb ze nog even schoon gemaakt voor de zekerheid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2018 20:45 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic toerental blijft hangen en zakt langzaam terug
de gasstand sensor heeft hier niets mee van doen

meestal gewoon valse lucht en of sychroniseren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2018 22:36 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic toerental blijft hangen en zakt langzaam terug

meestal gewoon valse lucht (..)


Door valse lucht òf verkeerd afgestelde luchtmengselschroeven wordt het mengsel te arm en kan die na-gieren (hoog lopen). Andersom, bij te weinig brandstof maar zonder valse lucht is het mengsel óók te arm.

Dus, valse lucht, mengselschroeven of (deels) verstopte stationairsproeier in de/een carb.


Reageert je motor nu niet meer op remmenreiniger, met de nieuwe spruitstukrubbers..?  ::)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2018 19:50 #10 door Craver
Beantwoord door Craver in topic toerental blijft hangen en zakt langzaam terug

Door valse lucht òf verkeerd afgestelde luchtmengselschroeven wordt het mengsel te arm en kan die na-gieren (hoog lopen). Andersom, bij te weinig brandstof maar zonder valse lucht is het mengsel óók te arm.

Dus, valse lucht, mengselschroeven of (deels) verstopte stationairsproeier in de/een carb.


Reageert je motor nu niet meer op remmenreiniger, met de nieuwe spruitstukrubbers..?  ::)


Ik heb helaas nog niet kunnen kijken of hij reageert op de remreiniger. Ben dat vergeten te doen. Ga dat testen zodra ik wat tijd vrij kan maken.

Ik kwam er wel achter dat als de motor op bedrijfstemperatuur is en als ik de choke een klein beetje openzet het "verhoogde stationair toerental" omlaag zakt tot ongeveer 1300 rpm wat hij dus moet zijn. Dat bevestigd dus dat het mengsel inderdaad te arm is.

Dat zou dus betekenen zoals al eerder gezegd wordt dat of de stationair sproeier "gedeeltelijk" verstopt zit, er valse lucht aanwezig is en anders de mengsel schroef.

Nou ga ik snel de valse lucht uitsluiten met die nieuwe rubbers als ik tijd heb, maar ik wil alvast voorop de zaken lopen en vind het gewoon leuk om er over na te denken en bevestiging te krijgen dat ik juist denk.

ik neem aan dat als valse lucht is uitgesloten ik als eerst de stationair sproeiers moet doorblazen en daarna pas aan de mengselschroef zitten.

Ik vraag mij alleen af of de mengselschroef de hoeveelheid lucht beinvloedt ? dan weet ik dat ik hem meer moet indraaien om minder lucht te krijgen en dus naar verhouding meer brandstof. Klopt dit een beetje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2018 20:52 #11 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic toerental blijft hangen en zakt langzaam terug
Check ook even je beluchtingslangen op de carburateur.

Bij mij was er een dichtgeknikt. hierdoor dezelfde vage klachten.  Simpel ding om te checken, even alle slangetjes op de carburateur volgen!!!

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2018 23:20 #12 door frankie
Beantwoord door frankie in topic toerental blijft hangen en zakt langzaam terug
check je staionair sproeiers eens .
Ondaks 2 x reinigen was bij mij toch een vuilte in beide stiationar sproeier !
deze even doorgeblazen is het probleem opgelost.


"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2018 10:20 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic toerental blijft hangen en zakt langzaam terug

Blaas aan/in de carb zelf niks door. Je kunt onderdelen beschadigen of er uit blazen en verliezen. Onder een mengselschroef zitten bijv. nog een veer, ringetje en o-ringetje die meestal achterblijven. Als je daar drukop zet vliegen ze waarschijnlijk weg en verlies je ze zonder ooit geweten te hebben dat het er ooit zat.


Als je bijv. de sproeiers door wilt blazen, haal ze er dan uit. Pas dan wel op als je perslucht gebruikt, dat je ze niet uit je handen tussen het tuingereedschap blaast  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2018 10:27 #14 door frankie
Beantwoord door frankie in topic toerental blijft hangen en zakt langzaam terug
Je kunt ook uitblazen met je mond hè
Hoeft niet gelijk 8 bar op te zetten
Goed inademen en dar krachtig uitblazen door de reeds gedemonteerde onderdelen :)

"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2018 10:36 #15 door kees
Beantwoord door kees in topic toerental blijft hangen en zakt langzaam terug

Hoi Frankie,


Was zeker geen kritiek, maar je weet nooit wat iemand besluit te doen met een advies.

Zelf ben ik namelijk door schade en schande wijzer hierin  :D


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2018 20:57 #16 door Craver
Beantwoord door Craver in topic toerental blijft hangen en zakt langzaam terug
Ik heb de inlaatrubbers vervangen en ik heb ze ook nog ingesmeerd met vloeibare pakking. Helaas reageert de motor alsnog op de remreiniger als ik in de buurt van de inlaat pakking spuit. Er is nou niet heel duidelijk te zeggen waar de valse lucht zit. Het lijkt wel of ik iets over het hoofd zie.

Wat denken jullie ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2018 20:59 #17 door Craver
Beantwoord door Craver in topic toerental blijft hangen en zakt langzaam terug
De stationair sproeier heb ik doorgeblazen en die zat niet verstopt. Overigens heb ik de hele carb gedemonteerd en alles doorgeblazen m.b.v. de tips die jullie gegeven hebben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2018 21:01 #18 door PimW
Beantwoord door PimW in topic toerental blijft hangen en zakt langzaam terug
Heb je ook gekeken naar de rubbers tussen carburateurs en luchtfilterhuis? En dan voornamelijk of de de kitverbinding nog goed is?

Die komt er na +/-20 jaar ook een keertje aan en kun je relatief eenvoudig fiksen met zwarte bisonkit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2018 09:56 #19 door Craver
Beantwoord door Craver in topic toerental blijft hangen en zakt langzaam terug

Heb je ook gekeken naar de rubbers tussen carburateurs en luchtfilterhuis? En dan voornamelijk of de de kitverbinding nog goed is?

Die komt er na +/-20 jaar ook een keertje aan en kun je relatief eenvoudig fiksen met zwarte bisonkit.


Die rubbers wil ik uiteindelijk vervangen en inderdaad insmeren met bizon kit, maar echter kan voor de pilot air screw (dus het hele luchtfilter huis) geen valse lucht aangezogen worden aangezien de pilot air screw voor de hoeveelheid lucht zorgt (kan dus niet meer of minder aanzuigen er van uit gaan dat hij naar behoren functioneert)

Dit geld overigens alleen bij stationair toerental bij gasgeven zorgt deze eventueel extra aanzuigende lucht voor een ander mengsel. vandaar dat je vaak sproeiers etc en afstellingen opnieuw moet afstellen bij het monteren van de gaasfiltertjes. Het luchtfilterhuis en filter zorgt er dus bij stationair toerental alleen maar voor dat de lucht gefilterd wordt vandaar dat ik ze uiteindelijk ook ga vervangen en ga insmeren met bizon kit (bedankt voor de tip ;D) maar dat lost mijn huidige probleem niet op.

het moet dus in de butterfly valve afdichting zitten of in de choke plunjer aangezien ik de inltaatspruitstukken heb vervangen.

Weet iemand waar je van die carb rebuild setjes van een xrv 750 kan kopen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2018 17:00 #20 door PimW
Beantwoord door PimW in topic toerental blijft hangen en zakt langzaam terug
Volgens mij staat de gasklep op een kier door het stationair afstelmechaniek aan de gaskabels (of zit dat anders bij de twin?). Dus valse lucht boven de carburateurs lijkt me ook bij te kunnen dragen aan je euvel.

In ieder geval maakt het voor de motor niet uit waar de remmenreiniger naar binnenkomt, dus zolang je die rubbers niet bekeken hebt kun je met remmenreiniger ook niet goed testen hoe het spul erbij staat lijkt me.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden