Spanningsval

22 aug 2018 10:29 #1 door Njoy
Spanningsval werd gestart door Njoy
Hallo Allemaal,

ik heb sinds kort een probleem met m'n RD07A uit 1997

een tijdje terug een toertocht gereden en halverwege de tocht liep m'n accuspanning langzaam terug naar 9 volt, vervolgens de verlichting uit gedaan en zo door gereden, daardoor liep de spanning weer op richting 13,5 volt.
vervolgens de verlichting weer aangezet en daardoor liep het voltage weer langzaam terug.

wat zou dit kunnen zijn?
word het na 98000km tijd voor een nieuwe dynamo of kan het ook de accu en spanningsregelaar zijn.

Grtz Mathijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2018 10:49 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Spanningsval
Mijn 1e verdachte zou de spanningsregelaar zijn, pas in 2e instantie de dynamo.

Accu kan idd wel slecht of kapot zijn, maar evengoed in topconditie. Wat jij gemeten hebt is laadspanning als de motor draait, dus dat zegt niet zoveel over de accu zelf. Meet de accuspanning eens in rust.

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2018 13:06 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Spanningsval

Krijg je hem wel/niet nog gestart op die accu..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2018 15:56 #4 door Njoy
Beantwoord door Njoy in topic Spanningsval
motor start nog prima op de accu.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 aug 2018 17:24 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Spanningsval

Oké. Naast de accu kan het ook de spanningsregelaar zijn, of de dynamo.

Ben je bekend met en/of in bezit van een multimeter? Hieronder een hand-out.

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=16878.msg165451#msg165451


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2018 07:52 #6 door Njoy
Beantwoord door Njoy in topic Spanningsval
Ja daar ben ik bekend mee,
zal vandaag of morgen even gaan meten.
gister nog even de motor laten draaien, wat me opviel is dat de spanningsregelaar na 2 minuten al zo heet is dat je hem niet eens vast kan pakken.
dus ik verdenk de spanningsregelaar als boosdoener.

helaas is de motorzaak waar ik altijd kom, dicht tot en met 1 sept dus zal nog even gedult moeten hebben met het halen van een nieuwe regelaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2018 11:44 #7 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Spanningsval
Edit: ik denk ik stuur je naar Rob maar die is tot 4 september dicht....

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2018 14:28 #8 door Kansloos
Beantwoord door Kansloos in topic Spanningsval

Ja daar ben ik bekend mee,
zal vandaag of morgen even gaan meten.
gister nog even de motor laten draaien, wat me opviel is dat de spanningsregelaar na 2 minuten al zo heet is dat je hem niet eens vast kan pakken.
dus ik verdenk de spanningsregelaar als boosdoener.

helaas is de motorzaak waar ik altijd kom, dicht tot en met 1 sept dus zal nog even gedult moeten hebben met het halen van een nieuwe regelaar.


Spanningsregelaar wordt per definitie erg warm.

Je kunt ook kijken op ali expres. Ik heb de mijne daar ook vandaan en vooralsnog doet hij het prima voor 20 euro  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 aug 2018 18:15 #9 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Spanningsval
Zou niet mee doorrijden anders gaat je accu ook kaduuk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 aug 2018 09:08 #10 door blinkie
Beantwoord door blinkie in topic Spanningsval
Hoi Mathijs
Ik heb laatst dezelfde verschijnselen gehad met mijn varadero. Bij mij was de oorzaak het startrelais. Weet niet of dit bij de twin het zelfde zit.  Onder de rode stekker komt de gezamenlijke plus van de accu en de spanningsregelaar naast een massa van de schakelaar neutraalstand of koppelingshandle. Hier kan het flink knetteren zonder dat de 30 A zekering doorslaat. Haal de rode stekker maar eens los en kijk of je oververhittingsverschijnselen ziet. Nieuw relais bij de honda dealer origineel €137, imitatie iets van €55.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.087 seconden