Pakking materiaal in de olie, hoe schadelijk kan het zijn?

25 dec 2018 08:46 #1 door marc-f
Bij het vervangen van de koppeling en het daarbij horende afschrapen van de oude pakking van het koppelingshuis is er het een en ander aan oude pakking in het koppel Carter gevallen. Ik heb 98% meteen verwijderd en het waren ook maar kleine snippertjes, maar alsnog. Zit voor mijn gevoel niet lekker.

Hoe schadelijk is dit voor de motor?

En nog beter, hoe krijg ik alles eruit, een keer flushen met olie en dan nieuwe erin, wat is jullie mening?

Bedankt.

Gr Marc 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2018 09:09 #2 door V-Twin
Als je de koppelingsplaten kooi demonteert dan kan je toch overal wel bij? Ik zou het risico van een verstopt olie kanaaltje niet willen lopen als je hem gewoon dichtmaakt en gaat flushen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2018 09:31 #3 door marc-f
Ik heb de koppeling al vervangen voordat ik de pakking had verwijderd. Dacht er later pas aan helaas.

Gr Marc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2018 09:51 #4 door Oldtimer
Bij twijfel of er wat dan ook in het blok achtergebleven is spoel ik met diesel.
Het meest handig is om de waterpomp te demonteren want pal daarachter zit het laagste punt van het blok.
Spoel van boven naar beneden uiteraard.
Haal alle vloeistof uit dat laagste punt met een schone doek.
Ik zou ook de deksel er weer afhalen. Zolang de motor niet warm is geweest zit de pakking niet vast.
Het risico op een verstopt filter of kanaaltjes is te groot

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2018 10:06 - 25 dec 2018 10:11 #5 door Waffie
beste Marc
ik begrijp de vraag niet

zoek je bevestiging of zoek je een oplossing (die je waarschijnlijk ook zelf al in gedachten hebt)

Want als het voor jouw gevoel niet lekker zit. tja dan  maak je gewoon alles weer open,
want met spoelen heb je ook niet de zekerheid dat alles eruit komt.
zelfs niet met een engine flush
Er lost namelijk  niets op en  je vermelding dat het enkel kleine stukjes zijn maakt het nog erger,
die blijven zweven en kunnen feitelijk overal tussen kruipen,

ik hoop dat je er alles uit krijgt en anders doe je toch even een complete demontage van je motorblok,  want dan heb je feitelijk de meeste zekerheid dat er niets vreemd is achtergebleven



wij kunnen namelijk van afstand niet beoordelen hoeveel troep er nog inzit en speculerend welke schade er mogelijk gaat optreden
al zal met een werkelijke verstopping de kans op vastlopen van de motor wel groter zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2018 11:06 #6 door kees

Geheel eens met Waffie. Valt niks over te zeggen.


Maar, lichtpuntje: de olie zit in het carter en wordt via leidingen en kanaaltjes naar alle lagers rond gepompt. Er is dus een stromingsrichting onder druk.

Onderin het carter wordt de olie opgehaald door de oliepomp via een zeef. Dan gaat het door het oliefilter en verder naar alle lagers in het blok: versnellingsbak - krukas - cilinderkop. Deze olie is dus eerst gezeefd, en daarna gefilterd. De kans dat er in dit traject een verstopping ontstaat is nihil. In het blok zelf zitten ontelbare schotjes en kamertjes. Ze geven niet alleen sterkte aan de constructie, maar het zijn ook opvangplekjes waar zwaarder materiaal in de olie neer kan slaan.

Vuil kan ook niet tegen de stroom in, dus zal ook niet snel vanaf de verkeerde kant ergens terecht komen waar het gelijk kwaad kan. De cilinderwand en zuiger zijn vanaf de onderkant wel kwetsbaar.

Maar pakking materiaal is zacht. 3 korrels zand moet je je eerder zorgen over maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.080 seconden