Koppeling ontkoppelt niet meer. Dringend advies gevraagd.

27 dec 2018 13:02 - 27 dec 2018 13:19 #1 door marc-f
Zoals sommige al meegekregen hebben, heb ik het e.e.a. aan mijn AT vervangen en gereviseerd, compleet volgens de Haynes Manuel.

Na het verwijderen van de koppelings deksel (wegens lekke pakking), koppeling zelf niet vervangen, en alles weer in elkaar gezet te hebben, zojuist de motor gestart. Wat blijkt, de motor ontkoppelt niet meer. Ik zie de hefboom wel bewegen, heb de koppeling al strak afgesteld, maar hij gaat niet meer ontkoppelen.

Ik heb de lange pin die van boven het koppelingshuis in gaat en ook de pen die in de gleuf valt en de “clutch release bearing” in duwt los gehad. Alles weer terug gezet zoals in de haynes.

Alles gefotografeerd en precies zoals het zat weer in elkaar gezet.

Enige wat nog overgebleven is is onderstaand veertje. Weet niet waar die vandaan komt, of dat die al op
Mijn werkbank lag.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, grote tegenslag, nu kan alles weer uit elkaar helaas. Jullie snappen dat ik me een beetje stom voel nu  :P

Marc
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2018 13:05 #2 door marc-f
Overigens,

Ook als ik de hefboom van de koppeling met een grote sleutel verdraai kan het achterwiel niet los draaien. (Dus ontkoppelt niet als hij in de versnelling staat).

Daarmee sluit ik uit dat het aan de kabel ligt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2018 13:22 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Koppeling ontkoppelt niet meer. Dringend advies gevraagd.
Ik denk dat je het veertje weer (correct) terug moet zetten :

#9

En zorgen dat het asje goed gedraaid zit zodat ie ook kracht kan uitoefenen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2018 13:30 #4 door kees

Rob was iets eerder, maar teveel info is nooit weg!


Nummertje 9 op de fiche. Hij helpt alles vanaf de stuurhendel tot aan de koppeling zelf, te ontspannen.


Aan de hevel zit een asje dat omlaag door de 2 naaldlagers gaat. In het motordeksel, aan de binnenkant waar je het asje kan zien, heeft het een vlakke uitsparing. In die uitsparing komt nummer 12 op de andere fiche tegen het druklager op de koppeling.

Als je het motordeksel weer monteert, trekt de veer de hevel te ver naar achter. Het is zaak om die hevel tegen de druk in te verdraaien zodat die 2 onderdeeltjes op hun plek komen te zitten.


Dan zou het niet mis moeten gaan.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2018 13:34 #5 door kees

Nee, de rest van de onderdelen van 1 zijn twee lagers en een keerring, die zitten in het motordeksel vast.


Die veer stop je eerst onderin dat gat in het motordeksel en dan steek je de as erin.

De veer drukt de hevel naar achteren (achterwiel), dus hij kan maar op één manier gemonteerd. Hij haakt zich in het motordeksel.


Probeer maar..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2018 13:40 #6 door marc-f

Nee, de rest van de onderdelen van 1 zijn twee lagers en een keerring, die zitten in het motordeksel vast.


Die veer stop je eerst onderin dat gat in het motordeksel en dan steek je de as erin.

De veer drukt de hevel naar achteren (achterwiel), dus hij kan maar op één manier gemonteerd. Hij haakt zich in het motordeksel.


Probeer maar..


Ik had mijn reactie al verwijderd. Bedankt voor je duidelijke uitleg. Hij gaat weer helemaal uit elkaar elkaar.

Ik was al bijna van plan hem weg te brengen naar de lokale garage... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2018 13:43 - 27 dec 2018 13:46 #7 door Waffie
hallo marc

mijn voorgangers hebben je probleem al beschreven echter ik ga je een tik geven.

alles begint met een schone werkplek zodat je weet wat er wel bijhoort en vooral wat er niet bijhoort.

en ondanks al je goede bedoelingen heb je dus onzorgvuldig gewerkt en was je ook nog overtuigd dat je het goed gedaan had (ook dus nog eigenwijs)
er had al een lichtje moeten branden toen je iets overhield.
Vaak hangt tegenslag samen met iets wat je het laatst gewijzigd hebt.
Van vergissingen leer je.. dat wel maar soms kunnen deze duur komen te staan
en gelukkig valt het deze keer mee,
;)
Leer ervan en vraag bij twijfel vooraf om hulp




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2018 13:43 #8 door kees

Nee joh niet nodig. Kan de beste gebeuren..  :angel:


Hier, fotootje, ik heb er ene in de schuur.

Als je de veer op zijn plek hebt, druk je dat stootdingetje in dat gat van dat asje. Hij past er niet helemaal in, je moet de hevel wat verdraaien en dan valt hij erin. Dan blijft het ook in elkaar zitten en kun je het deksel ongestoord monteren.


Succes!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2018 17:59 #9 door marc-f
Bedankt voor de reacties.

Ik heb zojuist de Haynes er nog eens bijgeplakt en hierin wordt bevestigd wat ik al dacht. Gezien ik volledig de manual heb gevolgd, vond ik het erg vreemd dat het toch is misgegaan.

Bij de montage van het deksel wordt er in de Haynes met geen enkel woord gerept over de veer. De uitgebreide tekeningen die jullie sturen staan er ook niet in.

Had inderdaad een belletje gaan moeten rinkelen, maar gezien ik de gehele stappen uit de Haynes had gevolgd leek het mij wel snor zitten.

En een beetje eigenwijs is alrijd goed denk ik maar  ;)

Ik ga morgen aan de slag alles weer te demonteren en de veer erin te zetten..

Mochten er vragen of onduidelijkheden zijn hoop ik weer bij jullie terecht te kunnen voor de fantastische hulp.

Groeten Marc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2018 19:36 #10 door kees

De fiches zijn van CMSnl. Je vind ze daar per motor, type en bouwjaar. Ik heb dat standaard in mijn bladwijzers staan om te gluren.

Bijvoorbeeld: XRV750 1995 (mijne dan).


Die veer heeft één einde naar binnen gebogen (die gaat in de uitsparing in het asje) en de ander naar buiten met dat haakje aan dat uitstekende stukje motordeksel.


Haynes, overigens, gaat er vanuit dat je al kunt sleutelen. Het is een naslagwerk, geen leidraad voor bijvoorbeeld een beginnende sleutelaar. En daar bedoel ik niet jou mee, overigens.

Ik gebruik afhaal-chinees bakjes en daar leg ik spulletjes gegroepeerd in. Nooit los ergens. Dan hou je ook nooit wat over.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2018 19:53 #11 door len_tour


Had inderdaad een belletje gaan moeten rinkelen, maar gezien ik de gehele stappen uit de Haynes had gevolgd leek het mij wel snor zitten.


De veer is niet de reden dat de motor niet ontkoppeld. Op de foto van Brom zie je waar je op moet letten. Beweeg het heveltje en de pen met kraag moet bewegen.

Succes!

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2018 20:32 #12 door marc-f

De fiches zijn van CMSnl. Je vind ze daar per motor, type en bouwjaar. Ik heb dat standaard in mijn bladwijzers staan om te gluren.

Bijvoorbeeld: XRV750 1995 (mijne dan).


Die veer heeft één einde naar binnen gebogen (die gaat in de uitsparing in het asje) en de ander naar buiten met dat haakje aan dat uitstekende stukje motordeksel.


Haynes, overigens, gaat er vanuit dat je al kunt sleutelen. Het is een naslagwerk, geen leidraad voor bijvoorbeeld een beginnende sleutelaar. En daar bedoel ik niet jou mee, overigens.

Ik gebruik afhaal-chinees bakjes en daar leg ik spulletjes gegroepeerd in. Nooit los ergens. Dan hou je ook nooit wat over.


Interessant. Zal eens kijken naar die fiches.

Ik heb wat aan auto’s gesleuteld, dit is mijn eerste motor dus moet er even inkomen :)

Even een update:

De veer zit er weer in, zoals het hoort, met dank aan jullie commentaar. Ik heb het deksel er weer op geseg en de koppelingskabel bevestigd om te testen.

Nu is het zo dat als ik de koppeling intrek in de eerste of tweede versnelling, het wiel nog eventjes zwaar blijft draaien (alsof hij niet ontkoppelt) en daarna vrij draait (koppeling blijft ingehouden).

Met eventjes bedoel ik ongeveer een graad of 90 dat het “zwaar” gaat, daarna draait hij vrij. Let wel; motor staat uit en zit op dit moment geen olie in wegens het hebben moeten verwijderen van het deksel. Geen idee of dit nog meespeelt, maar ik noem het maar.

Is dit normaal?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 dec 2018 20:59 #13 door kees

Ja, da's normaal.


De koppeling is opgebouwd uit 7 frictieplaten met profiel en 6 frictieplaten zonder. Die zijn glad. Er blijft altijd olie tussen en vooral die gladde platen zuigen zich een beetje vast op die andere. De olie is nu ook koud en minder soepel en dan kan het behoorlijk aanlopen. Daarbij is het ontkoppelen maar een kwestie van, totaal, millimeters, verdeeld over 28 loopvlakken...

Als ik de mijne hier, met de motor uit, koud in de één zet en hem met de koppeling in weg wil duwen, moet ik goed schrap zetten. Die plaatjes plakken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden