2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?

08 jan 2019 23:53 #1 door kees

Ik heb es een NX650 gehad, de Brominator. Daar zat een Arrow Dakar Replica uitlaatdemper op. Mooi ding. RVS. Klein.

Voor AT's heb je die ook, maar volgens mij zijn die groter. Nou speel ik al een poosje met een megalomaan idee: aan elke kant zo'n kleine Dakar replica. Da's toch vet!

Maar ja, hoe moet je die bochten laten lopen dan. Volgens mij kom je met die van de achterste cilinder helemaal nergens. Die voorste wordt dan wel heel lang. Dat wordt ook een andere skidplate dan.


Iemand?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2019 11:03 #2 door PimW
Na de collector kun je een oversteek maken maar dan moet je thv je middenbok ophangpunt oversteken en das ruk.
Je kunt ook de voorste cilinder linksom gooien, voor het blok langs. Dan kom je nog enigszons uit met de lengte.

Of je steekt over boven de startmotor langs. Als je dat doet met de achterste cilinder moet die eerst een krul naar voren maken.

Je kunt ook nog eens kijken naar die XLV750R, die gooit de voorste pijp voorlangs en de achterste maakt een gekke krul naar beneden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2019 11:50 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Bij die laatste heb je ook 2 modellen Pim. 1 rechtstreeks en 1 met collector onde het blok

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2019 17:30 #4 door kees

Ik word niet gelijk neergesabeld om dit idee, dat scheelt weer :D


Nauww, het zit zo: ik had laatst 2 cilinders van een 750AT in de handjes, en die zijn zo op het eerste oog identiek. Niet gelet op de koelwater-in/uitgangen, zou je ze dus kunnen omwisselen. Dat kan zomaar betekenen dat je een cilinderkop kunt uitwisselen.

Als je dan de voorste cilinderkop vervangt door een 2e, 'achterste' kop, dan zit de uitlaatpoort ineens links vóór...


Huh-huh  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2019 17:49 #5 door PimW
Ik heb dat ook gedaan bij het opengewerkte blok dat op de beurs staat. Had per ongeluk bij het frezen de voor- en achterkant door mekaar gehaald en voor t oog was t mooier zo.

Die heeft dus beide poorten naar links staan. Met de hand gaat t blok nog rond...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2019 18:14 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Haha  :D Heeft ooit iemand dat opgemerkt Pim? Ik heb zélf ook nog wel eens een poossie staan lullen bij dat blok, en ondertussen maar draaien er aan  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2019 18:40 #7 door kees

Mooi gedaan hoor!

Dat omdraaien daar bevestigd al iets.


Al ik kijk naar wat onderdelen op de fiches: de cilinders en koppen hebben verschillende nummers, maar dat klopt vanwege koelwater dingesen en uitlaatspruitstukken. Maar:

de distributiekettingen en alle spanneronderdelen zijn gelijk. De koppakkingen en alle kleponderdelen zijn gelijk. De tuimelaarbruggen en tuimelaars en ook de nokkenas tanwielen zijn gelijk. Enkel de nokkenassen zijn verschillend.

Ik heb 2 koppen liggen hier. Ik wissel straks de nokkenassen even uit en kijk wat de maat is tussen kop en nokkenas tandwiel flensen. Omdat de kleppen en tuimelaars dezelfde onderdeel nummers hebben, zitten de nokken wel op dezelfde plaats. Alleen de stand ervan verschilt, tussen voor en achter.


Ik durf bijna te garanderen dat je de losse kop kunt wisselen met wel de eigen nokkenas erin.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2019 19:48 #8 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Mooi gedaan Pim  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2019 21:40 - 09 jan 2019 21:55 #9 door kees

Alles past, alles is voor- en achter uitwisselbaar. Ze zijn qua distributie en kleppenstel identiek en het zal dus werken.

Maar, het kan niet. Waar het uitlaat spruitstuk van de voorste cilinder in de kop al scherp afbuigt naar rechts om langs de verticale framebuis te komen, komt het achterste uitlaat spruitstuk in het midden naar buiten. Maar daar zit dan de framebuisss..

Maar, het idee was goed.

Bij de XLV gaat er vóór ook ene voorlangs naar links. Om achter te compenseren gaan ze maar liefst 4x 90 graden door om de lengte van de voorkant te evenaren. Je kunt vóór denk ik wel vrij kort naar onder links weg draaien. Maar het wordt zomaar een centimeter of 10-15 langer dan achter nu.


Weet iemand hoe nauw die onderlinge lengte luistert..?  ::)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2019 21:53 #10 door DDW
De zaag ook maar in het frame dan? Als je toch al zo veel overhoop haalt ;)

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2019 22:46 #11 door kees

Ja.

Kan ik het helpen dat fabrikanten zo slecht over dingen nadenken  :D


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2019 23:13 #12 door PimW
Piek van de powercurve verschuift als je de bochten langer/korter maakt. Als je de ene langer maakt dan de ander smeer je de piek wat uit en vlakt ie wat af geloof ik.
Volgens mij word dat wel eens gedaan bij van die hoogtoerige motoren met een heel scherpe powercurve om het een beetje beter rijdbaar te maken.

Maar dat is de theorie, geen idee hoeveel verschil dat merkbaar word.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2019 23:29 #13 door kees

Ja ik heb me er heel kort op ingelezen net. Het is vrij uitgebreide kost  ;D


Ik begreep zo even vlug dat inderdaad bij hoog toerige high-perfomance situaties gelijke lengte en ook diameter een bepalende rol speelt. Maar, er worden ook juist ongelijke spruitstukken gebruikt, om dezelfde reden.

Maar, wat ik er verder van begreep, is dat bij gewone motoren en zeker onze laag-toerige blokken, de impact te verwaarlozen zal zijn. Dan heb je het over situaties waar, bijv. bij harley's, het verschil kan oplopen tot wel 30-40 centimeter verschil.


Ik kan Pajic in Gendringen wel even bellen, kijken wat zij ervan zeggen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2019 23:57 #14 door PimW
Denk dat die het je zo kan vertellen. Volgens mij kom je wel weg met een beetje offset.

Maar als je de voorste linksom gooit en de achterste het originele pad ongeveer laat volgen valt het lengte verschil wel mee toch.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2019 10:13 #15 door kees

Ik heb Pajic ernaar gevraagd. Een klein beetje zal niet uitmaken, zegt hij. Wel moet altijd het mengsel daarna worden gecontroleerd en zonodig afgesteld worden.

Een set nieuwe bochten maken -richtprijs- 500 euro. Normaal gesproken is een losse linkpijp tussen bestaande bocht en nieuwe demper 150/stuk. Maar, er moet wel een slip-on link gemaakt worden naar elke demper.

Die Arrow replica bestaat geen rechtse van, het is een 2 naar 1. Maar, alle bekende merken maken dempersets voor NX650 - FMX650 - SLR650. Er is genoeg keuze, je moet het zelf mooi vinden.


Delkevic maakt wel heel betaalbare setjes...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 jan 2019 16:46 - 10 jan 2019 20:56 #16 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Scorpions op mijn dero :)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2019 00:06 #17 door kees

Lekker ding toch?  Lekkers hoort soms in twee  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2019 11:28 #18 door Dorus
Beantwoord door Dorus in topic 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Misschien een gek idee, maar als je de brandstof pomp een nieuwe plek geeft en de opslag ruimte onder het zadel opoffert. Kan je misschien via die ruimte een pijp naar de andere kant krijgen.

Zelf zou ik niet zo snel weten waarom je dat zou willen, het is toch alleen maar extra gewicht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2019 12:06 #19 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Extra gewicht, ligt er aan waar je het mee vergelijkt, om je een idee te geven mijn scorpion dempers wegen 7kg minder dan de originele varadero uitlaten. 2 aftermarket uitlaten voor de AT zijn waarschijnlijk net zo zwaar als 1 originele.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 jan 2019 12:39 #20 door Dorus
Beantwoord door Dorus in topic 2 uitlaatdempers op een 750 AT - iemand ervaring?
Ja dat zal wel waar zijn. Maar ik denk dat Brom wel al een aftermarket uitlaat op zijn AT heeft zitten. En het lijkt mij logisch dat 2 aftermarket uitlaten zwaarder zijn dan 1.

Kan je nagaan als je op een Varadero van 2 standaard uitlaten naar 1 aftermarket gaat. Dat zal wel een onwijs verschil zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden