Trillend stuur

14 sept 2009 19:42 #1 door D-DB
Trillend stuur werd gestart door D-DB
Hallo,

Ik heb een trilling in het stuur zitten en weet niet goed wat ik hier aan kan doen of wat het kan zijn ???

Ik heb sinds Mei dit jaar andere banden op de motor gekregen en heb het idee dat ik de trilling veel sterker voel, (heb ook een keer geprobeerd om de motor te verplatsen met schijfslot erop, dit gaat niet)

Ik had Anakees en nu Sahara enduro 3 (bevallen overigens heel goed) zoals gezegd ik heb het idee dat het nu erger wordt.

het begint bij ongeveer 50 km/u t/m 80 km/u althans tussen die snelheden voel ik het best en het sterkst. onder de 50 voel ik het nauwelijks en boven de 80 minder (als je lang op bijvoorbeeld op de snelweg zit dan voel je ook licht trillen).

iemand een idee of suggestie ik zou het niet weten.

groeten Alex :-\

Honda Africa Twin 2001, stuurverhogers 35mm, touratech kofferdrager en alu koffers 35 ltr en 41 ltr, Givi topkoffer E460, hepco & becker valbeugels voor, arcebis handkappen, garmin zumo 550, verhoogde ruit, cockpitplaat rvs.

www.brandweerdeventer.nl
www.brandweercolmschate.nl
www.dbwservice.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 sept 2009 20:52 #2 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Trillend stuur
Sahara's hebben toch noppen profiel. Volgens mij voel je dat dus. Kan inderdaad heel hinderlijk zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2009 13:23 #3 door D-DB
Beantwoord door D-DB in topic Trillend stuur

Sahara's hebben toch noppen profiel. Volgens mij voel je dat dus. Kan inderdaad heel hinderlijk zijn.


de sahara's leiken op de k60 van heidenau, met de anakees had ik ook een hele lichte trilling maar dat was bijna niets, kn het ook liggen aan het balanceren van het voorwiel.

Honda Africa Twin 2001, stuurverhogers 35mm, touratech kofferdrager en alu koffers 35 ltr en 41 ltr, Givi topkoffer E460, hepco & becker valbeugels voor, arcebis handkappen, garmin zumo 550, verhoogde ruit, cockpitplaat rvs.

www.brandweerdeventer.nl
www.brandweercolmschate.nl
www.dbwservice.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2009 19:47 - 20 sept 2009 09:17 #4 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Trillend stuur
Ja zeker, is dat niet gebeurt dan?

Ik rij al jaren met Heidenau en gebalanceerde wielen maar trillen in het stuur is inherent aan het type band.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2009 19:49 #5 door mrpink
Beantwoord door mrpink in topic Trillend stuur
Heb je niet gewoon een kromme schijf door je schijfrem escapade?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 sept 2009 00:00 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Trillend stuur
een kromme rem schijf geeft uiteindelijk dynamisch onbalans echter de trillingen zoals beschreven zijn  de moeite om je balhoofd te controleren

en zodoende is het balanceren van het wiel  eigenlijk een must om zeker te weten
een mogelijke krommem schijf of een beschadigde naaf komt dan ook wel aan het licht

maar zoek het vooral in de andere banden

hoe grover het profiel hoe meer gevoel in het stuur

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 sept 2009 10:46 #7 door D-DB
Beantwoord door D-DB in topic Trillend stuur
Heren,

in ieder geval bedankt voor de reacties ga als eerst maar eens het wiel laten balanceren, mocht dat niet helpen de remschijven controleren en als dat nog niet helpt de tip van ad om de balhoofd te checken (ik neem aan ad dat je de lagers bedoeld).

ik laat nog van me weten.

Honda Africa Twin 2001, stuurverhogers 35mm, touratech kofferdrager en alu koffers 35 ltr en 41 ltr, Givi topkoffer E460, hepco & becker valbeugels voor, arcebis handkappen, garmin zumo 550, verhoogde ruit, cockpitplaat rvs.

www.brandweerdeventer.nl
www.brandweercolmschate.nl
www.dbwservice.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2009 09:01 #8 door D-DB
Beantwoord door D-DB in topic Trillend stuur
Nou komt die dan hé,

Ik heb gister mijn motor maar voor de verandering eens gewassen en kwam er achter dat het knijploodje erg los zat en gewoon vrij over de spaak bewoog. Deze heb ik verwijder en natuurlijk wel eerst gemerkt waar deze zat (tip van een collega), ook kwam ik erachter (en vond de motor al iets anders sturen) dat er een beetje lucht bij de voorband in kon.

Al met al goede bandenspanning loodje weg en tijdens het rijden geen trilling meer die ik daarvoor wel had,

Maar als ik het stuur tijdens het uitrollen los laat gaat deze wel als een gek schudden en trillen, waarop mijn collega zei balhoofdlagers.

kan dat en kost dat dan heb ik een idee.


Honda Africa Twin 2001, stuurverhogers 35mm, touratech kofferdrager en alu koffers 35 ltr en 41 ltr, Givi topkoffer E460, hepco & becker valbeugels voor, arcebis handkappen, garmin zumo 550, verhoogde ruit, cockpitplaat rvs.

www.brandweerdeventer.nl
www.brandweercolmschate.nl
www.dbwservice.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2009 09:23 #9 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Trillend stuur
Ik neem even aan dat je het lood terug hebt gezet anders zou daar een oorzaak kunnen zitten.
Overigens wel apart dat het lood de oorzaak was. Ivm het feit dat het lood vrijelijk kon schuiven en gelet op de middelpunt vliegende kracht komt het lood vanzelf weer bij de velg.

Ik zou eerst maar eens balanceren en daarna denken aan het balhoofdlager.
Voel je een dood of zwaar punt in je stuurbewegingen?

Kosten balhoofd lager is erg afhankelijk of je het helemaal zelf doet, via Ad Mies of dealer.
Materiaalkosten is ongeveer €45 - 55. Arbeidskosten moet je denken aan minimaal 2 - 3 uur bij een motorzaak.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2009 11:17 #10 door D-DB
Beantwoord door D-DB in topic Trillend stuur

Ik neem even aan dat je het lood terug hebt gezet anders zou daar een oorzaak kunnen zitten.
Overigens wel apart dat het lood de oorzaak was. Ivm het feit dat het lood vrijelijk kon schuiven en gelet op de middelpunt vliegende kracht komt het lood vanzelf weer bij de velg.


ik heb het lood niet terug gezet (mede omdat ik het wiel toch wil laten balanceren) omdat ik op de weg van werk naar huis pas echt heb gereden met snelheden van 50 tot 80, en tijdens het proberen en uit laten rijden kwam ik erachter dat de motor nu op een andere manier trilde of schudde.

Ik zou eerst maar eens balanceren en daarna denken aan het balhoofdlager.
Voel je een dood of zwaar punt in je stuurbewegingen?


balanceren ga ik dus al doen en nee volgens mij geen verzwaring in het stuur of zwaar punt in stuurbeweging

Kosten balhoofd lager is erg afhankelijk of je het helemaal zelf doet, via Ad Mies of dealer.
Materiaalkosten is ongeveer €45 - 55. Arbeidskosten moet je denken aan minimaal 2 - 3 uur bij een motorzaak.


op mijn werk hebben we ook gereedschap zat en mogelijkheden om de motor te ondersteunen voor dit soort reparaties.
dus met de kosten valt het dan wel mee.

Honda Africa Twin 2001, stuurverhogers 35mm, touratech kofferdrager en alu koffers 35 ltr en 41 ltr, Givi topkoffer E460, hepco & becker valbeugels voor, arcebis handkappen, garmin zumo 550, verhoogde ruit, cockpitplaat rvs.

www.brandweerdeventer.nl
www.brandweercolmschate.nl
www.dbwservice.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.077 seconden