Kapotte benzinepomp?

19 feb 2019 13:48 #1 door Kjepper
Kapotte benzinepomp? werd gestart door Kjepper
Afgelopen weekend viel mijn xrv750 kort stil en hoop op wat tips over wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Zondag was ik een toertocht aan het maken, toen opeens de motor stil viel. Ik had hiervoor een erg hobbelige weg bereden, en daarna een zandpad. De motor wilde hierna niet starten (ongeveer 10x geprobeerd), en alleen af en toe kort met volle choke moeilijk stationair draaien om stil te vallen zodra je aan het gas zat.

Kon bij visuele inspectie niks raars ontdekken en bedacht dat de benzinepomp wel is de oorzaak zou kunnen zijn, heb toen met een ringsleutel paar tikjes erop gegeven. Hierna wilde de motor nog niet starten, maar toen ik de choke gebruikte sloeg ie weer aan en bleef ie perfect draaien zonder choke (mogelijk omdat toen pas de vlotterbakken gevuld waren met benzine?).

De rit daarna van 50 Km naar huis deed ie zonder problemen. Nou vermoed ik dat de contactpuntjes van de benzinepomp de oorzaak is (origineel en 83.000 km oud).

Mijn vraag, klinkt het aannemelijk dat dit de oorzaak is of zijn er nog andere dingen die ik kan controleren?



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2019 13:50 - 19 feb 2019 13:52 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Kapotte benzinepomp?
Volgens mij heeft dit te maken met de beluchting van de carburateurs. In latere jaren is dit aangepast.

Je zult dan de beluchtingsslangen moeten aanpassen, als je op het forum zoekt zul je wel eea vinden.

Lees anders dit topic maar eens door: www.transalpclub.nl/forum/index.php?topi...99.msg79845#msg79845

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 feb 2019 23:50 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Kapotte benzinepomp?

Dag Kjepper,


Jouw symptomen kunnen heel goed op defecte contactpunten in je benzinepomp wijzen.


De benzinepomp is gevat in een rubber. Zet de brandstofkraan dicht en neem de slangen af.

Neem de pomp en ophangrubber uit het frame. Achter op de pomp zit een zwarte kunststof dekkap met een Philips 2 kruiskop schroef. Neem de bout uit en -voorzichtig- neem de dekkap af. Je ziet nu een stel cocntactpunten. Je kunt ze -voorzichtig- uiteen drukken en bekijken. De raakvlakken moeten -idealiter- glanzend en onbeschadigd zijn.

Deze pomp in jouw Africa Twin-systeem is af-fabriek niet ideaal gebouwd en het oppervlak van de contactpunten kan beschadigd zijn. En dat geeft op termijn problemen m.b.t. de juiste werking van de pomp. Je kilometerstand die jij noemt draagt daartoe bij.

Haal de pomp los, bekijk de contactpunten. Neem een foto en post hier.

Er zijn ter vervanging zeer betaalbare, gemodificeerde contactpuntenten sets beschikbaar die beschadiging ervan tegengaan en de levensduur van de pomp significant verlengen.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 feb 2019 08:55 #4 door Kjepper
Beantwoord door Kjepper in topic Kapotte benzinepomp?
Bedankt voor jullie antwoorden, ik zal het een dezer dagen demonteren en bekijken/foto's hier posten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 feb 2019 20:14 #5 door Kjepper
Beantwoord door Kjepper in topic Kapotte benzinepomp?
Heb voor het gemak de benzinetank en pomp maar verwijderd, hoop dat de foto duidelijk genoeg is. Zo op het eerste gezicht ziet het er allemaal niet heel fris meer uit  :)

Grotere foto:
http://www.kjepper.nl/zooi/contactpunten.JPG
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 feb 2019 21:35 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kapotte benzinepomp?
Ik heb de brandstofpomp reparatie setjes op voorraad liggen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 feb 2019 22:49 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Kapotte benzinepomp?

Het is nog niet vastgesteld dat dit jouw problemen veroorzaakt, maar in deze staat is dat sowieso gegarandeerd binnen bereik.

Zoals Rob aangeeft kun je de puntenset eenvoudig zelf vervangen. Maar, de oorzaak is dan niet aangepakt, het komt terug.


Als je op het web op youtube zoekt naar 'modificatie blabla', dan zie je dat met een eurootje materiaal en simpel soldeerwerk de punten ontstoord kunnen worden en dan gaat die pomp 'oneindig' langer mee.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2019 12:17 #8 door Kjepper
Beantwoord door Kjepper in topic Kapotte benzinepomp?
Aangezien hij het erna gewoon weer deed zal het moeilijk zijn om het 100% zeker te weten. Ik zal de puntjes vervangen en de modificatie toepassen.

Bedankt voor de reacties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 feb 2019 23:17 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Kapotte benzinepomp?

Dat 'af en aan wel niet' is de eerste indicatie dat de punten op instorten staan.


Maar, ik bedoelde te zeggen, dat na vervanging van de punten -bij jou nu of zometeen straks is dat duidelijk nodig- het even rijden zal betekenen om vast te stellen dat het in de punten van de pomp zit, dan wel elders in je brandstofsysteem.


Maar, jouw punten, dingetje  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden