AT 1997 start niet meer

22 feb 2019 17:14 - 22 feb 2019 17:53 #1 door Corne
AT 1997 start niet meer werd gestart door Corne
Forumgenoten,

Begin januari heb ik mijn eerste AT (RD07 uit 1997) gekocht. Inmiddels start de machine niet meer, maar ik ben zoekende naar wat er mis is. Kunnen jullie meedenken?

De situatie is als volgt:
- enkele weken na aankoop begon de AT moeilijker (koud) te starten, en met de choke open viel het toerental steeds terug. Tot hij tijdens een rit bij een stoplicht uitviel. Gelukkig starten en naar huis gereden.
- een dag later startte hij helemaal niet meer. Accu eruit gehaald, die bleek leeg te zijn.  Dus lader erop, bijgeladen, weer terug in de AT, starten en proefrit gemaakt. Na twee straten begon het blok te haperen bij opschakelen, leek geen power meer te geven. Omgedraaid en het laatste stuk moeten lopen. Echter nog wel in de straat kunnen starten en laten draaien met handmatig gas bijgeven.
- accu bleek paar dagen later weer leeg, overigens deed de verlichting en tellerunit het steeds wel.
- vervolgens de accu van de motor van een vriend erin gestopt, bleek daarmee ook niet te starten.

De spanningsregelaar (zwak punt van dit model) is volgens de verkoper recent vervangen. Zekeringen nagekeken, die zijn in orde. Misschien is het de dynamo of startmotor?

Accu is van november 2016.

Hopelijk slaat iemand, misschien door soortgelijk probleem, hierop aan. Ik hoor het graag! Aanvullende vragen, stel ze gerust.

Bedankt! en groet, Chris

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2019 17:55 #2 door DPC
Beantwoord door DPC in topic AT 1997 start niet meer
Hoe lang heeft de machine stil gestaan bij de vorige eigenaar?
Onze 'nieuwe' benzine trekt wat vocht aan, kan dus zomaar zijn dat je een waterig mengseltje rijd? En het water zakt naar de bodem.

Mocht het weer starten even met de Voltmeter meten.

Succes

XRV750 Zwart
K75RT Zwart
R65 Zwart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2019 19:25 #3 door alain
Beantwoord door alain in topic AT 1997 start niet meer
Alle connectoren nakijken, opfrissen, behandelen...

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2019 19:52 #4 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic AT 1997 start niet meer
Check idd alle stekkers. Die van mij waren groen uitgeslagen. Hoeveel kilometer op de teller?.

Die van mij 60dkm, al een nwe spanningsregelaar gelijk met nwe accu erin, maar nog originele benzinepomp.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2019 21:43 #5 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic AT 1997 start niet meer
Lijkt dat je twee problemen hebt:
1. een accu die leeg raakt of slecht is
2. niet aanslaan/slecht lopen

Welke wil je eerst oplossen?
1e zou ik je accu eens goed opladen en (laten) controleren
2e klinkt als een benzine probleem.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 feb 2019 20:10 #6 door Corne
Beantwoord door Corne in topic AT 1997 start niet meer
Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

Er staat 75.000 op de teller. De vorige eigenaar reed er geregeld mee, hoewel in de wintermaanden niet dagelijks natuurlijk..
Ik heb de motor al bijgetankt sinds de aankoop, dus denk niet dat het daar aan zal liggen.

Zijn er specifiek connectoren die niet overgeslagen moeten worden?

Met vr gr, Chris

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 feb 2019 10:03 #7 door aitkanti
Beantwoord door aitkanti in topic AT 1997 start niet meer
Je zou je chokekabel en de chokeplunjers kunnen controkeren. Misschien even schoonmaken en de kabel even smeren. Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2019 11:40 - 28 feb 2019 11:50 #8 door Corne
Beantwoord door Corne in topic AT 1997 start niet meer
Wat was het mooi klusweer gister!! (en rij-weer voor anderen :P )

Inmiddels zijn we wijzer. Leg ik graag aan jullie voor, en evt voor latere lezers met soortgelijke problemen:

Het lijkt aan het startrelais en de accu te liggen.
We hebben met een andere accu het startrelais gebypassed, waarna de startmotor vrolijk pogingen begon te doen om de boel in gang te zetten. De motor sloeg niet aan, maar dat klopt met deze test nietwaar??

Bovenstaand trucje werkte niet met de oude accu. Die was na twee startpogingen - dagenlang aan de druppellader gelegen - in spanningsniveau alweer beneden het minimum gezakt. Die is dus klaar.

Wat vinden jullie van dit verhaal? Nieuw startrelais en accu?
En iemand tips waar ik een startrelais kan krijgen? Zijn er ook (aftermarket) alternatieve modellen?

Met vr gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2019 11:59 #9 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic AT 1997 start niet meer
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn Alp gehad. Het lag in mijn geval nog aan het startrelais nog aan de startmotor. Gewoon een slechte accu en slecht contact bij gebruik van een hulpaccu.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2019 12:17 #10 door Corne
Beantwoord door Corne in topic AT 1997 start niet meer
Dank voor de toevoeging! Stap 1 wordt dus een nieuwe accu :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2019 14:47 #11 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic AT 1997 start niet meer
Eerst accu vervangen.
Start relais zal niet zo snel stuk gaan, maar kan natuurlijk altijd.

Eventueel heb ik er eentje (gebruikt) liggen:
start relais

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2019 16:04 #12 door Corne
Beantwoord door Corne in topic AT 1997 start niet meer
@Rob, inderdaad hopen het accu en lopen is.

Dat relais zou ik graag willen reserveren voor het geval de mijne toch stuk is!

Met vr gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mrt 2019 16:37 - 01 mrt 2019 16:38 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic AT 1997 start niet meer

Cdw schreef : We hebben met een andere accu het startrelais gebypassed, waarna de startmotor vrolijk pogingen begon te doen om de boel in gang te zetten. De motor sloeg niet aan, maar dat klopt met deze test nietwaar??


Ligt eraan. Met contact uit werkt dit truukje ook, maar slaat de motor niet aan. Maar zet contact erbij aan (dus ontsteking aan) en slaat de motor gewoon aan.

Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2019 17:16 #14 door Corne
Beantwoord door Corne in topic AT 1997 start niet meer
Update: nieuwe startrelais heeft de boel weer aan de praat gekregen.

De oude klikte wel om, maar realiseerde geen contact tussen de polen. Robgoesdakar bedankt voor het reserve relais!

Er is helaas wel een nieuw probleem bij gekomen, het houdt niet op :).

Ik had ook de plunjer op de carburateur ontkoppeld en schoongemaakt. Nu echter is het stationair toerental tegen de 5000 toeren....wat mis ik hier??

Groet, Chris

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2019 20:40 #15 door aitkanti
Beantwoord door aitkanti in topic AT 1997 start niet meer
Hoi Chris,
Na schoonmaken van de choke plunjers is t stationair toerental 5000 rpm? Je zou kunnen controleren of je de chokekabeltjes goed in hun route terug gezet hebt. Als zo'n kabel verkeerd loopt zou deze per ongeluk je gaskabel kunnen opentrekken als je de choke activeert?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.096 seconden