Accu oververhit

08 mrt 2019 17:37 #1 door BenHogeveen
Accu oververhit werd gestart door BenHogeveen
Zojuist even een rondje gereden op mijn AT Rd07 om mijn nieuwe banden te proberen, op de terugweg even langs de wasplaats om mijn motor af te spuiten, hierna wilde de motor niet meer starten, onvoldoende spanning en daarmee een ratelend geluid, ondertussen kwam er een viese lucht en rook onder het zadel vandaan, snel het zadel gedemonteerd en geconsteerd dat de accu oververhit was en stoom/vocht (accuzuur?) afblies.Hierna gauw de accu afgekoppeld.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Accu gewoon defect? of moet ik denken aan de spanningsregelaar? Ik heb een Transalp staan waarvan ik de accu even kan lenen. Wat en waar moet ik dan meten om tot een conclusie te kunnen komen?

Alvast bedankt.

Groetjes Ben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 mrt 2019 19:10 - 08 mrt 2019 19:11 #2 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Accu oververhit
Als ik dit zo lees ga ik eerst uit van een defecte spanningsregelaar die teveel spanning heeft gegeven. Nog mazzel dat het hierbij is gebleven..
Je kan evt testen maar doe dit niet zonder heel constant en nauwkeurig te meten! Zonde als je CDI etc doorbrandt..

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2019 20:11 #3 door wifra
Beantwoord door wifra in topic Accu oververhit
inderdaad dit is de spanningsregelaar,deze geeft teveel spanning waardoor de accu leeg kookt,of de bedrading raakt oververhit en dan krijg je dit als je te lang doorrijdt en het niet in de gaten hebt, dit is mij gebeurt in italie op de mount jafferau,en toen einde vakantie helaas.
dus vervangen dat ding.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2019 09:46 #4 door crejo
Beantwoord door crejo in topic Accu oververhit
Kan ook de accu zelf zijn. Kortsluiting in de accu. Even meten dan weet je het zeker. B)

Niks zo fijn als met een AT onderweg te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2019 19:10 #5 door BenHogeveen
Beantwoord door BenHogeveen in topic Accu oververhit
Bedankt voor de reacties, maar wat moet ik nou precies meten en waar.

Nieuwe accu erin en wanneer er dan meer als 14V op de polen staat bij een draaiende motor ook de spanningsregelaar vervangen?

Gr. Ben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2019 23:08 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Accu oververhit
Pcies. Maar hou het op 14.5 volt als max.
Kijk even belast (licht aan ) en onbelast.
Onbelast zal de laadspanning lager zijn.
Meet gwn op de accupolen

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 mrt 2019 10:15 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Accu oververhit
Africa Twin staat voorgeschreven als 14.0V-15.0V bij 5000 tpm.

Je kunt ook eerst even je spanningsregelaar los van de motor doormeten, procedure staat in het werkplaats handboek omschreven.
Voor je meer onderdelen opblaast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 mrt 2019 19:32 #8 door BenHogeveen
Beantwoord door BenHogeveen in topic Accu oververhit
Bedankt voor alle hulp, ik heb voor de zekerheid al een nieuwe spanningsregelaar aangeschaft, ondertussen de oude en nieuwe doorgemeten.

Ik begrijp niet helemaal de tabel, ze spreken over 500-10K, betekent dit dan dat de waarde tussen de 500 en 10000 moet zitten?

Ik meet waardes van ca. 529 en 778 op de oude en 510 en 889 op de nieuwe. Mag ik dan concluderen dat de spanningsregelaar niet stuk is?

Van degene waarvan ik de spanningsregelaar heb overgenomen kreeg ik ook de tip om de rode stekker op het startrelais na te kijken, deze zag er niet uit, was vies zwart en vet (helaas vergeten een foto te maken) deze ondertussen even helemaal gereinigd, ik vermoed dat het probleem dan hier heeft gezeten.

Morgen komt de nieuwe accu binnen en dan zal ik het voltage nog meten bij 5000 toeren.

Overige tips blijven welkom.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2019 10:05 - 13 mrt 2019 10:08 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Accu oververhit
Je moet dus meerdere metingen doen.

Jouw multimeter staat niet op de goede stand, één klik naar links.

Je meet aan de multimeter inderdaad tussen 500-10.000ohm, maar wel tussen elke gele draad en de rood/witte afzonderlijk.
Tussen groen en de andere draden meet je X weerstand en de rest van de combinaties oneindig weerstand.

Die stekker verbinding is een zwak punt, zoals hierboven ook al aangegeven. Door vervuiling en algemeen slecht contact word de weerstand te groot.
Een goede remedie is de draden aan elkaar solderen.

Pas trouwens op, want je vergelijkt nu een gebruikte spanningsregelaar met een gebruikte spanningsregelaar. Weet je 100% zeker dat de nieuwe goed is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2019 20:01 #10 door BenHogeveen
Beantwoord door BenHogeveen in topic Accu oververhit
Zo weer een stapje verder, zojuist de nieuwe accu gemonteerd en geconstateerd dat de spanningsregelaar de boosdoener is, de laadspanning loopt op tot meer dan 17 Volt.

Nu de nieuwe gemonteerd, spanning blijft mooi rond de 14.5 Volt ongeacht het toerental, alleen het valt me op dat hij (inclusief de gele draden) al binnen enkele minuten heel warm is. Is dit normaal?

Maakt de koelunit ook nog contact (aarde) met het frame?

De waardes gemeten met de multimeter blijven wat vaag, in sommige gevallen blijft de waarde oplopen en lijken niet echt op de waardes uit de tabel?

Dus ja, zou er aan de nieuwe dan ook iets mankeren ondanks dat hij een juiste laadspanning geeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2019 20:07 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Accu oververhit
Je meet die waarden los van de motor toch? Dan zouden die vrij stabiel moeten zijn.

Leg eens precies uit hoe je meet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2019 20:34 #12 door BenHogeveen
Beantwoord door BenHogeveen in topic Accu oververhit
Hoi Pim,

Zie foto van hoe de multimeter is ingesteld, de waarde die je hier zit is van rood naar groen gemeten (412 k), de tweede foto is van groen naar geel (278 k).

Het vreemde is dat ook tussen rood en geel een waarde krijg, iets wat volgens mij niet zou moeten,op iedere gele draad een andere waarde, en niet stabiel?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2019 20:55 - 13 mrt 2019 20:57 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Accu oververhit
Er zitten in de regelaar een aantal diodes, dat is misschien een deel van de verwarring. Een diode is een soortvan eenwegklep voor stroom. De ene kant op laat hij stroom door met een kleine weerstand, de andere kant op gedraagt hij zich als een onderbreking en laat geen stroom door.
Die diodes zijn verantwoordelijk voor het maken van de gelijkspanning.

Als je met de rode probe op rood/wit meet en dan de zwarte probe op geel of groen zou je een weerstand moeten meten volgens de waarden uit je boek.
Als je de probes omdraait zou je oneindig weerstand moeten meten.

Zie ook het bijgevoegde plaatje, dat geeft wellicht iets meer duidelijkheid.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2019 20:33 #14 door BenHogeveen
Beantwoord door BenHogeveen in topic Accu oververhit
Dag Pim,

Ik heb nogmaals gemeten aan de hand van jou tabel, ook nu nog vreemde waardes. Maarja ik ben een leek wat betreft elektriciteit, ik weet niet precies wat ik doe/meet, ik geef het voorlopig maar even op, de laadspanning is correct.

Kun je nog wel aangeven of het normaal is dat het blokje (en de gele draden) snel warm wordt, is dit altijd zo, of niet normaal?
En is het belangrijk dat de koelunit zelf aarde maakt met het frame?

Groetjes Ben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden