Oliedruk of beter het gebrek aan...

08 mrt 2019 23:57 #1 door blok73
Oliedruk of beter het gebrek aan... werd gestart door blok73
Sinds een poosje brandt het olie lampje als de motor draait. Ik heb er natuurlijk niet mee gereden sindsdien. Een garagehouder hier in de buurt heeft gecontroleerd of er oliedruk is en hij gaf aan dat dat niet het geval was.

Het lampje is gaan branden toen ik een stukje reed. Motor was warm. Ik trok wat door en toen begon het. Ik hoorde wat gerommel in de motor en toen brandde het lampje. Ik had oordoppen dus kon niet zo veel horen helaas.
Ik was vlak bij huis, dus stukje teruggereden nog en daarna het laatste stukje geduwd. Ik heb sindsdien niet meer gereden. Wel de oliedruksensor vervangen en de olie en het oliefilter.

Heeft iemand nog tips of dezelfde ervaring gehad? Een vriend van mij wil me helpen met het uit elkaar halen van het blok en alles controleren en repareren maar hij heeft geen ervaring met de AT. Dus alle tips zijn welkom. We hebben gezocht online op diverse fora maar er zijn weinig mensen die hetzelfde hebben ervaren.

Het gaat overigens om een AT RD07 uit '94.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2019 01:01 - 09 mrt 2019 01:02 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Oliedruk of beter het gebrek aan...
Als het lampje gaat branden is er meestal toch wel iets aan de hand.

en meestal is dit gebrek aan smeerolie en om dan nog door te rijden is feitelijk de doodsteek voor je motor
alles is te repareren maar bedenk.....


dat alles wat gesmeerd moet worden vaak (te)ernstige schade heeft opgelopen


Maar heb je ook gekeken of er uberhaupt vooraf aan de oliewissel nog voldoende olie in het blok zat....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2019 08:18 - 09 mrt 2019 08:19 #3 door blok73
Beantwoord door blok73 in topic Oliedruk of beter het gebrek aan...
Er zat voldoende olie in. Peil was zoals het zou moeten zijn.

Voordat ik de olie heb gewisseld had ik nog de tip gekregen dat ik moest kijken naar de straal die tijdens het aftappen uit de motor zou komen. Opletten of er geen gekke dwarrels of draaingen in zou komen. Dit om te zien of het schoon was. Dat was ook een nette straal. Ik heb nog even de oude olie gecontroleerd of er prut of metaalstukje of andere troep inzat. Dat was ook niet het geval.

We halen hem binnenkort uit elkaar en zien wel wat we gaan tegenkomen. Ik hoop op het beste.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2019 19:55 #4 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Oliedruk of beter het gebrek aan...

blok73 schreef : Voordat ik de olie heb gewisseld had ik nog de tip gekregen dat ik moest kijken naar de straal die tijdens het aftappen uit de motor zou komen. Opletten of er geen gekke dwarrels of draaiingen in zou komen.


Gekke dwarrels of draaiingen als aanwijzing dat er iets aan de hand zou zijn?
Ik denk dat die tip een grapje was.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2019 15:04 #5 door blok73
Beantwoord door blok73 in topic Oliedruk of beter het gebrek aan...
Ik weet niet of het een grapje was. Ter plekke klonk het niet heel gek. Maar ik ben niet heel technisch ofzo. Dus iedereen kan me van alles wijs maken. Daarom wend ik me tot het forum. In de hoop verder te komen. Er is online weinig info te vinden over oliedruk en Africa Twin. Ook niet op buitenlandse fora. Misschien dat ik verkeerd zoek.

We gaan nu het blok verder onderzoeken en kijken of we hem uit elkaar moeten halen. Een vriend van me is tamelijk gevorderd qua techniek. Ik hoop er veel van te leren. Anyway.

Bedankt voor de antwoorden zover.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mrt 2019 12:42 - 19 mrt 2019 12:43 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Oliedruk of beter het gebrek aan...
Ik snap wel waarom ze dat zeggen, een brokstuk in de olie zul je waarschijnlijk voorbij zien vliegen bij het aftappen van de olie.
Een betere manier is de olie door een filter gooien en kijken wat er aan deeltjes in zit.

De reden dat je weinig info vind over drukverlies is eenvoudig, het komt zeer weinig voor.
Een motorblok bouwt geen oliedruk meer op als er vrij vergevorderede schade is in bijvoorbeeld lagering. Druk word opgebouwd door frictie tussen de olie en de speling tussen onderdelen. Word die speling groter neemt de druk af. Even heel kort door de bocht he.

Maar de eerste verdachte lijkt mij de oliepomp.

Als de motor zonder oliedruk gelopen heeft is het wel zeer waarschijnlijk dat er al verdere schade is ontstaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2019 07:30 - 28 mrt 2019 07:52 #7 door blok73
Beantwoord door blok73 in topic Oliedruk of beter het gebrek aan...
We zijn al wat verder.

We hebben het blok onder de motor vandaan gekregen. Open gemaakt aan de rechterkant. En het was meteen duidelijk wat er aan de hand was. De aandrijfketting van de pomp hing los omdat het wieltje wat op de pomp zit er af lag. De moer die er ook op hoorde lag ook los onderin en was deels opgevreten. Verder bleek dat het lager van de hoofdas een fiks aantal kogeltjes mistte. Die liggen ook nog ergens verspreid door de motor.

We gaan zaterdag weer verder om te bepalen of we het motorblok totaal gaan reviseren of op zoek gaan naar een ander blok. Als iemand nog tips heeft of een motorblok te koop, dan hoor ik het graag. Het is in elk geval tot nu toe super-leerzaam. Alleen jammer dat het mijn motor is ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2019 08:13 - 28 mrt 2019 08:13 #8 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Oliedruk of beter het gebrek aan...
Zo dat is goed misgegaan! Sterkte en succes toegewenst om eea te repareren. Als het blok relatief weinig gelopen heeft en je van plan bent nog een aantal jaren met de XRV te blijven rijden is het bijna altijd wel lonend om een blok op te knappen. Goede XRV blokken zijn met een kaarsje te zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2019 18:18 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Oliedruk of beter het gebrek aan...
Mocht het zijn dat het blok niet meer gebruikt gaat worden heb ik interesse in de versnellingsbak onderdelen

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.086 seconden