Lekke koppakking

31 mrt 2019 10:14 #1 door Ives
Lekke koppakking werd gestart door Ives
Al enige tijd had ik er last van dat mijn motor te warm werd na een tijd rijden. Zo warm, dat ik af en toe zelfs moest stoppen om hem af te laten koelen, terwijl het buiten (zoals gister) maar 15 graden was.
Eerst dacht ik aan een lekke / verstopte radiator, aangezien deze vrij afgetakeld er uit zag en ook wat lekte, echter ben ik er nu van overtuigd dat mijn koppakking stuk is.
Ik heb nog geen witte rook, maar wel alle andere verschijnselen ( te hete motor, bruin koelvloeistof etc )

Hoe kom ik er achter welke van de twee het is?
En heeft men nog tips bij het vervangen hiervoor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2019 12:09 #2 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Lekke koppakking
Om te beginnen klink gek talkpoeder ruim strooien op de verdacht plekken dat is tip van een auto monteur met veel ervaring
kun je zien aan de bruine plekken waar die lekt . vooral een fenomeen bij de vw t3 dat zijn de heet hoofden daaruit gegroeid

vervolg compressie meten en of eerst een ontkalking proces beginnen of alles gecombineerd en wat het beste uitkomt .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2019 13:27 #3 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Lekke koppakking
Domme vraag misschien maar heb je de koelvloeistof al vervangen? En kleurt ie dan ook snel bruin? Verdwijnt de koelvloeistof, kortom moet je regelmatig bijvullen? Waar check je dit, in het expansievat of de dop op de radiateur?

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2019 22:05 #4 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Lekke koppakking
Vloeistof is vervangen.
Dan kleurt het niet snel bruin en moet regelmatig bijvullen via radiateur. Expansievat check ik eigenlijk niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2019 07:28 - 01 apr 2019 07:29 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Lekke koppakking
Als je koelvloeistof verliest kan er ook sprake zijn van lekkage maar indien het de koppakking zou zijn kookt de vloeistof vrij snel en heb je vaak een droog staand expansievat.

dan is nog de vraag

draait je ventilator(vervang de zekering) en werkt je thermostaat,
Is er geen verstopping,
werkt de pomp voldoende
Is het enkel de koppakking of vertoont je cilinderkop inmiddels ook scheurtjes
Is het dan de voorste of juist de achterste cilinder

Verkleuring van koelvloeistof duidt op interne vervuiling
daar zijn producten voor.
maar is zeer zeker geen punt van waaruit een kapotte koppakking uit voort vloeit
het niet checken van het expansievat is dom want juist dit vat zorgt voor het op peil houden van de koelvloeistof
overigens komt het zelden voor dat de koppakking spontaan stuk gaat.

maar hij gaat wel stuk als je door blijft rijden terwijl je een ander probleem had
dan is het een gevolg van iets... en zal je dus eerst op zoek moeten naar de oorzaak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2019 13:27 #6 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Lekke koppakking
Ventilator draaide niet, al vaker issue mee gehad, de stekker is een beetje brak - moet ik nog nakijken.
Thermostaat werkt , want hij heeft wel gedraaid.

Verstopping en pomp ga ik nalopen.
Expansievat ga ik vanavond even nakijken of die droog staat, ik was enkel benieuwd naar tips, maar dit is een goede.
Ik kan ook wel zeggen dat de cilinderkoppakking ook al scheuren heeft, waardoor er vuil over de cilinder zit.

En ik wil er dus achter komen als het zo is welke cilinder het is, dus ik ga eens kijken of de talkpoeder truuk werkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2019 17:42 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Lekke koppakking
Ives het klinkt alsof er wel redelijk wat mankeert aan je motor. Zo word ''even snel'' het pijnpunt vinden wel lastiger.

Namelijk, hoe is symptoom van oorzaak te onderscheiden als alles al lekt of slecht werkt...

Hoezo concludeer je dat de thermostaat wel werkt want hij heeft gedraaid??
Zorg dat je niet zomaar aanneemt dat onderdelen goed zijn of werken, ga je geheid de mist mee in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2019 08:16 #8 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Lekke koppakking
True, het is ook een klus object - ik kan nog niets 100% uitsluiten.

Expansievat stond in ieder geval droog, ik ga dit weekend de waterpomp en leidingen nalopen op verstoppingen. Thermostaat in een pan met wat zetten en de ventilator eens aanpakken zodat die aansluit wanneer het moet ( draden solderen ).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2019 12:06 #9 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Lekke koppakking
Ik ga denk ik eerst even de radiator en pomp nalopen. Gister expansievat bijgevuld (stond droog), wordt meteen stuk minder warm.
Hij lekt niet heel veel, denk 100ML op 1000KM. Ook even de oliepeil gechecked, zat geen rare substansie aan.
Blik in de radiator gaf mij ook nog niet veel zorgen, maar zag wel dat de radiator aan de onderkant standaard nat is.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2019 12:07 #10 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Lekke koppakking
En dat zijn niet de enige vochtige plekken :|

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2019 12:35 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Lekke koppakking
Kwenie watvoor koelvloeistof jij in je motor gooit, maar die van mij is normaal gesproken:
  • Niet roestbruin
  • Doorzichtig

Een koppakking kan op meerdere manieren lek. Tussen een kvs kanaal en de verbrandingskamer zorgt voor een hoop witte rook, maar een lek kan ook vormen tussen een olie- en kvs kanaal.
Je krijgt dan vermenging van beiden.

De kvs word dan typisch witbruin met een consistentie van mayonaise. Afhankelijk van de hoeveelheid olie uiteraard.

Bij jouw lijkt het me meer roest, maar lastig in te schatten.

Zult wat dieper moeten graven om erachter te komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2019 12:38 #12 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Lekke koppakking
De foto is wellicht iets onduidelijk, met een lamp genomen gisteravond in het donker. Het is nog redelijk roze van binnen en geen mayonaise achtige dikheid, gewoon nog vloeibaar.
Ik ga in ieder geval verder zoeken om zaken uit te sluiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2019 15:07 #13 door DDW
Beantwoord door DDW in topic Lekke koppakking
Zit er niet gewoon water in? :unsure:

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2019 15:12 #14 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Lekke koppakking
Ha nee, ik heb het vorig jaar nog doorgespoeld en bijgevuld met roze koelwater.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden