Vragen omtrent Olie vervangen voorvork

01 apr 2019 13:21 #1 door Onno
Bij deze wat vragen omtrent voorvork dus, nou zit er op de poot een ventiel toen ik die indrukten stroomde er lucht uit. Nou is mijn vraag moet ik na het olie vervangen daar weer een aantal in persen of wat is de bedoeling daar van.
Nou lees ik in een vorige topic dat de lucht kamer een aantal mm groot moet zijn is dat gemeten met veer erin of met veer eruit en vanaf welk punt. Bovenkant poot als de dop eraf is tot bovenkant olie. ( want als ik in de poot kijk gaat er aardig wat olie in dan) of wekt dat anders. Heb de poot leeggehaald maar er kwam niet zoveel olie uit om die mm te halen vandaar mijn vraag
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2019 17:36 - 01 apr 2019 17:38 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Vragen omtrent Olie vervangen voorvork
Hoi Onno, makkelijjkste is een werkplaatshandboek aanschaffen of downloaden, daar staat het precies in. Ook de hoeveelheden olie staan daar in vermeld.
Als er aftermarket veren in zitten dien je de speciifcaties van die fabrikant aan te houden.

Normaalgesproken vul je de voorvork zonder veer met de binnenpoot helemaal ingedrukt. Je meet dan vanaf de bovenkant van de poot tot het olieniveau.
Denk erom dat je tijdens het vullen de lucht eruit pompt. Dit doe je door een hoeveelheid olie te vullen en dan de binnenpoot in en uit te schuiven.

Als er een bepaalde druk voorgeschreven is, zul je die ook weer moeten aanbrengen met een pompje.

Het klinkt alsof jouw voorvork verwaarloosd is, misschien een idee de voorvork ook even te spoelen.

Ik vond ook dit topic nog via google : www.motoravonturist.nl/how-to/domien/how...ervangen-en-revisie/

Ook wel vrij helder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2019 18:17 - 01 apr 2019 18:18 #3 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Vragen omtrent Olie vervangen voorvork
Zo te zien heb je een Africa Twin XRV 750 RD07(A) met de vorkpoten van een RD04
Luchtdruk ondersteunde voorvorken is iets uit de oude doos en wordt niet meer gebruikt. Advies is om regelmatig de voorvorkpoten te ontluchten omdat een voorvork zich zelf oppompt. Gevolg is dat je een andere stugheid en rijeigenschappen gaat krijgen.
Als je iets aan je voorvork wilt verbeteren kan je het beste even kijken of laten kijken door een expert of de bussen nog goed zijn, die evt vervangen, goed spoelen en opnieuw vullen met olie. Waar je voorvork van zal opknappen is een setje aftermarkt veren van Hyperpro of Wilbers.
Je kunt eenvoudig zien of er al aftermarketveren geplaatst zijn. Origineel ziet er een korte veer boven op de lange veer bij een RD04. Heb je alleen 1 lange veer per poot dan zijn de originele inmiddels vervangen.
Met de dikte en hoeveelheid olie kan je experimenteren maar als je er geen verstand van hebt kan je beter even naar een veren specialist gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2019 21:19 - 01 apr 2019 21:29 #4 door Onno
Beantwoord door Onno in topic Vragen omtrent Olie vervangen voorvork
Bedankt voor de snelle reactie.

Alleen nu komt de volgende vraag is dat een standaard geweest een rd07 met voorvork van een rd04.
of heeft deze motor een voorschade gehad.
dan de volgende vraag zijn de poten even lang dat als ik hyperpro er in zou stoppen kan ik dan ook de setup aan houden die zij aangeven.
de veren zijn wel gelijk voor beide motoren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2019 22:09 #5 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Vragen omtrent Olie vervangen voorvork
Volgens mij heeft de RD07 (Dus tot 1996) ook die luchtkamers zo. Die van mij had het ook. De RD07A >1996 heeft het niet meer.:)

Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1996 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Genieten! - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk! - Woon-werk toerbuffel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2019 07:54 #6 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Vragen omtrent Olie vervangen voorvork
Tim heeft gelijk, de RD07 had ook een voorvork met luchtondersteuning. Mojn advies blijft ongewijzigd. Luchtondersteuning niet gebruiken en juist ontluchten. Veren voor voorvork zijn gelijk voor een rd07 en rd07A.
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2019 09:53 - 02 apr 2019 09:54 #7 door Onno
Beantwoord door Onno in topic Vragen omtrent Olie vervangen voorvork
Bedankt voor antwoord
Nou weet ik in ieder geval dat de voorvork ook gebruikt is op dit type en dat het niet zo is omdat hij voorschade heeft gehad.
Maar ik ga er hyperpro voor bestellen en regelmatig ontluchten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2019 10:08 #8 door DDW
Beantwoord door DDW in topic Vragen omtrent Olie vervangen voorvork
Ontluchten doe je trouwens wel zonder belasting op de vork, dus met het voorwiel van de grond!

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2019 09:37 #9 door Onno
Beantwoord door Onno in topic Vragen omtrent Olie vervangen voorvork
Volgende vraag
Ik heb de olie eruit die is goed zwart.
Waarmee kan ik het beste de poten inwendig schoon maken zonder dat ik straks problemen krijg met de olie die erin gaat. Wat voor een middel gebruiken jullie.
Om de poten goed schoon te krijgen van binnen voor de nieuwe olie er in gaat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2019 10:12 #10 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Vragen omtrent Olie vervangen voorvork
Dat kan prima met dieselolie / lampenolie etc. Na spoelen wel eerst heel goed laten drogen / uitdruipen. Daarna gooi ik er eerst altijd wat nieuwe vorkolie in en schud dat goed door de buitenpoot, dat giet ik er weer uit en dan pas afvullen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden