balanceer lood

05 apr 2019 18:46 - 05 apr 2019 18:46 #1 door Onno
balanceer lood werd gestart door Onno
Vraagje over het balanceren van voorwiel.
Ik had mijn voorwiel weg gebracht voor een nieuwe binnenband. Toe ik hem ging ophalen lag hij er verkeerd om op. Dus band moest er opnieuw opgelegd worden mannen niet blij en begonnen te mopperen. Krijg nu het wiel terug met goede draai richting. Maar een partij lood er op geplakt. Wat is het maximale voor dat de band. Waneer begin je met de band draaien tegen over de velg. ?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2019 22:14 #2 door Timy
Beantwoord door Timy in topic balanceer lood
Heb helaas geen antwoord, maar dit is voor mijn idee wel veel.. Nog nooit zo gezien.

Je gaat een klasse zwaarder in de wegenbelasting zo! :whistle:

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2019 10:15 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic balanceer lood
50 gram lood is relatief veel maar zou natuurlijk altijd kunnen.

Denk dat ze, mede gezien het feit dat het een foutje was bij de eerste keer monteren, ze geen tijd meer wilden steken in het kijken of draaien van de band een verbetering zou geven. En dus hebben ze gewoon geplakt (kost de minste tijd)

Misschien hebben ze hem wel gedraaid, maar heeft het niet geholpen, want ook dat heb ik wel eens mee gemaakt.

Na 1 tot 2 keer draaien hou ik het ook voor gezien. Toevallig gisteren nog een voorband gemonteerd die in eerste instantie 60 gram wilde, en na draaien nog maar 20.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2019 14:27 - 07 apr 2019 08:10 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic balanceer lood
Ik lees hier 2 verschillende dingen,

Je heb je voorwiel weggebracht voor een nieuwe binnenband,

Standaard geeft Honda niets met een pijl aan dus de monteur moet al weten hoe het wiel er in zit,
Hij kan deze overnemen van de band zoals hij zat maar dan moet ook deze in de juiste richting erop liggen,
maar verificatie is er niet want immers.. een los wiel
Zet dus voortaan zelf met een pijl de richting erop.

En dan de binnen band...

Deze heb je in verschillende diktes maar geen enkele is overal even dik of zwaar en deze kun je niet verdraaien omdat het ventiel het vaste gegeven is.

Enkel de buitenband is te verdraaien al is de rode stip wel de uitgangspositie om deze bij het ventielgat te plaatsen

De te volgen werkwijze voor de beste balancering:

Eerst een los wiel (zonder iets erop gemonteerd) balanceren .

daarna met band gemonteerd en daarna de band wiel combinatie mogelijk verdraaien op het zwaartepunt

dat zijn dus 3 handelingen

de handeling die jij had verwacht heet matchen en dat is handeling waar je dan om zult moeten vragen
maar hoort eigenlijk thuis bij een bandenspecialist en niet bij een motorzaak

hoeveel contra gewicht nog aanvaardbaar is geen vast gegeven echter bij BMW is dat 60 gram voor een tubeless

het is niet mooi maar functioneert wel.
(overigens ben ik wel van mening dat men beter spaaklood had kunnen gebruiken omdat het plaklood te breed lijkt te zijn voor de rand waarop ze het gekleefd hebben)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2019 22:46 #5 door Onno
Beantwoord door Onno in topic balanceer lood
Heren bedankt voor uw input begrijp dus dat 50 gram niet echt schrikbarend is.
Dus dan laten we dat zo maar het is voor het eerst in mijn motor carrière dat er zoveel op gaat vandaar mijn vraag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.085 seconden